Valse klacht

bezorgdepapa
Topic Starter

Valse klacht

#1 , 28 jan 2016 14:40

Een heel gevoelig onderwerp, en ik heb lang nagedacht om de vraag hier te stellen, maar uiteindelijk ga ik het toch doen.

Wij kregen vandaag telefoon van het CLB van onze zoon zijn school dat ze ons wouden spreken.
Ze hadden via het vertrouwenscentrum voor kindrmishandeling gehoord dat er iemand anoniem had gemeld dat onze 10 jarige zoon geslagen werd thuis.
Ik kan je verzekeren, als ouder krijg je wel even een slag in je gezicht als je zoiets te horen krijgt, zeker als je 100% zeker weet dat het niet klopt.

Wij zijn naar het CLB geweest om te gaan praten met die mensen, en ook voor hun lijkt het op het eerste zicht een broodje aap verhaal, maar zij konden uiteraard niet anders dan ons hiervoor te contacteren in het welzijn van onze zoon.
Daar heb ik ook helemaal geen probleem mee.
Zij gaan het zoiezo mee verder opvolgen, waar ik ook totaal geen probleem mee heb.

Waar ik wel een probleem mee heb is dat er dus blijkbaar iemand denkt dat ik of mijn echtgenote onze zoon zou slaan, en hierover dan ook contact opnemen met het VK.
Moest het effectief zijn dat hij thuis geslagen wordt zou ik hier enkel maar kunnen achter staan, maar nu...

Ik ben dan ook aan het denken om klacht in te dienen wegens laster en eerroof tegen onbekenden.
Kan dit? hoe doe ik dat? en wat wordt er mee gedaan.
Zowel mijn echtgenote als ik voelen ons zwaar persoonlijk aangevallen en diep gekrenkt in onze eer.

Is er een manier om te weten te komen wie deze melding gemaakt heeft?
Zoja, hoe doe je dit dan, dan klaag ik die persoon zo aan, in plaats van klacht tegen onbekende te moeten doen.

Graag jullie advies

Een bezorgde papa en mama

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 28 jan 2016 14:46

Zeker klacht indienen, ook al komt er niets van. Wie het is, zal u waarschijnlijk nooit weten. Ofwel is het effectief anoniem ingediend, ofwel is de identiteit bekend maar mag deze niet worden vrijgegeven omwille van het beroepsgeheim.

bezorgdepapa
Topic Starter

#3 , 28 jan 2016 14:51

en hoe of waar moet je daarvoor klacht indienen dan?

Reclame

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#4 , 28 jan 2016 14:56

Ik zou ook klacht indienen en ook aan het CLB laten weten dat u deze klacht ingediend hebt. Als vader van twee kindjes kan ik me inbeelden wat het moet zijn om zo beschuldigd te worden... Ik denk dat ik ook niet zo geduldig zou opstellen naar het CLB toe dan de topic starter. Zowel ikzelf als de mama van onze kindjes hebben nog nooit een vinger uitgestoken naar onze kinderen en maken daar ook een erezaak van om dit nooit of nooit te doen. Héél af en toe worden ze al eens gestraft en in een hoek gezet om af te koelen, maar fysiek "geweld" (ook al is het "maar een corrigerende tik")? Neen, nooit ofte nimmer.

Moest het CLB mij of de mama dan beschuldigen van geweld? Ik vrees dat ik ze dan wel eens goed mijn gedacht zou zeggen. Of het kortweg houden op: "Pardon? Moesten we daarvoor tot hier komen? Wij slaan onze kinderen NOOIT en vinden het ongehoord op deze manier beschuldigd te worden. Praat eerst eens met onze kinderen zelf, in plaats van een "anonieme getuige" te geloven. We horen het wel als u ECHT bewijs hebt. Zonde van uw en onze tijd! Gegroet." Iets in die aard >:(.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Gebruiker21

#5 , 28 jan 2016 14:59

en hoe of waar moet je daarvoor klacht indienen dan?
Bij uw lokale politie. Zij zullen uw klacht opnemen en deze aan het parket bezorgen. Deze laatste bepalen dan wat er mee gebeurt. Kans is groot dat er geseponeerd wordt, maar er bestaat dan tenminste een "spoor" van uw klacht, moest er in het verleden nog iets dergelijks gebeuren...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

bezorgdepapa
Topic Starter

#6 , 28 jan 2016 15:12

Het CLB neem ik niets kwalijk, in tegendeel, ik vind het net goed dat ze als ze zoiets binnenkrijgen er graag het fijne van weten.
Maar inderdaad als ouder zoiets te horen krijgen....
Mijn kinderen zijn alles voor me, ik kom gek bij het idee aleen al dat iemans laat staan mijn echtgenote of ik onze kinderen onrecht zouden aandoen.

Ja onze kinderen staan ook soms eens in de hoek of worden gestraft omdat ze wat fout doen, maar niet door te slaan.

Wat voor mij dan weer een bijkomstig probleem is, is dat er momenteel een veiligheidsonderzoek naar mij loopt voor mijn werk (ik werk in de bewaking en hebt een bepaalde clearance nodig voor de plek waar ik werk, waarbij ze je hele doen en laten nagaan om te kijekn of je niets op je kerfstok hebt.)
Als ik dus naar de politie ga om deze klacht in te dienen gaan ook zij dat tijdens dit onderzoek tegenkomen, wat mss dan weer een probleem gaat zijn om die clearance te verkrijgen.

Degene die de melding heeft gemaakt van de zogezegde mishandeling speelt dus niet enkel met onze gevoelens, maar ook nog eens met mijn job.

LeenW

#7 , 28 jan 2016 15:24

Dit staat niet op je strafblad, er is immers geen veroordeling. Tenzij je een job bij de Staatsveiligheid hebt, komt uw werkgever dit nooit te weten.

bezorgdepapa
Topic Starter

#8 , 28 jan 2016 15:27

Heb geen job bij staatsveiligheid, maar het zijn wel zij die dit onderzoek uitvoeren

LeenW

#9 , 28 jan 2016 15:36

Dan mag je ervan uitgaan dat zij niet alleen naar uw strafblad kijken, maar ook naar de rest van uw dossier. Maar als ik het goed begrijp, is de klacht niet doorgegeven aan de politie?

bezorgdepapa
Topic Starter

#10 , 28 jan 2016 15:40

neen inderdaad, maar als ik nu klacht ga indienen tegen degene die me dit wil aansmeren dan komt het wel bij de politie terecht
Hoewel ik weet dat ik recht in mn schoenen sta, lijkt me dit dan voor zo een onderzoek voor mijn clearance mss een probleem

LeenW

#11 , 28 jan 2016 15:50

Tgoh ja, op die manier. Heel vervelende situatie inderdaad. Ik weet even niet goed meer welk advies ik u hierin moet geven. Langs de ene kant zie ik niet in hoe zo'n belachelijke klacht u een negatief advies gaat opleveren, anderzijds moest het maar eens tussen 2 gelijke kandidaten gaan en ziet men dit in uw dossier..

Gebruiker21

#12 , 28 jan 2016 15:54

Tja, als die clearance ook toegang heeft tot de datbases van de politie, zouden ze inderdaad kunnen terugvinden dat u een klacht ingediend hebt tegen onbekenden wegens laster en eerroof. Als dit een probleem zou zijn (in die zin dat uw clearance vereist dat je met niemand problemen hebt, en niemand problemen met jou), kan je beter geen aangifte doen, want dit zou dan kunnen geïnterpreteerd worden alsof er iemand "het op u gemunt heeft" (wat ook zo zou kunnen zijn, gezien de valse aangifte).

Eventueel wachten tot de clearance gebeurd is en dan klacht indienen?

Heeft het CLB u ook gezegd wat er volgens de anonieme getuige zou op wijzen dat u uw kinderen slaat? Zijn er blauwe plekken opgemerkt bij uw kinderen (mijn zoontje staat soms ook vol blauwe plekken op knieën en benen van het buiten ravotten :roll: )? Beweert de getuige lawaai gehoord te hebben bij uw thuis? Etc..?

bezorgdepapa
Topic Starter

#13 , 28 jan 2016 16:09

Databases enzo ga ik niet inkunnen met die clearance, maar laat ons zeggen dat de werkplek heel gevoelig is en een heel hoge veiligheidsclearance nodig heeft enkel en aleen al door de functie van de lokatie waar ik werk.
Is een plek waar zeer belangrijke dingen beslist/uitgevoerd worden op wereldniveau.

Van het CLB wisten ze niet meer dan dat het over slaan ging, want dat heb ik hen ook gevraagd, of ze meer details wisten betreffende hoe en waar enzo ik of mijn echtgenote dat zouden gedaan hebben.

Ja hij heeft een paar blauwe plekken, maar dat is bij hem puur van het spelen en ravotten (en de voetbal op school, want daar wordt blijkbaar niet altijd op de bal getrapt als je begrijpt wat ik bedoel)

Gebruiker21

#14 , 29 jan 2016 09:35

Databases enzo ga ik niet inkunnen met die clearance,
Neen, ik bedoel het anders: als de instantie die uw clearance moet onderzoeken toegang heeft tot de politie database... In dat geval zouden ze uw klacht kunnen terugvinden.
Van het CLB wisten ze niet meer dan dat het over slaan ging, want dat heb ik hen ook gevraagd, of ze meer details wisten betreffende hoe en waar enzo ik of mijn echtgenote dat zouden gedaan hebben.
Tja, ze zouden bij het CLB hun "anonieme getuigen" dan wel eens wat beter moeten ondervragen. Als ik problemen heb met mijn buurman, zou ik dus zomaar naar het CLB kunnen bellen om te zeggen dat hij zijn kinderen slaat, en dan zou die man op het matje geroepen worden? Leuk... :roll:
Ja hij heeft een paar blauwe plekken, maar dat is bij hem puur van het spelen en ravotten (en de voetbal op school, want daar wordt blijkbaar niet altijd op de bal getrapt als je begrijpt wat ik bedoel)
Tja, ik denk dat er weinig kleuters of lagere schoolkinderen rondlopen ZONDER blauwe plekken. Mijn vader zei vroeger altijd: "Hoe meer blauwe plekken, hoe beter. Da's het bewijs dat ze goe gespeeld hebben." :wink:

bezorgdepapa
Topic Starter

#15 , 29 jan 2016 12:30

De melding is niet via het CLB zelf gekomen maar via vertrouwenscentrum kindermishandeling.
Zij hebben dan het clb gecontacteerd

Zoiezo hebben degene die het onderzoek doen voor die clearance die ik moet hebben toegang tot die database en wordt er ook naar gekeken.

Terug naar “Andere”