Schulden na zelfmoord

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

Re: Schulden na zelfmoord

#16 , 12 aug 2016 13:17

eylis, er zijn ook mensen die zelfmoord gebruiken voor de situatie waarbij iemand door toedoen van anderen zichzelf het leven ontneemt. Bvb bij een zelfdoding na zware pestpartijen. dit om aan te duiden dat er toch een onrechtmatige daad gebeurd is die tot de zelfdoding geleid heeft.

Zelfdoding slaat dan enkel op het stuk zelf-het-leven-ontnemen, niet altijd op de volledige daad. Of over mensen die omwille van persoonlijke tegenslagen (bvb overlijden partner) besluiten om er een einde aan te maken. Al kan je in sommige gevallen dan vragen stellen of de gemeenschap niet een stuk zelf'moord' doet wegens gebrekkige psychische hulp.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8841

#17 , 12 aug 2016 13:21

JPV klopt absoluut, toch prefereert men in communicatie en media de term zelfdoding te gebruiken omdat deze term veel neutraler en breder is. zoals ik het formuleerde: zelfmoord is altijd zelfdoding, zelfdoding niet altijd zelfmoord. en dit is soms moeilijk te achterhalen.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#18 , 12 aug 2016 13:48

Deskundigen duiden de term "zelfmoord" als het expliciet de hand slaan aan zichzelf, niet enkel vanuit een wens om zijn leven te beeidingen, maar als een daad van agressie, geweld bvb haatgevoelens tov zichzelf.
Da's al een begrijpbaar onderscheid...
eylis, er zijn ook mensen die zelfmoord gebruiken voor de situatie waarbij iemand door toedoen van anderen zichzelf het leven ontneemt. Bvb bij een zelfdoding na zware pestpartijen. dit om aan te duiden dat er toch een onrechtmatige daad gebeurd is die tot de zelfdoding geleid heeft.
als je die redenering volgt, is het woordje "zelf" echter niet op zijn plaats. De persoon heeft zichzelf gedood, maar het "moord-stuk" (om het zo even te benoemen) is wel door anderen gebeurd. Je zou dan beter spreken van zelfdoding als gevolg van een wandaad van anderen.

Maar bon, what's in a name, uiteindelijk. Misschien inderdaad beter de term "zelfmoord" gewoon volledig afschaffen en overal "zelfdoding" gebruiken, als dit voor een beter gevoel zorgt bij mensen die betrokken geweest zijn bij een zelfdoding...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

Mariette
Berichten: 2507

#19 , 12 aug 2016 14:45

Maar bon, what's in a name, uiteindelijk. Misschien inderdaad beter de term "zelfmoord" gewoon volledig afschaffen en overal "zelfdoding" gebruiken, als dit voor een beter gevoel zorgt bij mensen die betrokken geweest zijn bij een zelfdoding...
Ik zou het woord "zelfmoord" toch nog steeds gebruiken in geval van de ondertussen bekende zelfmoordterroristen. Men kan dat moeilijk moord met zelfdoding gaan noemen.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#20 , 12 aug 2016 14:56

Ik zou het woord "zelfmoord" toch nog steeds gebruiken in geval van de ondertussen bekende zelfmoordterroristen. Men kan dat moeilijk moord met zelfdoding gaan noemen.
Zoals ze dat zo mooi in het journaal zeggen, soms: "Terroristische aanslag waarbij ook de dader omkwam." Maar ik denk dat zelfmoordterroristen niet echt een categorie van mensen is waarbij we veel rekening moeten houden met terminologie. Dat zijn ze niet echt waard in mijn ogen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

eylis
Berichten: 8841

#21 , 12 aug 2016 15:03

ik denk dat de hulpverleners, deskundigen en anderen die zich buigen over het thema zelfdoding er helemaal akkoord mee zijn dat terroristen die zichzelf en eigen leven gebruiken als wapen om anderen te doden, absoluut en zonder enige twijfel onder de noemer zelfmoordterroristen vallen.

Terug naar “Andere”