Dreigementen ex

Halina
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

Dreigementen ex

#1 , 06 sep 2016 09:49

Beste,
Ik heb een financieel probleem waar ik wat hulp bij kan gebruiken.

Ik ben toen ik 18 jaar was verliefd geworden op een man. Hij heeft een goede job en leent mij tijdens mijn studies veel geld (huur, eten, school). Na mijn studies vind ik al snel ook een goede job en begin hem 250€ per maand te geven om dit terug te betalen. Wij kopen niet lang nadien een huis, maar ik heb geen spaargeld dus hij betaalt alle kosten voor de notaris, renovatie en dergelijke en we lenen de rest.

Maar dan spat mijn droom uiteen - ik ontdek dat hij mij bedriegt met een andere vrouw dus ik verlaat hem. Wij verkopen het huis en ik geef hem zelfs nog mijn deel van de opbrengst (4.500 euro)

We hebben lange tijd geen contact meer, en dan plots krijg ik bericht van hem dat ik hem nog 27.000 euro moet terug betalen (kosten dat hij heeft betaald tijdens mijn studies, de verbouwingen aan ons huis, zelfs de helft van de voorschot van een zaal die wij hadden gereserveerd om ons verlovingsfeest te geven!) en dat hij mij voor de rechtbank brengt als ik dit niet doe.

Ik heb helemaal geen geld om aan hem te geven, mijn ouders kunnen ook niet helpen en zeggen dat ik terug thuis moet komen maar ik wil niet weg uit België, ik heb nu mijn leven hier. Ik dacht dat wij heel het leven samen gingen doorbrengen en gaf dus bijna alles af aan hem en deed alles in ons huishouden - nu heb ik niks meer.

Wat moet ik nu doen??

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
WP002
Berichten: 1479

#2 , 06 sep 2016 09:59

Heeft hij ergens op papier een schuldbekentenis? Zo nee denk ik niet dat hij een poot heeft om op te staan.

Halina
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#3 , 06 sep 2016 10:09

Ik heb nooit iets ondertekent ofzo, maar hij heeft altijd wel elke cent bijgehouden en per e-mail zei ik dat ik dit zou terugbetalen maar toen dacht ik dat wij nog gingen trouwen en dat ik dus er niet alleen voor zou komen staan.

Maar ik vind ook niet dat ik dit nu nog moet terugbetalen, hij heeft gekozen om zijn geld nu aan een andere vrouw te geven (zij is blijkbaar even oud als ik toen wij een relatie begonnen), hij moet dit nu niet terugeisen van mij. Ik was ook zo jong en naief, hij laat mij dingen terug betalen die hij zelf wou. Hij wou bvb al zo snel dat huis kopen terwijl ik wou wachten.

Reclame

WP002
Berichten: 1479

#4 , 06 sep 2016 10:15

Dat u in een mail beloofd hebt om dat terug te betalen, is evenwel een groter probleem, want dat kan als het begin van een overeenkomst geïnterpreteerd worden. Veel zal in dat geval afhangen van de exacte formulering, o.a. wat u in ruil voor die betaling precies ontvangen heeft (aandeel in huis, kosten, etc._

Halina
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#5 , 06 sep 2016 10:44

Ik heb dat helemaal niet zo duidelijk beloofd in die mail, er staan trouwens dingen op zijn lijst, heel vage dingen van tien jaar terug zoals "boodschappen" waarvan niemand nog weet wat het wilt zeggen - die kan daar bedrag op plakken dat hij wil. Maar ik vertrouwde hem... Maar waarom zou ik bvb nog de helft van de kosten moeten betalen van een huis waar hij 100% van de opbrengst van heeft gekregen? Of meubels die hij momenteel in zijn bezit heeft? En waarom eist hij dat ik de helft terugbetaal van de huur in een huis waar hij al jaren in woonde en hij dus geen extra kosten heeft moeten doen?
Ik heb tijdens onze relatie ook kosten gedaan voor hem maar ik vroeg dat nooit terug want hij betaalde meer voor mij. Maar nu verwacht hij dus elke cent terug en ik heb nergens een lijst met boodschappen die ik heb betaald of uren dat ik gepoetst of gekookt heb of uren dat ik werkte in ons huis terwijl hij niks deed!

mjers
Berichten: 1788

#6 , 06 sep 2016 13:01

kijk simpel... De bewijslast ligt bij hem...

Als hij u dus ooit 1000 euro leende voor een bepaalde aankoop. Dan moet hij zwart op wit bewijzen dat het de bedoeling was dat u dit terug zou betalen.
Hij kan juridisch gezien de terugbetaling eisen van de zaken waarvan hij dit kan bewijzen.

Het feit dat hij ervoor koos om de relatie te beëindigen speelt in uw voordeel en kan ervoor zorgen dat de rechter ergens een gulden middenweg zoekt. Maar sowieso, als u ooit akkoord bent gegaan om een bedrag terug te geven, dan is dit inderdaad een overeenkomst en moet u uw deel van de overeenkomst vervullen.


Echter, hoelang zijn jullie al uit elkaar? Mogelijks kan er sprake zijn van een stilzwijgende aanvaarding van de situatie van zijn kant. Betaal zeker niet zomaar, maar laat de zaak voorkomen. Waarschijnlijk zal het bedrag dat u werkelijk moet betalen een stuk lager zijn dan het bedrag dat hij eist.

Halina
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#7 , 06 sep 2016 13:12

Dus met andere woorden, ik moet hem maar laten doen en het proberen bewijzen, de rechter zal sowieso niet verwachten dat ik alles terugbetaal? We zijn al een jaar uit elkaar maar het is pas sinds een paar maanden dat er geen contact is. Zal ik zelf gerechtskosten moeten betalen als hij mij vervolgt?

mjers
Berichten: 1788

#8 , 06 sep 2016 14:16

Dus met andere woorden, ik moet hem maar laten doen en het proberen bewijzen, de rechter zal sowieso niet verwachten dat ik alles terugbetaal? We zijn al een jaar uit elkaar maar het is pas sinds een paar maanden dat er geen contact is. Zal ik zelf gerechtskosten moeten betalen als hij mij vervolgt?
Neen, de bewijslast ligt bij hem. Dwz dat hij moet bewijzen wat hij beweert.
Als hij beweert dat u hem een X bedrag schuldig bent, dan moet hij dit kunnen bewijzen.

Diegene wie de zaak verliest betaald de gerechtskosten.

De rechter zal u enkel dwingen tot de terugbetaling waarvan hij zeker is dat de verplichting tot terugbetaling afgesproken is. Mogelijks mindert hij dat bedrag ook wat door de situatie waarin de schulden zijn ontstaan + een deel verjaring. (lees stilzwijgende aanvaarding). Mogelijk oordeelt de rechter ook dat er sprake is van rechtsmisbruik.

Is sowieso een moeilijke situatie.
Ik zou in uw plaats gewoon afwachten en een advocaat contacteren indien u gedagvaard wordt.

Nog niet zomaar betalen dus!

Halina
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#9 , 06 sep 2016 14:24

OK, bedankt voor de informatie!

Franciscus
Berichten: 38607

#10 , 06 sep 2016 14:29

€ 27.000 volgens mij bevoegdheid Rb eerste aanleg.
Ik wens hem veel succes.

WP002
Berichten: 1479

#11 , 06 sep 2016 14:35

Beginnen betalen houdt ook in zekere zin erkenning van een schuld in. Dus inderdaad de kat beter even uit de boom kijken.

mjers
Berichten: 1788

#12 , 06 sep 2016 14:42

€ 27.000 volgens mij bevoegdheid Rb eerste aanleg.
Ik wens hem veel succes.
inderdaad, rechtbank van eerste aanleg.

Waarom wenst u hem veel succes?

WP002
Berichten: 1479

#13 , 06 sep 2016 14:47

Ik denk dat Franciscus dat sarcastisch bedoelde, dat de tijd en het geld die je in de Rechtbank van Eerste Aanleg gaat steken plus de onzekere uitkomst, kosten op het sterfhuis zijn. (ja, ik weet dat ik op dit forum met dat laatste woord voorzichtig moet zijn... :mrgreen: )

Franciscus
Berichten: 38607

#14 , 06 sep 2016 14:54

Dat was inderdaad sarcastisch bedoeld... de bewijslast ligt volledig bij hem.
Op de koop toe waren waren jullie op zijn minst feitelijk samenwonenden.
Waar ieder bijdraagt naar eigen vermogen... vb wie deed de was en de plas en kookte om maar iets te zeggen...
Ik vrees dat de burgerlijke kamer weinig oren zal hebben naar zijn eisen.
http://lib.ugent.be/fulltxt/RUG01/001/4 ... 001_AC.pdf

Halina
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#15 , 06 sep 2016 14:57

Pas op, mijn ex is geen normale man... Hij deinst niet terug om op agressieve wijze de bovenhand te krijgen ook al is het in zijn eigen nadeel. Het heeft lang geduurd om in te zien dat hij al die hele relatie die schulden boven mijn hoofd hield puur om mij dingen te laten doen om hem maar tevreden te stellen. De dag dat ik mij niet meer in bochten wilde wringen voor hem maar eerlijke behandeling verwachtte, gooit hij plots in mijn gezicht dat hij een ander heeft en mij toch niet meer nodig heeft.

Voor het geld zal hij het zeker niet doen, hij heeft genoeg op zijn bankrekening staan om een luxevilla zo cash te betalen. Hij wil gewoon machtspelletjes blijven spelen op zijn manier. Maar ik laat mij niet meer doen!

Terug naar “Andere”