Gevolmachtigd vertegenwoordiger van tante in rusthuis en spaargeld is op

Martine1957
Topic Starter

Gevolmachtigd vertegenwoordiger van tante in rusthuis en spaargeld is op

#1 , 02 feb 2016 12:01

Beste,
Sinds enkele jaren verblijft mijn tante in het OCMW rusthuis in onze gemeente. Ze had in die tijd nog spaargeld en ze trekt uiteraard ook maandelijks haar pensioen. Aangezien ze zelf geen kinderen heeft werd ik indertijd aangesteld als gevolmachtigde vertegenwoordiger en ik kreeg als zodanig een volmacht op haar bank- en spaarrekening bij Bpost om haar maandelijkse verblijfsfacturen te betalen. Uiteraard heeft ze ook nog maandelijks haar persoonlijke uitgaven (voor een uitje, een snoepje of een drankje en kleding). Bovendien rookt ze nog steeds stevig en daar gaat natuurlijk ook een flink bedrag per maand naartoe. Sinds enkele maanden is het spaargeld bij Bpost opgeraakt en met haar pensioen komt ze dus niet toe om de verblijfsfacturen betaald te krijgen. Het OCMW klopt wel bij mij aan voor het geld. Nu blijkt dat mijn tante bij nog een andere bank spaargelden zou hebben maar ze weet niet meer bij welke bank en hoeveel.
Mijn concrete vraag is nu of ik (of iemand anders) dat op één of andere manier kunnen achterhalen en ook of het OCMW kan eisen dat ikzelf het achterstallige geld betaal. Ik heb een invaliditeitsuitkering sinds 10 jaar.
Alvast bedankt,
Martine1957

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 02 feb 2016 12:12

U bent niet onderhoudsplichtig wat uw tante betreft.
Waarom eist het OCMW geld van u?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Martine1957
Topic Starter

#3 , 02 feb 2016 12:16

De facturen van mijn tante komen op mijn adres toe en dan word ik (volgens de overeenkomst die ik bij opname van mijn tante heb ondertekend) verondersteld deze te betalen.

Reclame

roharro

#4 , 02 feb 2016 12:18

Blijkbaar hebt u voor borg getekend.
Zeg die op en verzoek rusthuis naar het OCMW te gaan om het geld daar te halen.

Martine1957
Topic Starter

#5 , 02 feb 2016 12:22

Neen, ik heb niet voor borg getekend. Alleen de verplichting aangegaan dat ik de facturen van mijn tante zou betalen met het geld van mijn tante. En het rusthuis is een OCMW rusthuis...

roharro

#6 , 02 feb 2016 12:28

Dan is het eigenlijk uw probleem niet meer.
U hebt volgens overeenkomst betaald met geld van tante, geen persoonlijke borgtelling, dus uw taak is daarbij ten einde gekomen.
OCMW ziekenhuis zal het verschil voor eigen rekening moeten nemen of op zoek gaan naar nog beschikbare geldmiddelen van tante.

Stuur een aangetekend schrijven naar dat OCMW waarin u vermeldt dat de door u gekende geldmiddelen van tante nu op zijn en je uw taak als beëindigd beschouwt.

Hebt u nog geen contact genomen met rusthuis/OCMW? Wat was hun antwoord?

Martine1957
Topic Starter

#7 , 02 feb 2016 12:41

Bedankt voor deze raad. Ik heb morgen een afspraak bij de verantwoordelijke voor deze facturen. Maar ik wilde toch een beetje zeker zijn van mijn zaak omdat ik me anders nogal gemakkelijk laat overbluffen. En het OCMW zal waarschijnlijk eerst proberen het geld alsnog te verkrijgen alvorens tot ten laste neming over te gaan... Vandaar.

Terug naar “Andere”