geen vonnis ivm meerderjarige dochter. Adres gewijzigd

leeuwke1969
Topic Starter

geen vonnis ivm meerderjarige dochter. Adres gewijzigd

#1 , 13 mei 2016 07:33

In het kort. Stiefdochter was ingeschreven bij ons maar woonde bij mijn schoonmoeder. Mijn man ontving het kindergeld maar betaalde maandelijks 200€ aan zijn moeder en alle kosten betreffende school, dokter, etc.

Er zijn dingen gebeurd die de onderlinge verstandhouding geen goed hebben gedaan (zie vorige topics)

We hadden als antwoord op de brief van haar advocaat bepaalde voorwaarden gesteld die door haar advocaat als redelijk werden ervaren en hij zou haar verwittigen. Intussen zijn al bepaalde voorwaarden geschonden. Stiefdochter is 20.

Ze heeft zonder papa te verwittigen haar adres bij mijn schoonmoeder gezet. Met als gevolg dat ofwel zij ofwel mijn schoonmoeder het kindergeld ontvangt. Hoeveel zou het kindergeld bedragen ? Kan zij zelfstandig student zijn en bij mijn schoonmoeder haar adres zetten ? Wat zijn in dat geval haar inkomsten ? Mijn schoonmoeder heeft loonbeslag, heeft het kindergeld daar invloed op ?
Aangezien er geen vonnis is ivm de dochter en zij intussen meerderjarig is, welke kosten is mijn man verplicht te betalen. Hij heeft echter nog niets van fakturen of betalingsbewijzen gezien. Voorlopig gaat hij maandelijks haar treinabonnement betalen en haar telefoonkaart.

Hij heeft echter geen zin om zijn advocaat te raadplegen. Dit spelletje van heen en weer, bij moeder, bij grootmoeder duurt nu al meer dan 7 jaar en hij heeft er meer dan genoeg van.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 13 mei 2016 08:45

als een persoon meerderjarig is kan zij/hij zelf kiezen waar zich te domcileren. Dus ja, de stiefdochter mocht dit gerust doen. Een meerderjarige kan en mag ook kiezen om de kinderbijslag zelf te ontvangen. Dus ook dat klopt. Voor de kosten van de studies doet de vader best een voorstel: Terugbetalen treinabo (voor school), schoolkosten en medische kosten op vertoon van fakturen en betaalbewijzen. Geen betaalbewijs: geen terugbetaling. Voor kleding geeft u een vast bedrag per maand dat uzelf bepaalt: daarmee kan ze zelf uitmaken (als grote mens) of ze daar 1 peperdure jeans mee koopt of verschillende (betaalbare) items die ze nodig heeft. Kortom: ze beheert haar budget dan oordeelkundig. voor verblijf en voeding bij de oma kiest u ook een forfait. ( 200 euro per maand is wel correct) Immers: u heeft onderhoudsverplichting en dat betekent niet dat u haar verblijf en verbruik ergens anders moet bekostigen als ze dat in feite thuis bij u ook kan. Dus bepaalt u een forfait. Is de oma daar niet mee eens, dan is dat het probleem van de dochter en kan ze nog steeds een andere oplossing zoeken: bijklussen in het weekend en de vakanties en zelf een studio huren. Met deze aanpak stelt u een duidelijke grens: met deze financiele steun kan je het mits wat planning en budgettering doen en anders woon je thuis zolang je studeert, maar dan aan de (redelijke) afspraken en regels zoals ze hier in het gezin gelden. Meerderjarige kinderen in deze situatie kiezen vaak voor de formule om vanwege persoonlijke redenen apart te gaan wonen. en dat kan ook. De meesten klussen dan ook bij om zich de levensstandaard te kunnen perimitteren die ze zelf wensen. en dat is de juiste aanpak.

chantika

#3 , 14 mei 2016 17:57

In het kort. Stiefdochter was ingeschreven bij ons maar woonde bij mijn schoonmoeder.

Is het dan niet normaal dat ze zich laat inschrijven waar ze woont?

Reclame

leeuwke1969
Topic Starter

#4 , 19 mei 2016 07:19

@chantika - daarvoor moet je de hele voorgeschiedenis kennen vooraleer zo iets te posten..... Zoek mijn posts op en lees het ganse verhaal.....

Terug naar “Andere”