Is een aangetekende ingebrekestelling gelijk aan é mail?

inina
Topic Starter
Berichten: 311

Is een aangetekende ingebrekestelling gelijk aan é mail?

#1 , 10 aug 2016 08:19

Om schadevergoeding te verkrijgen van mijn buurman moet ik hem volgens de verzekering aangetekend in gebreke stellen.

Kan/mag zulke AANGETEKENDE BRIEF vervangen worden door een é mail waarin hetzelfde wordt geschreven als in een eventuele aangetekende brief die verzonden zou moeten worden met de post..(maar kosten meebrengt)

En heeft zulke é mail dezelfde juridische waarde als een aangetekende brief, ook al staat er in de algemene voorwaarden van tegenpartij misschien dat de schademelding aangetekend moet gebeuren?

Het bewijs dat de é mail werd ontvangen, kan geleverd worden door een uitprint van de é mail met bijhorend het antwoord dat door betrokkene aan mij werd verstuurd in een replay

Dank voor een reactie

Inina

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 10 aug 2016 09:36

een print op zich bewijst niks. Ik kan in een e-mail op print perfect zo opstellen dat een zekere Donald T. uit New York verklaart dat hij een zekere Hilary C. ten huwelijk wil vragen.

Een e-mail op computer is al een sterker bewijs. Daar kan men de headers van bekijken en geven die al héél wat indicaties ivm waarachtigheid. Het is niet sluitend, vandaar dat een aangetekende brief nog altijd een stuk beter is, maar het kan zeker als begin van bewijs tellen. Een begin, omdat het e-mailadres dan nog voor discussie kan opleveren. En verzekeringen proberen graag elke discussie te vermijden. Want mijn e-mailadres donald.t@telenet.be zal ook niet zomaar aanvaard worden als komende van een New Yorker.

Dus waarom problemen zoeken? Stuur gewoon de aangetekend brief.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#3 , 10 aug 2016 10:48

Zulke zaken doe je altijd met een aangetekend schrijven, hierdoor sluit je alle discussies en onnodig tijdverlies uit.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

jef007
Berichten: 1683

#4 , 10 aug 2016 19:29

en kost nog geen 6 euro

inina
Topic Starter
Berichten: 311

#5 , 10 aug 2016 19:51

die raad zal ik dan volgen.
bedankt voor de reacties van de forum leden

mvrg
Inina

Franciscus
Berichten: 38602

#6 , 10 aug 2016 22:03

Plus uiteraard de gewone brief die ook wordt gestuurd (en waar naar de AS wordt verwezen en visa versa). ik stuur de gewone brief altijd een dag later.
Stuur de AS met een antwoord/responce kaart dan krijgt u ook de handtekening terug van wie de brief heeft ontvangen.
Mocht het een echtpaar zijn dan steeds aan beiden afzonderlijk een AS sturen.

Terug naar “Andere”