Terugbetaling door gerechtsdeurwaarder

Mimosa13
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

Terugbetaling door gerechtsdeurwaarder

#1 , 24 jun 2016 13:54

Hallo,

Ik hoop dat ik hier juist zit, ik schets even de situatie.
In 2011 heeft mijn partner een boete gekregen voor fout parkeren. Wij zijn rond die periode ook verhuisd uit die gemeente waar de boete werd uitgeschreven en hebben bijgevolg nooit een brief of boete in de bus ontvangen. Iets minder dan 2 jaar later krijgen we op ons nieuw adres een deurwaardersexploot met over de 200 euro te betalen (boete bedroeg 65 euro). Uiteraard waren wij hier niet mee akkoord (de extra kosten dan). Na lang heen en weer gebel en geschrijf heeft de gemeente zijn fout toegegeven en moeten we de kosten en boete (als compensatie) niet betalen. Blijkbaar was die boodschap niet snel genoeg doorgekomen van de ene gerechtsdeurwaarder naar de andere en stonden ze hier voor de deur, politie en slotenmaker inclusief. Ik heb het bedrag toen betaald (was ondertussen al over de 400 euro) omdat ik er eigenlijk helemaal ondersteboven van was. De dag nadien heb ik nogmaals gebeld met de boodschap dat de gemeente zijn fout erkend heeft en ze zouden het geld even blokkeren zodat ze het ons konden terugbetalen als ze bericht kregen van de stopzetting van het dossier. Uiteindelijk hebben ze dat niet gedaan en hebben ze ons geld gebruikt om hun rekening te betalen. Alledrie de partijen zeggen dat de andere partij ons moet terugbetalen en dit duurt nu al 5 maanden. Welke stappen kunnen wij ondernemen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12825

#2 , 24 jun 2016 14:08

Als ik juist mee ben met uw verhaal, heeft de deurwaarder zijn job correct uitgevoerd en ligt de fout bij de gemeente? Dan moet de gemeente u de schade terugbetalen. Als ze niet meewillen gaat u dit via de rechtbank moeten doen.

Mimosa13
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

#3 , 24 jun 2016 14:18

Ja dat klopt maar zoals de gemeente ons vertelde (lijkt mij ook logisch) zou de gerechtsdeurwaarder ons geld moeten terugbetalen en een factuur overmaken aan hen zodat zij de kosten kunnen betalen.. Zij spraken trouwens ook van een klacht indienen bij de Kamer van Gerechtsdeurwaarders. Ik vind het ook niet logisch dat wij de factuur van iemand anders moeten betalen maar ondertussen willen wij nu na 5 maand proberen en frustraries gewoon ons geld terug recuperen. De ene deurwaarder zegt ook dat de andere ons moet terugbetalen maar dat ze dit om 1 of andere reden niet willen/kunnen. De volgende stap is dan een advocaat consulteren?

Reclame

LeenW
Berichten: 12825

#4 , 24 jun 2016 14:21

Deurwaarder gaat in dit geval steeds aan u "factureren", niet aan de opdrachtgever, dat is zo vastgelegd. Als de gemeente de fout erkent, moeten ze het zelf terugbetalen.

Mimosa13
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

#5 , 24 jun 2016 14:22

Welke stappen kunnen we dan nu ondernemen? Moeten we onmiddelijk een advocaat inhuren? Of is er nog een tussenstap?

LeenW
Berichten: 12825

#6 , 24 jun 2016 14:33

U moet de gemeente aangetekend in gebreke stellen, als dat nog niet gebeurd is. U geeft hen een beknopt verslag van de feiten, waarbij u hen nadrukkelijk wijst op de fouten die zij erkend hebben. U geeft hen vervolgens nog 14 dagen om de vergoeding om uw rekening te laten verschijnen, of er volgen verdere stappen.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 24 jun 2016 15:54

Wij zijn rond die periode ook verhuisd uit die gemeente waar de boete werd uitgeschreven en hebben bijgevolg nooit een brief of boete in de bus ontvangen. ?
Had jij dan geen adreswijziging moeten doorgeven, of uw post laten nasturen?

Mimosa13
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

#8 , 24 jun 2016 16:31

Wij zijn rond die periode ook verhuisd uit die gemeente waar de boete werd uitgeschreven en hebben bijgevolg nooit een brief of boete in de bus ontvangen. ?
Had jij dan geen adreswijziging moeten doorgeven, of uw post laten nasturen?
Als we op een ander adres gedomicilieerd staan dan volstaat dat toch voor een gemeente om te weten dat we daar niet meer wonen. In ieder geval hebben ze zelf hun fout toegegeven, dus het moet zijn dat zij dan toch effectief in fout zijn.

Terug naar “Andere”