kindergeld bij co-ouderschap

Fientje1981
Topic Starter
Berichten: 23

kindergeld bij co-ouderschap

#1 , 30 jul 2015 20:23

Hallo,

Ik woon wettelijk samen met mijn vriend.
Mijn 2 kinderen staan bij ons gedomicilieerd.
Mijn jongste staat bij mij ten laste, mijn oudste bij haar papa (dit is zo overeengekomen in de EOT).
We trekken kindergeld voor beiden, welke op de kinderrekening wordt gestort.

Mijn ex gaat nu samenwonen met zijn vriendin en haar dochter.
Hij vraagt nu of onze 2 kinderen bij hen gedomicilieerd kunnen worden.
Ze zouden dan kindergeld voor 3 kinderen trekken, wat voor elk kind voordeliger is.

Heeft dit gevolgen voor mij op fiscaal gebied?
Kan er kindergeld voor 3 kinderen getrokken worden, wanneer er 1 niet te laste is? (Mijn jongste staat bij mij ten laste)
Heeft dit gevolgen voor mij en mijn vriend, wij wonen wettelijk samen?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Madeliefje35
Berichten: 161

#2 , 31 jul 2015 09:09

Ja, dit heeft natuurlijk gevolgen voor jou. Als je kijkt op je belastingbrief zal je duidelijk zien dat je momenteel een voordeel hebt van rond de 1500 euro op de belastingvrije som voor één kind ten laste.
Je hebt ook netto per maand iets meer door één kind ten laste.
Als je dit veranderd zal je dit kwijt zijn.
Om kindergeld voor 3 kinderen te kunnen ontvangen, zal de kinderen daar gedomicilieerd moeten zijn en bij hen ten laste.

chantika
Berichten: 961

#3 , 31 jul 2015 09:30

http://financien.belgium.be/nl/particul ... nslasten_/


Ook eens kijken naar de vermindering ov als je eigenaar bent moet je die niet aanvragen als huurder wel.

Reclame

Fientje1981
Topic Starter
Berichten: 23

#4 , 31 jul 2015 10:32

Hallo,

Het is niet de bedoeling dat het ten laste zijn verandert: 1 kind bij mij en 1 kind bij de papa. Dat blijft.
Enkel hun adres zou veranderen om zo meer kindergeld te krijgen.

duma
Berichten: 2871

#5 , 31 jul 2015 10:47

Dat kan.

Fientje1981
Topic Starter
Berichten: 23

#6 , 31 jul 2015 10:59

En welke gevolgen heeft dit voor mij wanneer mijn kinderen dus niet meer bij ons gedomicilieerd zijn?

chantika
Berichten: 961

#7 , 31 jul 2015 11:42

Je zal de korting op de roerend voorheffing niet meer krijgen was 20%. Maar je ex zal dan wel 30% korting krijgen in de plaats van nu 0 %. Probeer een overeenkomst te sluiten dat hij die korting ook op de kinderrekening plaatst.

Fientje1981
Topic Starter
Berichten: 23

#8 , 31 jul 2015 11:55

Dit is chinees voor mij, Chantika.
Kan je dit uitleggen aub?

chantika
Berichten: 961

#9 , 31 jul 2015 12:16

Als je 2 kinderen hebt die bij jou gedomicilieerd staan krijg je 20% korting op de roerende voorheffing. Dit bedrag gaat er van zelf af zie je je aanslag grondlasten. Dit is enkel als je eigenaar bent van de woning waar je in woont.

Als je in een huurhuis woont heb je daar ook recht op. Maar dan moet je dit 1 keer aanvragen, de vermindering gaat dan naar de eigenaar die het braaf aan je zal terug geven.

Dat aanvragen werkt ook met terugwerkende kracht. De korting waar je recht op had is niet verloren. (geduld)

Als je in een sociale woning woont heb je daar geen recht op. Maar dan zal de huur verhogen als de kinderen weg zijn.

Lees alles op de website van de overheid.

http://financien.belgium.be/nl/particul ... nslasten_/


Indien niet het juiste gewest probeer dan het juiste te vinden.

Terug naar “Andere”