testament voor vruchtgebruik

raadsel
Topic Starter

testament voor vruchtgebruik

#1 , 23 dec 2015 17:45

Ik heb een vriend maar die woont niet bij mij. Ikzelf heb een eigendom. Mijn ouders leven nog en ik heb een zus die getrouwd is. Er zijn geen kinderen
of kleinkinderen. Ik zou graag een testament willen opmaken waarin staat dat als ik dood ben dat mijn vriend dan het vruchtgebruik krijgt van mijn eigendom. Kan dit? Hoe zit het dan met de reservataire erfgename nl. Mijn ouders? Wat als mijn vriend de successierechten niet kan betalen? Hij kan ook niet lenen omdat hij van een invaliditeitsuitkering leeft. Wie kan me daarbij helpen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 23 dec 2015 20:50

U kan die vriend idd via testament het vruchtgebruik geven. Uw ouders erven, bij uw overlijden, elk minstens 25 %. Met de rest kan jij doen wat je wil. Die vriend moet successierechten betalen op de waarde van het vruchtgebruik, dat bepaalt wordt door zijn leeftijd op het moment van uw overlijden. Is hij vb. tussen 60 en 65 jaar, gaat het om 38 %. Het nadeel is dat hij als 'vreemde' onder de hoogste tarieven valt = 45-55 %.
Indien jullie samenwonen , is het evenwel zonder successierechten. .
Vruchtgebruik dat hij levenslang, kosteloos in het huis kan wonen maar dat hij de dagelijkse kosten van onderhoud moet dragen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

raadsel
Topic Starter

#3 , 23 dec 2015 22:01

Bedankt voor het antwoord. Ik vermoedde al zoiets. Maar wat als mijn vriend de succesierechten niet kan betalen en ook niet meer kan lenen omdat hij van een invaliditeitsuitkering leeft.

Reclame

wanton

#4 , 24 dec 2015 10:31

Er is altijd een afbetalingsplan te bekomen.
Zit het er niet in dat jullie gaan samenwonen? Dan moet hij niets betalen!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

wolf2

#5 , 25 dec 2015 22:05

Maak een testament waarbij U hem volle eigendom geeft, zoveel als de wet het toelaat. Legateer het resterende deel aan uw ouders (of aan de langstlevende onder hen). Schrijf in uw testament uw wens dat hij de blote eigendom op zijn deel afstaat aan uw ouders, in ruil voor de betaling van zijn successierechten door uw ouders en idem voor de aktekosten voor die ruil. Voordeel voor uw ouders: zij worden toch blote eigenaar; en uw zuster erft dit dan van hen in rechte lijn dus aan laagste tarief. Voordeel voor hem: levenslang vruchtgebruik zonder betaling van betalingen. Gaan ze niet akkoord, dan blokkeren ouders en vriend elkaar, want dan zijn ze samen eigenaar. Dat zal dan uitdraaien op een openbare verkoop.

wolf2

#6 , 26 dec 2015 10:13

Verbeterd: Maak een testament waarbij U hem volle eigendom geeft, zoveel als de wet het toelaat. Legateer het resterende deel aan uw ouders (of aan de langstlevende onder hen). Schrijf in uw testament uw wens dat hij de blote eigendom op zijn deel afstaat aan uw ouders, in ruil voor het vruchtgebruik op hun deel, de betaling van zijn successierechten door uw ouders en idem voor de aktekosten voor die ruil. Voordeel voor uw ouders: zij worden toch blote eigenaar; en uw zuster erft dit dan van hen in rechte lijn dus aan laagste tarief. Voordeel voor hem: levenslang vruchtgebruik zonder betaling van betalingen. Gaan ze niet akkoord, dan blokkeren ouders en vriend elkaar, want dan zijn ze samen eigenaar. Dat zal dan uitdraaien op een openbare verkoop.

Terug naar “Andere”