Voogdij over nicht

Alexjonne
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Voogdij over nicht

#1 , 19 jun 2016 00:45

De vriendin van mijn nonkel (de broer van mijn moeder) had soms episodes van psychofrenie. Het was een heel goede moeder en zag haar kind doodgraag. 5 jaar geleden had ze een episode en is haar dochter geplaatst bij de vader. Mijn nonkel die heeft niet zoveel tijd om te zorgen voor het kind en is eigenlijk ook niet super bekwaam. Hij had zijn dochter daarom bij de familie van de moeder gezet. Dit was tegen alle advies in van mijn moeder (zijn zus). Wij zijn immers Congolees en zij had al over vreemde en jammerlijke situatie gehoord. Waarbij de familie voogdij aanvragen over het kind om zo wat extra geld te kunnen verdienen. Uiteindelijk heeft dit geleid dat mijn nonkel zijn kind niet meer mocht zien. Het ergste van al was nadat de moeder van het nichtje terug goed was zij haar voogdij ook verloren had aan haar eigen familie.

Nu 5 jaar later heeft de vrouw zelfmoord gepleegd en de grootste oorzaak ligt vermoedelijk aan het feit dat ze haar kind niet meer mocht zien van de familie. Op de begrafenis hebben ik en mijn moeder met het kind gepraat (na 5 jaar) in begin zei ze amper iets maar na een paar minuten was ze meer op haar gemak. Wij konden duidelijk zien dat ze ongelukkig was en niet alleen omdat haar moeder gestorven was. Zo vroeg ze snel aan mijn moeder wanneer ze de andere familie niet keek of ze ons adres mocht weten want ze wou echt graag langs komen. Ook vertelde ze dat de familie bijna klaar is met het bouwen van een huis in Congo en we vermoeden dat dat is met het extra geld is dat ze krijgen via haar. In Congo is het mogelijk om een huis te bouwen over een paar jaren heen, je moet daar niet voor alles een vergunning hebben.

Ik ben een persoon die altijd open is voor de twee kanten van de verhaal zo wou ik de voordeel van de twijfel geven aan die familie, maar door het zien van een erg ongeluk kind denk het dat het een beter idee is om dat kind daar weg te halen.

Extra nuttige info:
- nichtje is 10 jaar
- mijn moeder en het kindje dragen dezelfde familienaam
- het nichtje is nu bij haar biologische tante, maar niet haar tante volgens de wet (ik ben zelf niet eens zeker of de vredesrechter op de hoogte is dat de "pleegouders" eigenlijk biologisch verwant zijn met het kind)
- mijn moeder heeft een leefloon want haar beide meniscussen zijn eruit gehaald en nu wilt niemand meer haar aannemen
- mijn moeder heeft mij en mijn broer opgevoed beide 24 en bezig aan universitaire studies (Geneeskunde en Burgerlijk ingenieur) dus zeker een goede voorbeeld als moeder

Kunnen we iets doen? Maken we kans op voogdij? Hoe pakken wij dit best aan?

Ik hoop dat alles duidelijk was en iemand mij kan helpen. Zelf verwijzingen naar artikels en wetboeken allemaal goed, ik trek mijn plan daar al mee!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bramlec
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

#2 , 12 okt 2017 13:54

mooizo :)

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#3 , 12 okt 2017 14:44

mooizo :)
:?: Wat voor een reactie is dit nu weer? Uw eerste post op dit forum, en het slaat nergens op...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

JorisDeMan
Berichten: 1
Juridisch actief: Ja

#4 , 20 okt 2017 11:20

mooizo :)
:?: Wat voor een reactie is dit nu weer? Uw eerste post op dit forum, en het slaat nergens op...
lol, boenk erop maat!

Franciscus
Berichten: 38583

#5 , 20 okt 2017 14:41

Normaal gaat er voor een kind ergens wettelijk geplaatst wordt een gerechtelijk onderzoek aan vooraf.
Ik zie nu dat de vraag al van meer dan een jaar geleden is.
Dus een antwoord zal niet direct meer iets bijdragen...
Zeker geen als dat van bramlec.
Dit is een juridisch forum geen 'sociale mediacircus'

Terug naar “Andere”