Terminologie : meemoederschap

CaVaBa
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Terminologie : meemoederschap

#1 , 12 apr 2016 12:03

Ik schrijf een thesis over verwantschapsterminologie en meer bepaald over de term 'meemoeder'. Ik vind jammer genoeg heel erg weinig bronnen over dit onderwerp. Iemand die mij hieraan kan helpen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 12 apr 2016 13:41

Voor zover ik weet is "meemoeder" geen juridisch correcte term. Wat bedoel je er immers mee? Stiefmoeder? Andere vrouw van een lesbisch koppel waar de éne vrouw de biologische moeder is? "Meemoeder" is misschien een mooie term, maar alles behalve duidelijk.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

eylis
Berichten: 8844

#3 , 12 apr 2016 16:13

meemoeder is een populaire niet-juridische term die inderdeed gebruikt wordt voor de vrouwelijke partner van een moeder. Deze meemoeder draagt mee de zorg voor het wettelijke kind van de ene vrouw. Maar juridich zijn daar geen consekwenties/rtechten/plichten aan verbonden. Te vergelijken met een plusmoeder (stiefmoeder) bij heterokoppels waarvan slechts één persoon de wettelijke ouder is van een kind.

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 14 apr 2016 08:46

Aja, "plusmoeder" was de term voor stiefmoeder ;-). Anyway, zowel plusmoeder als meemoeder zijn geen juridische termen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

builder
Berichten: 189

#5 , 14 apr 2016 21:29

Meemoeder is wel degelijk een juridische term:

5 MEI 2014. - Wet houdende de vaststelling van de afstamming van de meemoeder.

VDG2
Berichten: 785

#6 , 14 apr 2016 22:00

Inderdaad, is wel degelijk een juridische term. Welke soort info zoek je juist?

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#7 , 15 apr 2016 09:28

Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Andere”