forum

Adriana
Topic Starter
Berichten: 396

forum

#1 , 05 dec 2015 22:07

Kan men iemand verplichten om op een publiek forum te komen?
Vraag blijkt ingewikkeld, beetje uitleg:

A surft al 10 jaar op verschillende fora, waaronder ook op het forum waar B Moderator is. Door prive issues botert het niet tussen A en B. A is duidelijk niet meer welkom en krijgt verschillende bans. B legt zelf een klacht neer bij de politie wegens stalken. Er wordt geen gevolg gegeven. Als A terug op het forum van B komt, dreigt B met een nieuwe klacht. Wanneer zou deze klacht gefundeerd zijn?

Het gaat over een publiek forum waar registratie niet verplicht is.


Om het héél simpel te stellen, indien de moderator van dit forum mij kenbaar maakt dat ik hier nooit meer welkom ben en ik toch kom, ben ik dan in fout?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12840

#2 , 05 dec 2015 22:09

Stalking is niet inloggen op een forum, hij moet de persoon in kwestie dan ook effectief lastig vallen. Het gaat niet om het registreren, maar om de acties die men doet.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#3 , 05 dec 2015 22:29

Om het héél simpel te stellen, indien de moderator van dit forum mij kenbaar maakt dat ik hier nooit meer welkom ben en ik toch kom, ben ik dan in fout?
je bent niet juridisch strafbaar, maar mogelijks ben je wel in fout tegenover het huishoudelijk reglement van het forum dat je aanvaardt bij registratie. En daar kunnen eventueel financiële consequenties aan verbonden zijn afhankelijk van wat er in de registratievoorwaarden staat.

Reclame

Adriana
Topic Starter
Berichten: 396

#4 , 06 dec 2015 08:50

Het gaat over een forum waar men anoniem kan posten. De moderator kijkt de IP na, linkt deze aan A die hij persoonlijk kent en dan volgt een ban en de nodige dreigementen(klacht neerleggen)

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#5 , 06 dec 2015 09:38

Het is een forum beheerd door B en deze is niet verplicht iemand een platform te verschaffen, mag voorwaarden opleggen (zolang niet strijdig met openbare orde en goede zeden) en in het algemeen doen wat hij/zij wil. B mag perfect iemand blocken maar gelijk krijgen bij een klacht tegen A lijkt me moeilijk: dan moet hij er maar een gesloten forum van maken en registratievoorwaarden opleggen.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Adriana
Topic Starter
Berichten: 396

#6 , 06 dec 2015 10:07

Bedankt.
Kan A iets doen tegen B als deze weer een klacht neerlegt? Eerste klacht dateert van een half jaar geleden, geen vervolg aan gegeven.

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#7 , 06 dec 2015 10:11

Klacht neergelegd wegens wat?
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

LeenW
Berichten: 12840

#8 , 06 dec 2015 11:25

Om het héél simpel te stellen, indien de moderator van dit forum mij kenbaar maakt dat ik hier nooit meer welkom ben en ik toch kom, ben ik dan in fout?
je bent niet juridisch strafbaar, maar mogelijks ben je wel in fout tegenover het huishoudelijk reglement van het forum dat je aanvaardt bij registratie. En daar kunnen eventueel financiële consequenties aan verbonden zijn afhankelijk van wat er in de registratievoorwaarden staat.
Kan bij JF dan ook niet in de registratievoorwaarden gezet worden dat iedereen die reclame maakt via dit forum akkoord gaat met een facturatie van 1000 euro excl. btw voor deze publiciteit? :wink:

Adriana
Topic Starter
Berichten: 396

#9 , 06 dec 2015 12:39

Klacht neergelegd wegens wat?
Laster en eerroof denk ik.

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#10 , 06 dec 2015 12:53

Dat hangt er natuurlijk van af wat u op dat forum aan zijn/haar adres gezegd heeft. Het is niet omdat u op een forum kan en er bv geen registratie verplicht is, dat u daar maar om het even wat mag gaan vertellen. Indien ik u hier bv mocht gaan beschuldigen van kindermisbruik zou u perfect klacht kunnen neerleggen tegen mij (en zou de forumeigenaar even terecht not amused zijn want die zou in eerste instantie met de administratie opgescheept zitten indien er een onderzoek kwam).
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Adriana
Topic Starter
Berichten: 396

#11 , 06 dec 2015 13:22

Er werd geen gevolg gegeven aan de klacht. De wijkagent wist zelf niet goed hoe de klacht te plaatsen en was er zelf mee verveeld.

Iemand beschuldigen van ernstige zaken kan natuurlijk niet en is ook niet aan de orde.

Adriana
Topic Starter
Berichten: 396

#12 , 06 dec 2015 18:35

Gaat een moderator niet in de fout als hij een IP adres duidelijk linkt aan een persoon?
Voorbeeld: persoon X met post adres Y gebruikt nick W op forum Z. Waar blijft de privacy?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#13 , 06 dec 2015 19:02

Normaal kan een moderator onmogelijk het IP nummer linken aan een persoon.

Je zal zelf wel je identiteit kenbaar gemaakt hebben, en waarom blijf je dan niet weg van dit forum ???
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#14 , 06 dec 2015 19:14

Moderator zal inderdaad (door persoonlijke link) geweten hebben wie achter de nickname/het ip-adres van TS zat. Indien TS dan iets post dat in het verkeerde keelgat schiet kan daaruit een klacht volgen. Anders moet men via de provider passeren en behalve bij zware gevallen van stalking denk ik niet dat de politie zich daarmee zal bezighouden. Maar de moderator zou makkelijk uw adres (of een range adressen) kunnen blocken en dat mag hij perfect doen. Waarom blijft u er inderdaad niet gewoon weg? Probleem opgelost.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Wilfried1954
Berichten: 213
Locatie: Schoten
Contacteer: Website

#15 , 06 dec 2015 19:38

In verschillende forumsoftwares kan men het IP adres linken aan een persoon, of een IP adres blokkeren. Een moderator moet zich echter bewust zijn dat een IP adres niet altijd statisch is doch meestal dynamisch en dat hij in beide gevallen een hoop personen zal blokkeren. Niet noodzakelijk maar als hij zo'n dingen doet moet hij het wel proberen op te zoeken zodanig dat hij niet mensen gaat benadelen. Uiteraard kan de moderator doen wat hij wil...

Terug naar “Andere”