Onhandelbare volwassene

Omega6
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Onhandelbare volwassene

#1 , 09 aug 2016 18:03

Beste,

hieronder een complexe familiale situatie vanuit mijn nabije omgeving.

Een zoon van eind in de 20, heeft geen diploma (ook niet middelbaar onderwijs), is werkloos en woont in bij zijn vader.
Hij weigert officieel aan het werk te gaan, verdraagt geen enkele vorm van kritiek en tegenspraak en is bijzonder opstandig tegen elke vorm van autoriteit. Elke vraag naar het eventueel opnemen van verantwoordelijkheid wordt door hem aangevoeld als een zware kritiek op zijn persoon en wijze van leven en wordt steeds sterk verbaal en/of fysiek afgestraft.
Een open en rustig gesprek over de huidige situatie is met hem onmogelijk. In het verleden werd hij al eens begeleid door een psychiater maar de therapie werd snel door hem afgesloten. Inmiddels hebben we de indruk dat zijn bijzondere narcistische persoonlijkheid steeds meer de overhand neemt. Dit wil zeggen dat hij zichzelf als superieur voelt en geen hulp noch advies nodig heeft en dit absoluut niet aanvaard van anderen tenzij in eigen voordeel. Een gesprek of gezinsbegeleiding achter zijn rug om organiseren zou leiden tot vernielingen in de vaderlijke woning/wagens of sterk verbaal en/of fysiek geweld (met vuist maar evengoed met een mes).

Ik maak nog maar kort deel uit van dit gezin en merk (uiteraard) dat het gehele gezin enorm gebukt gaat onder dit erg dominante en agressieve gedrag.
Zodanig dat er geen enkel initiatief genomen wordt om dit op te lossen aangezien het vrijwel onmogelijk lijkt op te lossen zonder dat er iemand (fysiek) zwaar de dupe van wordt.

Het lijkt inmiddels een straatje zonder einde te worden want hij heeft geen diploma , heeft nooit in het wit gewerkt (dus geen recht op uitkeer) en is niet van zin om 'zijn' huis uit te gaan. Het baart mij en de omringende familie erg veel zorgen want dit probleem zal vermoedelijk alleen maar verergeren, eg. als hij financieel niet meer gesteund wordt door zijn vader zal hij dit desnoods met geweld afdwingen bij ons of zijn broers.

Het lijkt ons nu meer dan ooit opportuun om actie te ondernemen al leert het internet ons dat dit niet meteen een evidente zaak zal worden.

Herkennen mensen dit probleem? Wat kan hieraan gedaan worden?

Hartelijk dank.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8842

#2 , 09 aug 2016 18:44

Hoe kan zijn sociale zekerheid in orde zijn als hij geen enkel statuut heeft? Hij is meerderjarig, is géén student, géén uitkeringstgerechtigde werkloze en géén werknemer. Hoe is zijn mutualiteit dan geregeld?
Wat er zo snel mogelijk moet gebeuren: van elke fysieke of verbale agressie zal de vader toch klacht moeten neerleggen bij de politie. Ga met de vader samen ook hulp zoeken bij slachtofferhulp. Want dit is intrafamiliaal geweld en zelfs oudermishaneling. Zelfs al zou de vader dit ontkennen. Dit is een negatieve neerwaartse spiraal van geweld. En iemand moet de vader ondersteunen om de eerste stappen te durven zetten.

Omega6
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 09 aug 2016 18:58

Dank je voor de snelle reactie. Wat dat betreft je andere vragen weet ik het niet maar vermoedelijk zal de vader dit wel in orde hebben gebracht? Je voorstel om slachtofferhulp te contacteren lijkt me alvast een uitstekende eerste stap. Al hoop ik dat zij ook degelijk voorbereid zijn op een confrontatie...

Reclame

eylis
Berichten: 8842

#4 , 09 aug 2016 19:33

Omega, dit is de job van zo'n teams. zij weten hoe daarmee om te gaan. Maar de vader zou ook klacht moeten neerleggen. Ik vermoed dat hij zich zeer beschaamd voelt. Maar er zijn meer van deze voorbeelden. en dit loopt zeer vaak zeer slecht af als de dader niet gestopt wordt.

Terug naar “Andere”