Vonnis niet-terugbetaling persoonlijke lening - verjaringstermijn?

Jozefien
Topic Starter
Berichten: 7

Vonnis niet-terugbetaling persoonlijke lening - verjaringstermijn?

#1 , 10 jan 2016 01:46

Ik leende een vriend een aanzienlijke som geld (stom, ik weet het) en toen hij dit geld niet wou terugbetalen, heb ik in mei 2013 hem laten veroordelen tot terugbetaling, met interesten. Ik weet dat dit vonnis verjaart, als ik geen onderzoeksdaden stel, na 10 jaar, dacht ik. Klopt het dat er voor die interesten een kortere termijn, 5 jaar, geldt? En die onderzoeksdaden, valt daaronder ook een eenvoudig onderzoek door de deurwaarder, die ongetwijfeld weer zal vaststellen dat er niets is om beslag op te leggen? Alvast bedankt voor uw antwoord.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#2 , 10 jan 2016 08:33

U heb een vonnis, dat laat u betekenen door een deurwaarder, amen met een bevel tot betaling. Indien niet betaald kan u dan andere maatregelen laten nemen indien er iets te rapen valt. Vooraleer 10 jaar om zijn dient u de verjaring te stuiten, opnieuw via deurwaarder en bevel tot betaling. De interesten (compensatoir en moratoir) vervallen echter inderdaad na 5 jaar, het Hof van Cassatie heeft zich daar reeds diverse keren over uitgesproken.

Hou uw schuldenaar op de radar, er kan van alles gebeuren.

Hij kan er opnieuw bovenop komen, eigendom of een wagen verwerven, een job vinden....invordering is een marathon, zelden een race.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Reclame

Terug naar “Andere”