Beste,
Mijn stiefzoon is bijna 5 jaar, er is een verblijfsregeling via de rechtbank en hij woont het grootste deel van de tijd nog bij ons (stiefvader en biologische moeder).
De laatste tijd merken we dat hij verwaarloosd wordt bij zijn vader. Deze is nu sinds kort werkloos en is enkele jaren onder begeleiding van schuldbemiddeling. Hij kan wel regelmatig nieuwe kleren kopen, canabis roken, wie weet wat nog...
Het punt is dat mijn stiefzoon de laatste tijd klaagt dat hij honger heeft. Tijdens de paasvakantie is hij een week daar geweest en is hij 2kg afgevallen. Hij woog 22kg, nu net geen 20kg.
Vandaag kwam hij thuis en was hij niet gewassen en heeft vandaag alleen een donut en een snoeplolly gegeten... Zijn letterlijke woorden: "ik was tv aant kijken terwijl papa sliep op de zetel. Ik wist niet meer wat doen en toen maakte ik papa wakker, maar dat mocht niet want dan werd hij boos." Papa wordt wel regelmatig boos, zo horen wij van Xander (stiefzoon). Zijn vader heeft onlangs wel nog geld gekregen voor een auto via zijn advocaat of het ocmw, maar komt wel zijn zoon nog terugbrengen met een chauffeur van het ocmw. Zijn auto dient dus waarschijnlijk om heen en weer naar "koffieshops" te rijden, maar ja.. Wij kunnen niks bewijzen natuurlijk. Dit alles lukt wel, maar Xander eten geven niet.
Psychologisch krijgt Xander het er moeilijk mee.
Wat kunnen wij hieraan doen? Politie doet niks tot er doden vallen. Helpt klacht indienen in dit geval?
Wij dachten aan een sociaal onderzoek, maar als hij hiervan op de hoogte wordt gebracht heeft dit waarschijnlijk geen nut. Dan zorgt de vader er wel voor dat hij die moment alles in orde heeft en daarna begint het waarschijnlijk weer opnieuw...
Alvast bedankt voor jullie hulp.