Meerderjarige schoolgaand kind uit huis

duveltje03
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

Meerderjarige schoolgaand kind uit huis

#1 , 15 aug 2016 11:12

Het vriendinnetje van mijn broer is recent 18j geworden, zij gaat nog naar school en zal ook verder studeren. Zij doet al enkele jaren vakantie en weekendwerk, het geld kwam altijd op haar zichtrekening beheerd door haar moeder. Haar moeder heeft dit geld altijd voor haarzelf gebruikt, dus veel heeft ze aan het werken niet gehad. Nu ze 18j is kan haar moeder niet meer aan haar rekening, hierdoor is deze razend geworden en eiste zij van haar dochter dat ze de volmacht gaf aan haar. Zij wilde niet en dus begon de ruzie hierover. Zij zei tegen haar dochter dat ze in heel haar leven nog niks heeft gedaan waar ze trots op was en dat haar vader zich zou omdraaien in zijn graf omdat hij zich schaamde voor zijn dochter. Dit soort dingen hoort zij trouwens vaker van haar moeder. Ze stuurde mij een bericht en ik belde haar, haar moeder kwam tijdens ons gesprek de kamer binnen en begon weer tegen haar te roepen. Zij heeft ook het geld dat ze van haar opa had gekregen voor haar verjaardag terug moeten geven aan haar moeder. Ze riep ook nog dat mijn broer niet meer binnen mocht komen. Even later belde de moeder zelf naar mijn broer om hem te zeggen dat hij niks moest geloven van wat haar dochter vertelde, dat ze aan het overdrijven was. Nu een paar weken later is die ruzie nog erger geworden. Ik kreeg weer een berichtje van haar en belde onmiddellijk omdat ik wist dat er iets niet klopte. Ze nam op en was heel duidelijk aan het huilen. Ze hadden weer ruzie over het geld en haar moeder had haar met haar haar vast gepakt en getrokken zo hard ze kon en ik heb foto's van de volgende ochtend waar je duidelijk op kan zien waar ze ze nog heeft aangeraakt. Dochter zelf heeft geen vinger uitgestoken naar haar moeder. Ze was gevlucht naar haar kamer en de moeder ging terug bij haar vriendin zitten, daar zaten ze met 2 de dochter uit te lachen. Ik heb haar gezegd dat ze daar nu weg moest, dat ze maar bij mijn moeder en broer moest gaan slapen. Moeder kwam toen ook terug de kamer binnen en zag dat ze aan het bellen was, dochter riep dat ze uit haar kamer moest, moeder bleef rustig en zei dat ze wilde praten. Dochter zei nee jij hebt mij pijn gedaan en dat ze nu zeker niet wilde praten. Moeder zei dat ze niet moest overdrijven en dat ze haar niet heeft aangeraakt. Moeder zei dat ze haar alleen met hare 'calé' heeft gepakt en niet meer. Dochter riep dat ze haar bij haar haar had gegrepen en meer. Ze riep dan ook dat de moeder uit haar kamer moest. Deze is dan uiteindelijk haar kamer uit gegaan. De dochter was nog steeds aan het bellen met mij en aan het huilen. Ze besloot dat het inderdaad beter was dat ze naar mijn broer ging. Ze begon over haar broeken in het wasmachine dat ze deze nodig had om de volgende dag te kunnen werken. Ik heb rustig met haar gepraat, haar verteld hoe ze haar broeken eruit moest halen. Mijn broer was dan aangekomen en zij is onmiddellijk naar de deur gegaan. De moeder kwam er ook aan en vertelde weer tegen mijn broer dat ze aan het overdrijven was en dat ze ze niet had aangeraakt, de dochter begon te roepen dat ze dit wel had gedaan en dat ze haar serieus had pijn gedaan. Uiteindelijk gaf de moeder dit toe en begon ze er ook nog mee te lachen. De dochter houdt het daar niet meer uit en wil zo snel mogelijk hier weg. Maar wat zijn haar mogelijkheden? Zij wil liefst nog niet alleen wonen en op haar familie moet ze niet rekenen. Deze ruzies zijn maar voorbeelden van de laatste tijd een hele reeks ruzies. Toegegeven dat ze zelf niet het makkelijkste kind is, maar zeker niet onhandelbaar. Ze rookt niet of doet geen drugs. Ze gaat wel eens uit en drinkt dan wel eens maar zeker niet overdreven. De moeder is zeker een leugenaar, steelt het geld van haar dochter en kan serieus handgemeen zijn. De foto's van de laatste keer heb ik nog op mijn gsm. Wat kan zij nu doen? Kan ze nog naar een pleeggezin ofzo? En wat met de kosten? Zij gaat nog steeds naar school.
Alvast heel erg bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 15 aug 2016 12:15

Gezien ze 18 jaar is kan ze het kindergeld op haar rekening laten uitbetalen, en niet meer op die van haar moeder.

Tekst Partena
De persoon die het kind opvoedt, ontvangt de gezinsvergoedingen. Als beide ouders hiervoor instaan, dan heeft de moeder voorrang. Voor ouders van hetzelfde geslacht (meemoederschap, volle en gewone adoptie) of bij scheiding, gelden er specifieke regels. Vanaf 16 jaar kan het kind ook zelf zijn kinderbijslag krijgen.



sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#3 , 15 aug 2016 12:24

Zolang ze schoolloopt hebben de ouders onderhoudsplicht. Best is naar een advocaat stappen, in haar geval heeft ze recht op een pro deo.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

Maxime03
Berichten: 167
Juridisch actief: Nee

#4 , 15 aug 2016 12:55

Zolang ze schoolloopt hebben de ouders onderhoudsplicht. Best is naar een advocaat stappen, in haar geval heeft ze recht op een pro deo.
Het JAC (jongeren advies centrum) zal haar volgens mij beter kunnen helpen. Deze dienst zal haar advies geven hoe zij deze situatie het best aanpakt, evenzeer zullen zij haar juridisch ondersteunen. Eventueel komt ze nog in aanmerking voor zelfstandig begeleid wonen.

Terug naar “Andere”