Schengenvisum verlopen

Vigdis
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

Schengenvisum verlopen

#1 , 13 jun 2016 15:13

Mijn partner is in november naar België gekomen onder de schengenvoorwaarden (derdeland, niet-visumplichtig). Hij is vrijwel onmiddelijk bij de gemeente een verlenging van kort verblijf gaan aanvragen door het onverwacht overlijden van zijn schoonbroer (die in België woonde). Bij de gemeente hebben ze hem verteld dat hij mocht blijven zolang de aanvraag loopt.

Nu is hij onlangs langsgeweest om te weten hoe het zat met die aanvraag, bleek dat ze een week later al een brief hadden gestuurd dat de verlenging niet werd toegestaan - maar deze brief werd naar het verkeerde adres gestuurd (en zij beschikten weldegelijk over het juiste adres, het staat correct vermeld op zijn aankomstverklaring). Nu is hij intussen al enkele maanden illegaal dus! Hij wil graag terugkeren zonder problemen, maar we vrezen dat ze bij de douane gaan zien dat hij dus die illegaal is geweest en dat hij problemen gaat krijgen als hij terug naar België wilt reizen.

Bij de gemeente hebben ze hem ook geen "bevel voor grondgebied te verlaten" gegeven of iets dergelijks, op die brief staat ook niets vermeld van een dossiernummer of een tijdspanne waarin hij naar huis moet, gewoon dat zijn kort verblijf niet verlengd kon worden. Het meisje in het gemeentehuis kon ook niks zinnigs zeggen buiten "u moet gewoon terug gaan en over drie maanden terugkomen" wanneer we onze zorg uitten over de boetes of inreisverbod dat ontstaan wanneer je je visumvoorwaarden overschrijdt.

Gaan ze zijn verhaal met bewijsmateriaal (brief met verkeerde adres ed) wel geloven op de luchthaven of kan hij ergens een document verkrijgen (op de ambassade van zijn land bvb) dat hij hier niet uit kwade wil te lang is gebleven?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vigdis
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

#2 , 06 sep 2016 11:46

Excuseer voor de verwarring, ik weet niet wie of wat het is dat de paspoortcontroles uitvoert op de luchthaven...

Intussen is mijn vriend teruggekeerd naar huis en hebben ze dus gezien dat hij te lang is gebleven. Hij heeft zijn uitleg mogen doen over waarom hij zo lang is gebleven, en de persoon daar heeft vervolgens een papier ingevuld waarna mijn vriend gewoon zijn paspoort terugkreeg. Hij weet niet wat er op dat papier werd genoteerd en of hij nu een boete of een straf zou krijgen. Mag hij nu terugkeren over 90 dagen?

Franciscus
Berichten: 38603

#3 , 06 sep 2016 22:49

Derdenland wat bedoeld u daarmee ?
Als het EU land is zal er vermoedelijk geen probleem zijn.
Als hij echter een in- en uitgangsstempel moet krijgen in zijn paspoort kan er wel een probleem zijn.
Waarschijnlijk best vragen in de ambassade van België in zijn land.
Controle gebeurd door politie en dienst vreemdelingen.
Welke nationaliteit?

Reclame

Vigdis
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

#4 , 07 sep 2016 13:17

Met derdeland bedoel ik dus niet uit de EU (niet de socioeconomische betekenis van het woord :D )
Hij is niet visumplichtig dus heeft krijgt gewoon een in- en uitstempel wanneer hij de Schengenruimte binnentreed. Dit is ook gebeurd toen hij terugkeerde (dus gewoon een simpele exit stempel). Hij is afkomstig van Albanië.
Ik vermoed dat hij nu 180 dagen zal moeten wegblijven vooraleer hij terug in België mag komen. Volgende week ben ik bij hem dus zullen we samen eens naar de Belgische ambassade trekken.

Terug naar “Andere”