co-ouderschap vervoerskosten school

DOSCHA
Topic Starter

co-ouderschap vervoerskosten school

#1 , 27 mei 2015 20:50

Mijn kinderen zijn in co-ouderschap en gaan naar school in de omgeving waar hun vader woont, ik moet telkens 20 km rijden met de wagen om mijn kinderen weg te brengen naar school en 'savonds weer te halen.Ik heb gelezen dat vervoerskosten gedeeld kunnen worden, maar hoe zit dat als je ze zelf brengt met de wagen? Het school is te moeilijk te bereiken met het openbaar vervoer van waar ik woon en bovendien vind ik mijn kinderen daar nog wat te jong voor. Ondertussen doe ik dit al een aantal jaren zo, ik weet ook niet of ik mijn kosten kan terug eisen met terugwerkende kracht.
Graag advies als iemand hiermee ervaring heeft.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 29 mei 2015 11:00

Ik ga ervan uit dat ‘co-ouderschap’ de toepassing is van “Art.374...§ 2. Ingeval de ouders niet samenleven en hun geschil bij de familierechtbank aanhangig wordt gemaakt, wordt het akkoord over de huisvesting van de kinderen door de rechtbank gehomologeerd, tenzij het akkoord kennelijk strijdig is met het belang van het kind. Bij gebrek aan akkoord, in geval van gezamenlijk ouderlijk gezag, onderzoekt de rechtbank op vraag van minstens één van de ouders bij voorrang de mogelijkheid om de huisvesting van het kind op een gelijkmatige manier tussen de ouders vast te leggen.”(Burgerlijk Wetboek).

Indien het traject huisvesting-school aanzienlijk verschilt bij vader en moeder,dan kan de rechter hiermee rekening houden bij het bepalen van het onderhoudsgeld.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

duma

#3 , 29 mei 2015 11:26

Bij bilocatie organiseert elke ouder zich op zijn manier: vervoer, opvang, ... Je regelt dat zelf.
Je hebt ook in samenspraak deze school gekozen.

Waar j.demoor over spreekt, gaat in jullie geval niet op, aangezien er bilocatie is en dus (normaliter) geen alimentatie.

Reclame

DOSCHA
Topic Starter

#4 , 17 jun 2015 10:07

Bedankt voor jullie reactie.

De kinderen gingen al naar die school voor dat er sprake was van een scheiding.
Noodgedwongen ben ik op een andere locatie gaan wonen, ik heb geprobeerd de kinderen van school te veranderen, maar dat is niet gelukt. Elke dag moet ik dus in volle spits de A12 trotseren.
De rechter was van mening dat de kinderen zowel bij mama als bij papa in een nieuwe thuisomgeving moesten zitten, dat het niet goed zou zijn om ze van school te veranderen. Met alle respect, maar er werd toen geen rekening gehouden met dat ze dan elke dag in mee in de spits moeten staan, soms 3 kwartier... voor mij is dat meestal een uur (heen -en terug).

Omdat mijn loon aanzienlijk lager is dan dat van mijn ex, krijg ik echter wel alimentatie. Het is wel zo dat ik insta (op eigen kosten dus) voor kapper, de schoolrekeningen (voor-en nabewaking, drankjes,... ongeacht de kinderen bij mama of papa zijn), de jassen van de kinderen,...

Turaki

#5 , 17 jun 2015 11:19

Veranderen van woonplaats is uw keuze, en alle kosten die hier uit volgen zijn logischerwijs dan ook voor u. Vervoerskosten voor school vallen hieronder.

duma

#6 , 18 jun 2015 10:39

Zeer gekke regeling: week/week met alimentatie, omdat u minder verdient, maar u draait wel op voor alle of een groot deel van de bijzondere kosten?

Als de loonkloof groot is, hebt u inderdaad recht op alimentatie, maar worden de bijzondere kosten toch door de helft gedaan.
Het is een zeer vreemde situatie waarin u dingen aankoopt voor de tijd van de vader.
Normaal gezien:
-schoolkosten: ieder de helft
-opvang/eten/drinken op school: ieder hetgeen dat in zijn tijd voorvalt. Als er voorbewaking is bij de papa maar niet bij de papa, moet de mama daar niet voor opdraaien. Ieder regelt ZIJN opvang.
-kapper: de ouder die ermee gaat betaalt, maar als het altijd dezelfde ouder is, in de helft, mits onderling overleg.
-jassen: ieder koopt jassen voor in zijn tijd OF je komt samen overeen welke jas en betaalt ieder de helft.

Als de kinderen ouder worden, gaan deze kosten alleen maar stijgen.

Sowieso ook wat Turaki zegt: Jij bent verder weg verhuisd, dus jij draagt de lasten ervan: de tijd en de kosten.

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#7 , 18 jun 2015 11:22

Klein vraagje tussendoor: wat vinden de kinderen zelf? Blijven zij liever op hun huidige school, ondanks het feit dat ze mee in de file moeten staan? Of zouden zij liever naar een school gaan dichter bij jou? Dat antwoord zou doorslaggevend moeten zijn... Als zij het file-staan graag over hebben om op dezelfde school te kunnen blijven, moet je dit respecteren. Ondanks het feit dat het voor jou een grotere last is.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Andere”