Testament en personae non gratae

papiervreter
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Testament en personae non gratae

#1 , 20 aug 2016 16:51

Mijn vader heeft recent zijn testament gewijzigd en daarin vermelde hij onderstaande wens.

"Personae non gratae, zowel bij de mis als bij de begrafenis: naam ex-echtgenote, naam schoonbroer, naam schoonmoeder, ..."

Ik vraag mij af in welke mate dit mogelijk is.
Is dit werkelijk afdwingbaar of kunnen zij bij een eventueel overlijden weldegelijk aanwezig zijn in de mis en bij de begrafenis?

Misschien interessant om te weten: de testamentaire uitvoerder is een vriend van hem, advocaat, mijn peetvader en tegelijk een "tegenstander" van de mijn familie aan moederszijde.

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38603

#2 , 20 aug 2016 19:04

Bij mijn weten is een begrafenis nog steeds een privé gelegenheid en kan de verantwoordelijke inderdaad de toegang weigeren aan personen . Hij die betaald kan bepalen.

Een begraafplaats is openbaar maar men kan wel weigeren in de buurt te zijn dus best op afstand blijven.

ChristophePaus
Berichten: 453
Juridisch actief: Nee

#3 , 20 aug 2016 20:18


Een begraafplaats is openbaar maar men kan wel weigeren in de buurt te zijn dus best op afstand blijven.
... en hoe ga je dat afdwingen?

Reclame

Franciscus
Berichten: 38603

#4 , 20 aug 2016 20:43

Kerk is geen probleem
Begraafplaats is iets anders daar moet gevraagd worden dat die personen niet bij de 'genodigden' gaan staan.
In principe kan daar de verantwoordelijke van de begraafplaats worden voor aangesproken deze heeft ' de politie' over de begraafplaats indien nodig laat deze de politie optreden.
Begraafplaatsen zijn gemeentelijk en is er dus een politiereglement en zijn de regels dus afdwingbaar.
Op de overtredingen staan politiestraffen nu meestal een G.A.S.boete.
Bij weigering en verstoring van de begrafenisplechtigheid kan men zelfs aangehouden worden (=bestuurlijke bevoegdheid) en verwijderd worden tot opgesloten in de gemeentelijke amigo.

P-Stone
Berichten: 280

#5 , 20 aug 2016 23:26

Naast de wetgeving is er toch ook nog fatsoen en gezond verstand ?
Als iemand heeft aangegeven dat na zijn overlijden die en die niet aanwezig mogen zijn op zijn begrafenis, dan vind ik dat die en die uit respect voor de overledene zich moeten schikken naar zijn wensen. Als je zelfs dat respect niet hebt, heb je sowieso niets verloren op de uitvaartdienst. En kan je aanwezigheid beschouwd worden als provocatie of verstoring. (Als er nu al wetten nodig zijn om aan te geven wie er niet naar je eigen begrafenis mag komen...)

papiervreter
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#6 , 21 aug 2016 01:22

Bedankt voor de reacties.

Franciscus
Berichten: 38603

#7 , 22 aug 2016 00:18

Die wetten zijn er al lang hoor.
Gaan uiteraard niet alleen over een begrafenis maar evenzo over alle openbare plaatsen waar er publiek kan komen.
Ook vb in een ziekenhuis - u zou verwonderd zijn hoe dikwijls dat daar moet tussengekomen worden door politie.
Of waarom zal u nu in de meeste ziekenhuizen privaat beveiliging zien staan.

Terug naar “Andere”