27 Weken zwanger

sharongelder
Topic Starter

27 Weken zwanger

#1 , 07 nov 2015 09:10

Sinds gisteren is de papa van mijn ongeboren kind hier vertrokken, hij heeft de relatie verbroken. Het kindje is nog niet erkend door hem, ook woonden we nog niet samen. Nu dreigt hij dat hij het kind zoveel en zo snel mogelijk van me zal afnemen. Wat voor rechten / plichten heeft hij? Wat moet ik doen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Xenophon
Juridisch actief: Ja

#2 , 07 nov 2015 10:38

Het zal nog wel wat koelen indien hij pas sinds gisteren weg is...decisions made in haste are often regretted at leisure...

Hij kan de erkenning vragen of juridisch afdwingen indien u daar niet in toestemt, maar daarvoor zal hij eerst het vaderschap moeten aantonen, dat mag met alle mogelijke middelen bewezen worden en in tijden van DNA-tests duurt zoiets niet lang. U kan de test weigeren maar de rechter zal daar dan conclusies aan vastknopen. Cfr Art 329bis BW (erkenning) en Art. 324 BW (vaderschap).

Vanaf dan is hij een ouder, net zoals u en zal een regeling dienen te worden uitgewerkt.

Maar ik zou adviseren de zaken eerst wat te laten bekoelen, te zien wat hij doet (het zou niet de eerste zijn die straffe uitspraken doet om daarna met de noorderzon te verdwijnen). Indien hij iets onderneemt zou ik adviseren tot een regeling trachten te komen indien mogelijk in onderling akkoord, in het belang van het kind én voor uw eigen gemoedsrust. Indien u niets meer hoort dient u zelf te overwegen of/wat u onderneemt.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Mariette

#3 , 07 nov 2015 12:01

Best is om in ieder geval het kind UW naam te geven.

Doet U niets dan is juridisch uw ex - echtgenoot "vader". Hij zal dit dan moeten veranderen.
Ondertussen heeft uw kind dus uw naam.

Komt de echte vader nog op te proppen om het kind te erkennen dan zal hij dat altijd kunnen, én dan wordt hij verondersteld voor het kinde mede-verantwoordelijkheid op te nemen.
Maar ook daar hoeft U zelf geen extra stappen voor te ondernemen, tenzij U natuurlijk wenst dat hij zijn verantwoordelijkheid neemt.

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 07 nov 2015 13:41

Er is nergens sprake van ex- echtgenoot.
Niet erkend
Niet samenwonend.

Dus wettelijk geen enkele band.

Zeker al kind uw naam mocht er niets meer gebeuren en verder zie @Xenophon #2

duma

#5 , 09 nov 2015 11:17

Geen idee waar Mariette het over heeft inderdaad. Misschien verkeerde topic, want er is er zo nog wel een waarbij haar antwoord wel zou passen.

Voor de rest: hij is momenteel géén wettelijk vader en heeft bijgevolg ook géén rechten en plichten.
Hij kan de erkenning wel eisen voor de rechtbank en die zal hij dan ook krijgen. Desnoods via een DNA-test (die u mogelijks zal moeten bekostigen als u lastig doet, best niet doen dus: u weet dat hij de vader is). hij zal dat ook via andere manieren kunnen bewijzen, gezien jullie duidelijk een relatie gehad hebben ten tijde van de verwekking. Een DNA-test is niet noodzakelijk.

Vanaf de erkenning is de hij de wettelijke vader en heeft hij bijgevolg ook alle rechten en plichten die u hebt. De plicht om voor zijn kind te zorgen . concreet betekent dat letterlijk voor het kind zorgen en delen in de bijzondere kosten OF bij ongelijk verdeeld verblijf is zorgen voor zijn kind, delen in de bijzondere kosten én alimentatie.

Rechten: Er is steeds co-ouderschap, wat wil zeggen dat jullie samen het gezag zullen hebben over het kind en samen zullen moeten beslissen over de belangrijk zaken in het leven van jullie kind: verblijf, opvoeding, onderwijs, religie, hobby's, medische ingrepen, ... Indien jullie er samen niet uitkomen is er niet één ouder die meer te zeggen heeft dan de andere, maar zal de familierechter in jullie plaats beslissen over die zaken.

Ivm verblijf/financiële kant is het sowieso aangeraden om een juridische regeling te hebben: ofwel onderling op te maken en homologeren ofwel via een rechtszaak als jullie er samen niet uitkomen.

Weet dat bilocatie de voorkeur geniet en enkel niet toegekend mag worden indien er indicaties zijn dat dat niet in het belang van het kind zou zijn. Leeftijd is er daar bijvoorbeeld 1 van, maar dan is er vaak een opbouwende regeling waarbij toegewerkt wordt naar week/week.

Mariette

#6 , 09 nov 2015 11:47

Yeps. ik zat in het verkeerde draadje. Sorry.

Terug naar “Andere”