babysitten

dreamless123
Topic Starter

babysitten

#1 , 17 aug 2016 10:57

Hallo,

Mijn zus heeft 7 kindjes.
De kindjes zijn tussen 4 en 16 jaar oud.
Het huis van mijn zus is een ramp,
Er zijn stukken papier van de muur het is constant vuil er ligt een dubbel bed volledig vol met wast die niet gestreken is, de kinderen hun kamers zijn rampzalig , bedden volgeplast dekens zogoed als nooit gewassen , de vloer in sommige kamers is venyl en andere kamers hebben alleen de houten latten waar de venyl op zou moeten.
De kast in de kamer van 1 van de jongens ligt zen kleerkast uiteen. Er hangen schuifsloten die iedere dag worden gebruikt aan de deuren van de kinderen. H3t stinkt ook op de bovenverdiepen.
In de keuken lag een dode muis onder de frigo waarvan de schedel zichtbaar was, ze heeft niet geno3g vorken of messen.
Ze betaald bepaalde rekeningen niet .
Als ze 100 euro heeft dan gaat ze liever uit met het geld dan deft7g eten te kopen voor de kinderen.
4 dagen na elkaar eieren eten enzo met puree of een paar dagen geen warm eten en alleen boterhammen met choco
Mijn zus gaat iedere dag we en durft de kinderen alleen laten terwijl ze gaat feesten of naar haar lief gaat.

Mijn vragen,

1. Mag een 16 jarige op 5 kinderen letten een hele nacht? Bv van 19u tot 12 uur in de middag.
2. Valt zoiets onder kindermishandeling?

3. Wie contacteer ik hierover?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Maxime03
Juridisch actief: Nee

#2 , 17 aug 2016 11:40

Volgens mij is ee geen minimum leeftijdsgrens voor babysitters. De ziekenfondsen hanteren echter een minimumleeftijd van 15 (sommige 16) jaar voor hun babysitters, dus volgens mij mag/kan dit.
Wanneer u bezorgd bent om de kinderen kan u dit steeds melden via verschillende kanalen. U kunt naar de politie stappen, contact opnemen met de huisarts of bellen naar 1712 waar je misbruik, geweld en kindermishandeling kunt melden.

Onder kindermishandeling vallen tal van zaken:
Lichamelijke mishandeling: zichtbare of onzichtbare letsels toebrengen, zoals blauwe plekken, brandwonden, breuken, hoofdletsels …
Emotionele mishandeling: het kind pesten, bedreigen, achterstellen, isoleren, aantrekken en weer afstoten, kleineren ...
Lichamelijke verwaarlozing: onvoldoende voorzien in de basisbehoeften van het kind zoals kleding, voeding, hygiëne, medische, verzorging, slaap …
Emotionele verwaarlozing: onvoldoende aandacht, genegenheid, liefde, bevestiging, warmte … geven aan het kind
Seksueel misbruik: een kind zodanig onder druk zetten dat het niet durft weigeren om seksuele handelingen te verrichten of te ondergaan.
Incest: een specifieke vorm van seksueel misbruik. Het gaat om seksuele handelingen tussen het kind en bloedverwanten tot de derde graad. Dat zijn ouders, broers en zussen en ooms en tantes. Ook seksuele handelingen met stiefouders en stiefbroers of –zussen worden tot incest gerekend

Neem dus contact op met de instantie die u wenst.

Gebruiker21

#3 , 17 aug 2016 12:16

1. Mag een 16 jarige op 5 kinderen letten een hele nacht? Bv van 19u tot 12 uur in de middag.
Als ik bovenstaande lees, is deze vraag wel het allerminste van mijn zorgen. Een "puber" van 16 met een beetje verantwoordelijkheidszin, kan perfect een avondje op een aantal kleine kinderen letten.

Maar de zaken die u vermeld over absoluut onhygiënische leefomstandigheden / gebrekkige voeding, etc... Zijn in mijn ogen véél ernstiger dan het feit dat een 16-jarige eens op kindjes past.

Je kan gratis naar het nummer 1712 bellen om deze situatie te melden (kan anoniem) zodat de bevoegde instanties op de hoogte zijn en kunnen ingrijpen als ze dit nodig vinden.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

WP002

#4 , 17 aug 2016 12:18

Wellicht heeft in bovenstaand geval de puber van 16 meer verantwoordelijkheidszin dan de moeder. Minder kan nl. haast niet.

Alexanderzondernaam

#5 , 17 aug 2016 12:38

Mag ik u vragen om ZO SNEL MOGELIJK aangifte te doen bij de politie inzake kindermishandeling en een verontrustende opvoedingssituatie.

Gebruiker21

#6 , 17 aug 2016 17:29

Wellicht heeft in bovenstaand geval de puber van 16 meer verantwoordelijkheidszin dan de moeder.
Die kans is bijzpnder groot. Het zou niet de eerste keer zijn dat in dergelijke gezinnen de oudste dochter zo'n beetje de moederrol opneemt naar best vermogen. Hopelijk belt de topic starter zo snel mogelijk 1712 zodat deze situatie op zijn minst bekeken wordt. Als de werkelijkheid inderdaad is zoals beschreven, lijkt het mij aangewezen dat hier ingegrepen wordt...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

dreamless123
Topic Starter

#7 , 18 aug 2016 10:39

Wellicht heeft in bovenstaand geval de puber van 16 meer verantwoordelijkheidszin dan de moeder.
Die kans is bijzpnder groot. Het zou niet de eerste keer zijn dat in dergelijke gezinnen de oudste dochter zo'n beetje de moederrol opneemt naar best vermogen. Hopelijk belt de topic starter zo snel mogelijk 1712 zodat deze situatie op zijn minst bekeken wordt. Als de werkelijkheid inderdaad is zoals beschreven, lijkt het mij aangewezen dat hier ingegrepen wordt...

Ik heb ze gecontacteerd,

nu vraag ik mij ook af wat er zl gebeuren en hoe snel ze reageren!

Gebruiker21

#8 , 18 aug 2016 11:54

Hopelijk reageren ze vrij snel. Laat ons iets weten als je nieuws hebt, zou ik zo zeggen. Normaal zal je van je zus wel vernemen of er een bezoekje plaatsgevonden heeft of iets dergelijks, neem ik aan...

Terug naar “Andere”