Omgangsrecht grootvader.

Queenofwands78
Topic Starter
Berichten: 58
Juridisch actief: Nee

Omgangsrecht grootvader.

#1 , 27 jun 2016 11:56

De verstandhouding met mijn vader is de laatste 15jaar erg verslechterd. Zijn scheiding met mijn moeder lag hier zeker niet aan de basis. In tegendeel we hebben hem steeds gesteund. Maar gaandeweg werd duidelijk dat we hem niet konden betrouwen. Toen mijn dochter 10 jaar geleden geboren werd dacht ik dat dit de familiebanden wat zou kunnen herstellen. Maar ik merkte bij mezelf het tegendeel. Mijn vader heeft me in het verleden nl misbruikt. Ik dacht dat ik erover was maar het werd al gauw duidelijk dat ik mijn dochter niet aan hem wou toevertrouwen. Hij had ons ook geen positief beeld geschetst van zijn tweede vrouw (volgens hem was het een voormalig prostituee die dronk) hoewel we van haar altijd vriendschap mochten ontvangen. Het was een heel verwarrende tijd maar we wilden hem zeker als grootouder een kans geven. Hij is steeds op alle feesten uitgenodigd (doop, verjaardagen, lentefeest,...). Toen mijn dochter 3 was ben ik enkele maanden in de psychiatrie opgenomen. Buiten mijn eigen gezin wou ik toen geen bezoek. Hij heeft me dat erg kwalijk genomen. Maar voor speciale gelegenheden bleven we hem uitnodigen. Meestal kwam hij. Maar wel steeds min een uur te laat en hij vertrok als eerste. Tussentijds was er geen contact. Zelfs geen smsje om naar zijn kleinkind te informeren. Wij zijn enkele keren langs geweest maar eigenlijk werden we buiten gekeken. Heel pijnlijk, vooral voor mijn dochter. Intussen hebben we al veel pijnlijke situaties meegemaakt en kunnen we alleen maar concluderen dat hij ons en de rest van de familie al jaren oplicht. Hij gaat nu scheiden van zijn tweede vrouw. Door omstandigheden kies ik haar kant. Ik wil haar helpen, zij is zeker altijd welkom. Hem wil ik liever uit mijn leven en dat van mijn dochter. Na jaren van misbruik en leugens heb ik er genoeg van. Het is echter mijn grootste vrees dat hij omgangsrecht zou eisen. Hij zal het zeker niet nalaten om ook mijn dochter te beliegen en ons in een slecht daglicht te stellen. Maar bovenal, mijn dochter is nu zo oud als ik was toen het misbruik begon. Wat kan ik doen als hij gerechtelijke stappen zou ondernemen? Zelf neem ik niet de eerste zet. Ik wil geen slapende honden wakker maken.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
duma
Berichten: 2871

#2 , 27 jun 2016 14:21

Werd hij veroordeeld van dat misbruik? Heb je dat toen gemeld?
Indien niet, kan je dat niet als argument gebruiken; er is namelijk geen bewijs.

Als hij dergelijke stappen zou ondernemen, moet u best kunnen aantonen dat u hem de omgang niet ontzegt.
Elke grootouder heeft namelijk recht op omgang met zijn kleinkind, maar dat wil niet zeggen dat die grootouder daarin alles te beslissen heeft (hoeveel, waar, ...) U bent en blijft de ouder.
Als u dus de omgang niet verbiedt en u dat kan aantonen, zal de rechtbank geen reden zien om omgangsrecht voor de grootouder uit te spreken.
Als u daarentegen de omgang wél verbiedt en de grootvader kan dat aantonen, zal de rechter omgang uitspreken. U doet op die moment best zelf een voorstel waar u zich goed bij voelt, maar dat wel degelijk is. Indien u dat niet doet, zal de rechtbank de grootvader volgen en is er dus kans dat er omgang zal plaatsvinden op de manier dat de grootvader dat eiste: dat kan dus zijn zonder uw aanwezigheid of langer dan u zou willen. Vandaar dat een constructieve houding in deze zaken steeds zeer belangrijk is. Het lijkt mij namelijk dat u bij de omgang zeker aanwezig zou willen zijn.

Normaal zal het zo'n vaart niet lopen: Naar de rechtbank trekken is immers een grote stap.
Daarboven op zal zijn advocaat normaliter eerst contact opnemen met u (via AS) om te melden dat de grootvader omgang vraagt.
En dat is uw moment om constructief te zijn en aan te tonen dat u omgang niet weigert en een voorstel doet.

Omgangsrecht wordt meestal enkel maar uitgesproken als de ouders zich echt totaal tegen omgang verzetten.

Queenofwands78
Topic Starter
Berichten: 58
Juridisch actief: Nee

#3 , 27 jun 2016 15:53

Het is nooit gemeld. Het begon toen ik 9 was en ik was zo overdonderd en beschaamd dat ik het tegen niemand durfde vertellen. Jaren later heb ik het mijn moeder vertelt maar zij wou geen gezichtsverlies lijden. Ze vond het trouwens ook niet belangrijk want, ik citeer, "hij heeft je toch niet verkracht". Dat er vele vormen van (sexueel) misbruik zijn snapt ze niet.

Reclame

duma
Berichten: 2871

#4 , 27 jun 2016 16:22

Hoe spijtig dat ook voor jou is, je gaat dit niet in een rechtszaak kunnen gebruiken, aangezien er geen bewijs is. Er wordt maar al te vaak met modder gegooid in familie zaken en beschuldigingen geuit die niet waar zijn. Een rechter kan daar gewoon niet op in gaan. Als elke moeder die beweerde dat de vader hun kinderen verkrachte gelijk zou krijgen ook al is er niets van waar, ...

Maar zoals ik het begrijp, wil je niet per se géén contact, maar wel onder jouw voorwaarden en in jouw bijzijn. En daar kan niemand iets tegen hebben.

eylis
Berichten: 8842

#5 , 27 jun 2016 17:40

Als ik de post goed doorlees, kan ik 2 zaken samenvatten: Je vraag is vooral op je vrees gebaseerd: namelijk dat de grootvader omgangsrecht zou eisen (die vrees is waarschijnlijk terug te leiden naar je verschrikkelijke ervaringen op dezelfde leeftijd van je docher) . Maar niets wijst er op dat hij dat ook gaat doen. Immers: je hebt altijd contactmogelijkheden aangeboden en hij is er niet eens altijd en met veel enthousiasme op ingegaan. Een tweede punt is, is (zoals duma zegt) als er al omgangsmogelijkheden moeten gegeven worden, jij dit op JOUW voorwaarden doet. als het al zover zou komen dat de grootvader dit opeist, laat je je vergezellen door een neutrale persoon. Je vertelt de grootvader dat hij zijn kleinkind kan ontmoeten op x en x data op Y en Y locatie in het bijzijn/supervisie van Z persoon. hij zal donders goed snappen waarom en (als hij al een omgangsregeling wil) de voorwaarden stipt volgen.

Queenofwands78
Topic Starter
Berichten: 58
Juridisch actief: Nee

#6 , 27 jun 2016 17:47

Ik hoop natuurlijk dat hij even ongeïnteresseerd blijft als nu. Als hij omgangsrecht eist is het niet voor mijn dochter maar om me een loer te draaien. Maar als het toch zover komt wil ik max 1x/Md gesuperviseerd bezoek. Liefst nog door een sociale dienst

Queenofwands78
Topic Starter
Berichten: 58
Juridisch actief: Nee

#7 , 27 jun 2016 18:04

Ik hoop natuurlijk dat hij even ongeïnteresseerd blijft als nu. Als hij omgangsrecht eist is het niet voor mijn dochter maar om me een loer te draaien. Maar als het toch zover komt wil ik max 1x/Md gesuperviseerd bezoek. Liefst nog door een sociale dienst

Franciscus
Berichten: 38602

#8 , 27 jun 2016 20:34

Hoelang geleden zijn de laatste feiten gebeurd tussen u en uw vader?
Mij mij weten kan u aangifte doen van de feiten tot 10 jaar na uw 18de verjaardag. Hangt er vanaf welk soort feiten juist.

Queenofwands78
Topic Starter
Berichten: 58
Juridisch actief: Nee

#9 , 27 jun 2016 23:02

Die termijn is verstreken. Helaas. Ik ben nu 38

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#10 , 30 jun 2016 10:14

Je kan zeker nog aangifte doen, enkel kan hij waarschijnlijk niet meer veroordeeld worden.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Andere”