Vaderschap afstaan

Smurefke
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Vaderschap afstaan

#1 , 02 apr 2016 14:35

Ik ben een jonge mama van 18, mijn zoontje is ongeveer 2 jaar, de vader van mijn zoontje heeft nu ongeveer al anderhalf jaar zijn kind niet gezien, betaald ook geen allimentatie, ik heb meermaals gevraagd om afstand te doen omdat hij er toch niet naar vraagt en mijn zoontje kent hem inprinciepe ook niet, eerst wou hij geen afstand doen maar uiteindelijk heeft hij ingezien dat dat de beste beslissing is omwille hij ook een 2de kind op de wereld heeft gezet en ook daar niet naar omkijkt, hij heeft dat kind zelf nog nooit gezien, dus hij zou graag een nieuwe start maken zonder de andere moeder, mij en zijn kinderen in zijn leven, hij heeft gezegd dat ik een papier mocht laten opmaken om afstand te doen waar in staat dat hij nooit allimentatie moet betalen, voor mij geen enkel probleem, afstand nemen is meer voor mij waard dan zijn geld, maar nu zit ik met de vraag kan hij wel afstand doen? :?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8836

#2 , 02 apr 2016 14:46

neen, als het kind erkend is door de vader, blijft de vader heel zijn leven geregistreerd als de vader. Dat papier is geen cent waard; In feite komt het er zelfs op neer dat je in dat "papier" enkel het afzien van zijn plichten van vaderschap vermeld zou hebben en niet zijn rechten, tuurlijk dat hij dat voorstelde...

Franciscus
Berichten: 38583

#3 , 03 apr 2016 22:40

U bent niet gehuwd of samenwonend geweest?
Man heeft kind nooit erkend.
Is er een vonnis qua enige regeling en alimentatie?

Reclame

basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#4 , 04 apr 2018 12:15

Beste

Kijk hier even

https://justitie.belgium.be/nl/themas_e ... aatregelen

Zowel binnen als buiten een echtscheidingsprocedure kunnen er 'voorlopige maatregelen' genomen worden. Een klassieker daarin is het woonstrecht. Vrederechter zal dan bepalen wie mag blijven wonen en wie eruit moet...
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Lanox
Berichten: 3518
Juridisch actief: Nee

#5 , 04 apr 2018 12:49

Ik vermoed dat de TS na 2 jaar hier niet meer spontaan komt kijken.

j.demoor
Berichten: 10360

#6 , 04 apr 2018 14:07

“Art.57.De akte van geboorte vermeldt...”(Burgerlijk Wetboek=BW).

Vraag uw gemeentelijke ambtenaar van de burgerlijke stand wie als vader vermeld is in voornoemde akte van geboorte en wat u kan doen om desgewenst die akte te wijzigen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Andere”