Stiefzoon wordt verwaarloosd bij biologische vader

snys
Topic Starter

Stiefzoon wordt verwaarloosd bij biologische vader

#1 , 26 apr 2015 19:11

Beste,

Mijn stiefzoon is bijna 5 jaar, er is een verblijfsregeling via de rechtbank en hij woont het grootste deel van de tijd nog bij ons (stiefvader en biologische moeder).

De laatste tijd merken we dat hij verwaarloosd wordt bij zijn vader. Deze is nu sinds kort werkloos en is enkele jaren onder begeleiding van schuldbemiddeling. Hij kan wel regelmatig nieuwe kleren kopen, canabis roken, wie weet wat nog...
Het punt is dat mijn stiefzoon de laatste tijd klaagt dat hij honger heeft. Tijdens de paasvakantie is hij een week daar geweest en is hij 2kg afgevallen. Hij woog 22kg, nu net geen 20kg.
Vandaag kwam hij thuis en was hij niet gewassen en heeft vandaag alleen een donut en een snoeplolly gegeten... Zijn letterlijke woorden: "ik was tv aant kijken terwijl papa sliep op de zetel. Ik wist niet meer wat doen en toen maakte ik papa wakker, maar dat mocht niet want dan werd hij boos." Papa wordt wel regelmatig boos, zo horen wij van Xander (stiefzoon). Zijn vader heeft onlangs wel nog geld gekregen voor een auto via zijn advocaat of het ocmw, maar komt wel zijn zoon nog terugbrengen met een chauffeur van het ocmw. Zijn auto dient dus waarschijnlijk om heen en weer naar "koffieshops" te rijden, maar ja.. Wij kunnen niks bewijzen natuurlijk. Dit alles lukt wel, maar Xander eten geven niet.
Psychologisch krijgt Xander het er moeilijk mee.

Wat kunnen wij hieraan doen? Politie doet niks tot er doden vallen. Helpt klacht indienen in dit geval?
Wij dachten aan een sociaal onderzoek, maar als hij hiervan op de hoogte wordt gebracht heeft dit waarschijnlijk geen nut. Dan zorgt de vader er wel voor dat hij die moment alles in orde heeft en daarna begint het waarschijnlijk weer opnieuw...

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Juridisch actief: Ja

#2 , 26 apr 2015 19:31

sinds wanneer doet politie niets tegen cannabisgebruik in aanweizgheid van minderjarigen? Geef dit aan en het lijkt me dat elke politieagent dit zal behandelen met de nodige prioriteit.

snys
Topic Starter

#3 , 26 apr 2015 19:43

Met alle respect (voor u), maar da interesseert die mannen ni... "Het is de biologische vader, meneer." Da antwoord krijg je dan. Zijn vader heeft al in de gevangenis gezeten voor drugsgebruik en drugs dealen, vóór de verblijfsregeling er was. Na het vonnis voor de verblijfsregeling is hij ook nog "op zijn vingers getikt" voor drugsdealen.
Als ik nu bijvoorbeeld klacht zou indienen, waarschijnlijk roepen ze die dan op voor een gesprek, daarna gaat hij thuis alles in orde maken, zorgen dat hij clean is, en voor de rest gebeurd er niks.
Sorry als ik ietwat geemotioneerd overkom, maar ons vertrouwen in de politie is ver zoek na wat we meegemaakt hebben.
Mijn vriendin, Xander zijn moeder is destijds door de vader in elkaar geslagen. De politie: "hebt ge bewijzen madammeke?" Ja, doktersattest, werkonbekwaam geweest.

Dat was niet genoeg. Dusja...

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 26 apr 2015 19:50

Eens met een teammanager ( commissaris ) gaan praten.
Uw aangifte rechtstreeks richten naar naar procureur des Konings.
Als daar effectief geen tuigen zijn wordt het moeilijk... maar los daarvan zijn er slagen en verwondingen al of niet met werkonbekwaamheid tegen onbekenden.
Mogelijk heterdaad en dan kan er eventueel wel sneller opgetreden worden... officier van gerechtelijke politie die ter plaatse gaat op plaats van de feiten/woning slachtoffer en woning vermoedelijke dader.

Wat de drugs betreft ...politie dient dit vast te stellen en gezien in woning dus met een bevelschrift... onderzoeksrechter zal dan vragen : en waarop baseert u zich hoofdinspecteur?
Er zijn wel mogelijkheden vb na betrapping op het openbaar domein - niet opvolgen voorwaarden - controle binnen verplicht enz.

eylis

#5 , 26 apr 2015 20:22

dat bevreemdt me nu dat de vader door de politie de "biologische vader" geheten wordt. Dat is een onjuiste term. De vader is gewoon de vader met alle ouderlijke rechten en plichten vandien. Men spreekt enkel van een biologische vader of moeder als een kind geadopteerd is. Een biologische ouder heeft meestal geen ouderlijke rechten meer....

snys
Topic Starter

#6 , 26 apr 2015 20:41

Begrijp me niet verkeerd, maar we zouden willen weten wat we nu nog kunnen doen aan het feit dat Xander daar wordt verwaarloosd.
Wij willen natuurlijk heel graag dat Xander daar opgevoed wordt zonder in contact te komen met drugs, maar daar heeft hij dus al voor in de gevangenis gezeten en hij praat zich overal wel uit, net als in het verleden. Op de drie jaar tijd dat dit nu aan de gang is (toen Xander nog geen 2 was) heeft hij al een tiental verschillende telefoonnummers gehad.
We hebben hier een hele bundel pv's die niks hebben uitgehaald. Voor de Belgische rechtbank (ergens anders waarschijnlijk ook) en politie is het duidelijk, en of biologische vader de juiste term is weet ik zelf niet, de echte vader heeft zijn rechten.

Franciscus
Wij hebben al dikwijls gedacht aan een sociaal onderzoek. Een officier laten langsgaan zoals je zegt, dat weet ik niet hoe dat in zijn werk gaat of zou gaan, maar wordt hij daarvan op de hoogte gebracht dat er iemand langs gaat komen? Dan heeft het weinig zin volgens ons, want hij kan dan makkelijk wel wat eten in huis halen of zijn appartement helemaal ontdoen van alles wat daar niet moet zijn.

Terug naar “Andere”