Onze overbuur

huurder29
Topic Starter
Berichten: 33
Juridisch actief: Nee
Locatie: Gent

Onze overbuur

#1 , 06 mei 2016 18:05

G'day!

Ik ben vanaf het voorjaar met mijn vriendin in Antwerpen gaan wonen. We hebben nu een nogal apart probleem. Onze overbuur. Deze man is ofwel een enorme alcoholicus, en heeft daarmee al zijn hersencellen weggezopen, ofwel is hij mentaal gehandicapt. We proberen het al lang in te schatten maar het is vrijwel onmogelijk. Soms lijkt hij best normaal te doen maar andere momenten loopt hij straalbezopen door de straat iedereen lastig te vallen. Ik vermoed dat het een combinatie is dat mekaar in de hand werkt.

Om te beginnen , hij werkt niet en is ALTIJD thuis. Hij hangt de hele dag uit zijn raam, naar iedereen te roepen. Vaak is het vriendelijk bedoelt en brabbelt hij maar wat, maar ook vaak is hij enorm bezopen en roept hij constant alles bij mekaar. Het is al vaak gebeurd dat hij over het straat schuifelt (letterlijk de straat) en wat doelloos heen en weer loopt. Meermaals heb ik hem er op betrapt dat hij eindeloos bij buren aan de bel hangt tot ze van armoede opnemen en hun ongenoegen uitspreken. Het is best een stevige gast en wanneer hij gedronken heeft wordt hij verbaal heel agressief. Ik heb het gevoel dat dit een kwestie van tijd is tot hij fysiek agressief wordt. Woensdagnacht stond hij op straat tegen een buurvrouw te brullen en heeft hij tot 1u uit zijn raam staan roepen, dit in combinatie met een luidspreker dat hij vaak aan het raam zet met veel te luide foute muziek. Plots ging onze bel en heeft hij 15 secs aan 1 stuk door onze bel ingedrukt. Dit heb ik hem dus ook al vaker zien doen bij buren en nu waren wij aan de beurt. Belleke trek klinkt heel banaal maar dit moet hij niet gaan proberen als ik om 6u uit mijn bed moet...

Vanmorgen wilde hij voor de 1000ste keer een brabbelgesprek aanknopen (dit maal met mijn vriendin). Ze negeerde hem (dit werkt het beste) maar moest na 5 mins terug over huis om iets op te halen. Dan stond hij plots voor haar neus met zijn hand in z'n broek. Het klinkt misschien grappig maar mijn vriendin voelde zich half bedreigd omdat het eerst leek dat hij haar niet door wilde laten. Uiteindelijk deed hij dit wel maar toch... Ik mag er niet aan denken dat hij haar zou aanraken. Ik zou er niet van verschieten...
Ik kan mijn raam aan de voorzijde van het appartement (dit zijn de enige ramen in de woonkamer) niet openzetten door het constante luide gebrabbel en gelal. Met de zomer voor de deur is dit geen prettig vooruitzicht.
Het kan misschien verzuurd en mierenneukerig overkomen, maar het is echt onze pret van in deze leuke stad en buurt te komen wonen, zwaar aan het bederven. Telkens we thuis gaan aankomen of vertrekken dan kijken we al op tegen de kuren van die mens, dat altijd alles gezien moet hebben en zich overal mee moeit (als je bvb thuiskomt met iets oid).

Los van de lasten dat wij er van ondervinden, vroeg ik mij af of dit wel verantwoord is. Hij is duidelijk echt niet echt staat om zelfstandig te wonen en wij vragen ons dan ook af hoe dit kan. Hij mag volgens mij al niet koken want laat (ZONDER overdrijven) elke dag minstens 4 x pizza etc leveren. De hele avond rond etenstijd loopt hij met grote flappen geld te zwaaien en op te scheppen tegen wie het wil horen, hoeveel pizza en eten hij bestelt en hoeveel geld hij heeft :-).

Wij vragen ons dan ook af of er geen soort van meldpunt is waar wij dit kunnen melden. Deze man en zware zuiplap hoort duidelijk niet op zijn eentje thuis in een duplex appartement. Hij stoort ons en al de mensen rond ons, en we hebben het gevoel dat hij vroeg of laat zichzelf (als hij wordt aangereden) of iemand anders fysiek gaat lastigvallen. Mijn vriendin is nu al bang om savonds alleen thuis te komen, in schrik dat hij weer straalbezopen ronddwaalt.
Met al bovenstaande in het achterhoofd willen wij dit graag ergens melden, zodat deze man eventueel medische en psychische ondersteuning kan krijgen, en zodat wij en al onze buren hier geen last meer van zouden hebben. Maar waar kunnen we dit beste melden? Ik betwijfel of de politie telkens langs gaat komen als hij aan de bel hangt of uit zijn raam roept... 9 van de 10 is hij weer binnen als ze arriveren.

Alvast bedankt en hopelijk zijn er mensen dat de lastigheid hiervan kunnen inzien en tips voor ons hebben.

Grts!


(edit: ik weet trouwens niet of dit topic hier thuishoort. Indien mods deze liever ergens anders zien, voel u vrij om dit te verplaatsen!)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38596

#2 , 06 mei 2016 18:19

Om juridische gegevens te hebben om later mee te kunnen werken
Blauwe lijn 0800 123 12 deze sturen een interventie-eenheid ter plaatse.
Bij onmiddellijke dreiging 101
Kan inderdaad syndroom van Korsakov zijn.
Op voorhand best een bellen met uw wijkinspecteur /kwartierinspecteur de eerste zorgt voor de kleine overlast de tweed de meer administratieve kant van de zaak (in Antwerpen).
Gezien niet werken en wel geld twee mogelijkheden
- een kleine dealer of een leefloner/invalide.
U kan ook het OCMW in kennis stellen maar veel kans dat die in eerste instantie gaan verwijzen naar mijn tweede lijn om vaststellingen te komen doen.
Mogelijk weet het dichtbijzijnde www.caw.be ook wat er aan de hand is maar zowel OCMW als CAW zijn gebonden door beroepsgeheim.

huurder29
Topic Starter
Berichten: 33
Juridisch actief: Nee
Locatie: Gent

#3 , 14 jun 2016 13:16

We hebben straks een afspraak bij de politie om aangifte te gaan doen. Hij heeft mij en mijn vriendin afgelopen weekend bedreigd en stond op het punt om mijn wagen te beschadigen omdat ... mijn raam open stond. We waren beiden van mening dat dit de druppel was en hebben dus straks een afspraak. Hopelijk komt er iets uit voort... We hadden natuurlijk gewoon op de moment zelf moeten bellen maar hadden daar beiden geen zin in, we wilden gewoon gaan slapen.

Reclame

Terug naar “Andere”