Grootouders eisen omgangsregeling terwijl er omgang is

Ketchup
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Grootouders eisen omgangsregeling terwijl er omgang is

#1 , 07 jul 2016 13:13

De relatie met mijn schoonouders is ernstig verzuurd waardoor er eigenlijk geen communicatie meer is tussen ons en hen. Ondanks deze moeilijkheden, hebben zij wekelijks omgang met hun kleinkind. Ze komen iedere zaterdag een uur bij ons thuis op bezoek waarbij zij ongestoord contact kunnen hebben met hun kleinkind (is peuter van 3).
In het voorjaar hebben we hen mondeling meegedeeld dat er een tweede kleinkind op komst was. De reactie hierop was op dat moment letterlijk nihil, maar werd enige dagen later gegeven via een brief van een advocaat waarbij zij contact bij hen thuis voor ons eerste kind eisten. Nog eens enkele weken later, hebben ze vervolgens een procedure opgestart op grond van art 375bis Bw waarbij zij eisen dat ons eerste kind iedere woensdag 6 uur bij hen komt. In die vordering geven zij overigens zelf aan dat zij hun kleinklind elke week mogen zien bij ons thuis.
De zaak is op vraag van beide partijen in de familierechtbank doorverwezen voor bemiddeling. De bemiddeling is spaak gelopen en bijgevolg zal de zaak toch door de jeugdrechter beslecht moeten worden.

Onze vraag is nu eigenlijk wat wij kunnen verwachten: Is het eigenlijk gebruikelijk dat grootouders die iedere week hun kleinkind zien op grond van deze wetgeving een zaak aanspannen om gewoon een omgangsregeling door een rechter vast te laten leggen en ook nog eens meer omgang eisen en bij hen thuis?
Ik weet dat iedereen zo vrij is te vragen aan een rechter wat hij wil, maar wat krijgt men meestal in zo'n geval? Doet de rechter een uitspraak ten gronde of doet hij de zaak af als niet ontvankelijk? Spreekt de rechter in zo'n geval een omgangsregeling uit (waarbij hij de bestaande regeling bevestigt of wijzigt) of spreekt hij er geen uit omdat er al contact is?
Kan een jeugdrechter vinden dat er, alhoewel er nu omgang is, wel degelijk een omgangsregeling moet uitgesproken worden 'in het belang van het kind' omdat er geen communicatie is tussen ouders/grootouders (de communicatie die er is beperkt zich sms'en over het eens verplaatsen van de gebruikelijke afspraak)?
Wij willen eigenlijk absoluut vermijden dat ons kind voor de rest van zijn jeugd gegijzeld wordt in één of andere strikt te volgen omgangsregeling die juridisch is opgelegd (voor de duidelijkheid het is niet dat wij als ouders het omgangsrecht in de toekomst wel zouden willen belemmeren, maar we willen niet dat ons kind niet meer zou kunnen kiezen wat hij in zijn vrije tijd gaat doen omdat hij net op dat moment verplicht naar zijn grootouders moet)

Tegen dat de zaak voorkomt, zal ons tweede kind er al (bijna) zijn. Kunnen zij hun huidige vordering uitbreiden tot ook het tweede kindje of is dat sowieso een andere zaak?

Bedankt voor jullie reacties,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Maxime03
Berichten: 167
Juridisch actief: Nee

#2 , 08 jul 2016 09:42

Ik kan hier een heel betoog schrijven. Lees anders onderstaande link.

http://www.elfri.be/omgangsrecht-grootouders

Staat alles uitgebreid in uitgelegd.

Lanox
Berichten: 3524
Juridisch actief: Nee

#3 , 08 jul 2016 10:06

Ik ben zelf niet echt thuis in familierecht, maar voor zover ik de wetgeving (en ook de uitleg bij Elfri) begrijp richt deze wetgeving zich vooral op het onderhouden van een bestaand contact tussen grootouders en kleinkind. De TS stelt terecht de vraag wat de rechten van de grootouders zijn met betrekking tot hun ongeboren kind, en waar de grootouders dus per definitie nog geen contact mee hebben.

Reclame

eylis
Berichten: 8842

#4 , 08 jul 2016 11:22

volgens mij en op basis van de gegeven informatie is de eis onontvankelijk en zal dat ook zo door de familierechtbank uitgesproken worden. Immers: u staat sowieso wekelijks contact en omgang toe en u heeft dat nooit verhinderd. Dat is waar grootouders recht op hebben en dat krijgen ze dus al. Maar dat dit bij hen thuis moet zijn is géén recht. Dus kunnen ze dat ook niet eisen. Het is natuurlijk mogelijk dat de tegenpartij met een gewiekste strategie vanallles zal "proberen" bewijzen: bijvoorbeeld dat het "omgangsrecht" bij u thuis op allerlei manieren beknot wordt en dat het kleinkind daar onder lijdt. etc.. In dit geval zou ik toch een door de wol geverfde advocaat onder de arm nemen. Want het feit dat ze al met een advocaat onder de arm voor de rechter durven halen, doet me vermoeden dat er al een niet zo fraaie strategie uitgestippeld is door de advocaat. Anders begin je daar niet aan: rechten opeisen die je eigenlijk al hebt....

Terug naar “Andere”