pesten op school

gvd111
Topic Starter

pesten op school

#1 , 13 sep 2016 22:16

Beste,
een paar jaar geleden werd onze kleindochter op de lagere school gepest door een klasgenote en omdat de school niet gepast reageerde is ze na het eerste trimester naar een andere school vertrokken. Hier waren er geen problemen en begin september is ze in het eerste secundair gestart. Om de eerstejaars een beetje op hun gemak te stellen mochten ze aangeven met wie ze graag of helemaal niet graag samen in de klas wilden zitten.
Omdat onze zoon en schoondochter vernomen hadden dat de 'pestkop' van destijds ook naar deze school zou komen (omdat er in de vorige enkel lager onderwijs gegeven werd) hebben ze gevraagd dat ze niet samen in de zelfde klas zouden zitten en hebben het hele verhaal uit de doeken gedaan. Beiden zitten in een andere klas maar het schooljaar is nog maar 2 weken oud en de pesterijen zijn weer begonnen! Een duwtje en een boze blik op de speelplaats en vorige week is de pestkop als een echte comédienne wenend bij een leerkracht gaan vertellen dat onze kleindochter haar bij iedereen zwart maakt. Leugens want ze heeft haar vriendinnen en wil met de pestkop niets meer te maken hebben. Gelukkig had de klastitularis al één en ander opgemerkt en heeft ze al een goed gesprek gehad met onze kleindochter om dat te negeren en de andere zal ook aangepakt worden.
Het grote probleem is dat de pestkop heel mondig is (ze kickt echt op het kwetsen van anderen) en onze kleindochter is eerder schuchter. Het is enkele jaren rustig geweest en nu begint het hele gedoe weer. In de aanloop naar het nieuwe schooljaar was er enkele weken geleden zelfs een klein incident met verwijten op Facebook en onze schoondochter had toen een mailke naar de moeder van de pestkop gestuurd om te vragen dat haar dochter hiermee zou stoppen maar haar antwoord was alles behalve deftig! Een echte scheldtirade met dreigende taal zelfs.
Ik hoop dat deze school het pestgedrag serieus aanpakt want het mag niet dat kinderen uit het leven stappen omwille van pestgedrag.
Moest het toch niet opgelost geraken wat zijn dan onze opties? Politie? Vredegerecht? Contactverbod? Want een gesprek met de ouders kan blijkbaar niet.
Dank voor een reactie.
Mvg,
Bezorgde grootvader.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#2 , 15 sep 2016 11:57

Moeilijke materie, zeker aangezien de "betrokken partijen" minderjarig zijn. Om te beginnen kan uw kleindochter best even samen met de ouders bekijken om haar facebook account beter af te schermen van "ongewenste blikken". Je kan er perfect voor zorgen dat de pestkop niets, maar dan ook helemaal niets te zien krijgt van wat uw kleindochter op facebook zet. Op die manier vermijd je al "virtuele problemen".

Als verder de pesterijen op school blijven aanhouden, denk ik dat het aan de school is om hier iets aan te doen. Elke deftige school denkt na over hoe pestgedrag op school aan te pakken.

Als ik het verhaal zo lees, denk ik niet dat politie, vredegerecht,... een optie is. Als het echt tot fysiek geweld / bedreigingen / etc... komt, is het een ander verhaal. Maar zolang het om "gewoon" (weliswaar vervelend en zeker niet goed te praten) pestgedrag gaat, denk ik dat het aan de school is om hier actie te ondernemen. Misschien eens met de directie gaan praten?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

gvd111
Topic Starter

#3 , 17 sep 2016 23:03

oké bedankt voor de reactie; we gaan het zeker opvolgen en zien wat deze school verder doet. In elk geval had de leerkracht reeds een gesprek met onze kleindochter en zou ze de 'pestkop' ook eens bij zich roepen.

Reclame

eylis

#4 , 18 sep 2016 09:45

sedert enige jaren is er een specifieke aanpak voor pestgedrag op school die door het Ministerie van Onderwijs wordt voorgsteld. Elke vlaamse school kent dit. Niet vergeten: "gewoon" pesten bestaat niet. Dit is immers een actie met dezelfde of zelfs ergere impact als fysiek geweld. bij volwassenen valt pesten onder de noeming "belaging". De school moet de pestprocedure toepassen. Even praten met de "pestkop" is niet de werkwijze. Naar de politie gaan ook niet. Stap in eerste plaats eerst naar het CLB van de school. zie verder:
http://onderwijs.vlaanderen.be/nl/hulp- ... -op-school

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 18 sep 2016 14:00

In Antwerpen heeft men buiten bovenstaande ook
https://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q= ... I_HQzt1rHQ

Een reeks van scholen is hier aangesloten met bij mijn weten goede resultaten.

Het pesten kan ook buiten de school gebeuren en dan is het best via school (CLB) de politie (jeugddienst en SLAchtofferZOrg ) er bij te betrekken.
Dan wordt er samengewerkt om zaak zo snel mogelijk in de kiem te smoren.

Terug naar “Andere”