contract met creche: problemen

BW123
Topic Starter
Berichten: 42

contract met creche: problemen

#1 , 07 mar 2015 13:03

Wij zitten met volgend probleem.
Toen onze dochter geboren werd, hadden we een creche gevonden vlakbij waar ze terechtkon. In het contract dat we afsloten stond dat 1 maand voor elke schoolvakantie wij moesten doorgeven of en wanneer onze dochter zou gaan. Dit was handig aangezien mijn partner in het onderwijs staat. Daardoor kon mijn partner elke vakantie voor haar zorgen en kostte ons dit niks.
Vorige maand zei men ons dat de regels van Kind en Gezin veranderd zijn en kregen we een nieuw contract mee. Men wil ons nu een nieuw contract laten tekenen waarin staat dat we onze dochter maximum 20 dagen par jaar kunnen thuishouden. Dat betekent dat als die dagen op zijn, we haar ofwel mogen thuishouden maar toch moeten betalen, ofwel moeten we ze brengen terwijl we eigenlijk zelf beschikbaar zijn. In theorie is dit een meerkost van enkele honderden euro voor ons.

Nu is mijn vraag: kan men zomaar ons eerste contract eenzijdig ontbinden en laten overgaan in een nieuw? Want als men ons met de rug tegen de muur zet en ons zegt dat we ofwel moeten tekenen en dus akkoord gaan ofwel een andere creche moeten zoeken, wat is de waarde van een contract dan nog? Dan kunnen ze volgende maand weer met een nieuw contract afkomen waarin iets staat dat nadelig is voor ons en voordelig voor de creche.

Alvast dank voor jullie hulp!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 07 mar 2015 18:02

Als dat idd een (zoveelste) vereiste van K&G is, kan de crèche ook niet onder die regelneverij onderuit.

De regelneverij via K&G is Vlaanderen op zijn àllersmalst, en de reden waarom de éne na de andere crèche / onthaalouder er mee kapt.

BW123
Topic Starter
Berichten: 42

#3 , 08 mar 2015 09:21

Akkoord, maar wij hadden een contract voor de veranderde regelgeving. Als men bv. op 1 januari 2015 beslist om een nieuwe regelgeving in te voeren, dan moet men dit toch toepassen op alle nieuwe contracten en niet alle oude contracten schrappen en de mensen verplichten om een nieuw contract te tekenen of een nieuwe creche te zoeken? Vandaar mijn bedenking: als dit de manier van doen is, wat is de waarde van een contract dan nog?

Reclame

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 08 mar 2015 12:58

U zal eens moeten nakijken of K&G idd de regels in die zin veranderd heeft.

Als dat een door de overheid opgelegde verplichting is, die niet strookt met uw eerdere contract, dan wijzigt dat uw contract buiten de wil van de contractanten om.

workingmum
Berichten: 106

#5 , 08 mar 2015 14:37

Beste,

Wij hadden net hetzelfde aan de hand. K&G ligt inderdaad een wettelijk minimum van 18 dagen op, maar dit zijn respijtdagen of zogenaamd 'snipperdagen'. Dagen waarvan de creche dus niet tijdig weet of je kindje komt of niet. Bij ons is de regel zo: indien we drie maand op voorhand laten weten dat ons kindje meer dan vijf aaneengesloten werkdagen niet zal komen, of een week op voorhand laten weten dat ons kindje een dagje niet komt, dan zijn die dagen tijdig verwittigd en gaan ze niet van onze snipperdagen af. Indien we niet of laattijdig verwittigen, dan wordt het van onze 20 dagen afgetrokken.

Misschien is er bij jouw creche ook zoiets mogelijk?

Groetjes,
Workingmum

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 09 mar 2015 11:07

De regelgeving van Kind & Gezin is idd drastisch veranderd. De creche moet nu een minimum van 18 dagen geven, maar mag vrijwillig meer dagen geven. U kan weigeren om die nieuwe overeenkomst te tekenen, maar dan moet de creche u een opzeg geven (volgens de modaliteiten van de oude overeenkomst). Zoniet blijft de oude overeenkomst gelden, toch minstens wat betreft de dagen van niet-aanwezigheid als deze bepalingen in uw voordeel spelen.

leeuwke1969
Berichten: 311

#7 , 10 mar 2015 08:14

ik ben zelf onthaalmoeder. Er is idd een nieuw decreet kinderopvang die door alle kinderopvanginstanties ten laatste vanaf april 2015 in voege gaat. De nieuwe regels zijn vooral 'gereserveerde opvang = betaalde opvang'. Er zijn inderdaad heel wat ouders die daarover klagen. Maar, het feit dat deze regel werd ingevoerd, is omdat er over heel Vlaanderen misbruik door de ouders is geweest, door een plaatsje te reserveren voor een bepaalde dag en het kind dan niet te sturen. Ikzelf als OM juich deze nieuwe regel toe, want ik weet waarover ik spreek. Wij zijn als OM per slot van rekening geen liefdadigheidsinstelling. Het is natuurlijk wel jammer voor de ouders die wel altijd correct zijn geweest. Maar je kan als OM nog steeds flexibel zijn. Er zijn ouders bij wie ik soepel ben omdat zij altijd correct zijn geweest maar er zijn natuurlijk ook ouders bij, die strikt het reglement zullen moeten volgen. :wink:

Die 20 dagen zijn respijtdagen. Die dagen kunnen worden gebruikt bij afwijkingen van het opvangplan. Je moet minimum een week voor opvangdatum je schema doorgeven. Wat zeker niet te te vroeg is. Onthaalouders moeten soms ook zaken plannen en als ouders hun kinderen te pas en te onpas brengen en afhalen, is een planning voor onthaalouders onmogelijk. Die respijtdagen gelden niet voor sluiting van de crèche en voor vakantie van de ouders, indien tijdig aan de crèche of onthaalouder gemeld. Ziekte van het kind, economische werkloosheid zijn geen respijtdagen maar moeten wel met een briefje of attest worden gestaafd. Je kind thuis houden omdat je zelf ziek bent geldt niet en daarvoor wordt een respijtdag afgetrokken. Eens de respijtdagen opgebruikt zijn, zullen deze dagen worden aangerekend.

Als je als ouder weigert het nieuwe contract te tekenen, kun je vanaf april nergens meer terecht, want alle opvanginitiatieven zijn verplicht deze nieuwe regels te volgen.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#8 , 10 mar 2015 09:53

Leeuwke1969: het probleem dat vele ouders hebben is dat net de zaken die jij opnoemt wél respijtdagen zijn (strikt juridisch). Onthaalouders kunnen het aantal dagen wél vergroten en gelukkig doen de meesten dat ook.

zie kind en gezin:
"Gerechtvaardigde afwezigheidsdagen
 De regelgeving geeft ouders recht op een minimum aantal gerechtvaardigde
afwezigheidsdagen waarvoor ze niet moeten betalen. Op deze dagen hebben ze recht
bovenop de sluitingsdagen.
 Ouders kunnen zo’n dag gebruiken wanneer hun kind afwezig is op een dag die in het
opvangplan gereserveerd werd, ongeacht de reden. Bijvoorbeeld: een baby is enkele dagen
ziek thuis, de ouders nemen een snipperdag, een kindje gaat eens een dagje naar oma, …
Doktersattesten zijn niet meer nodig.
 Het minimumaantal gerechtvaardigde afwezigheidsdagen is 18 op jaarbasis voor wie voltijds
opvang reserveert. "

http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... 2014042304" onclick="window.open(this.href);return false; (art. 19)
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... 2013112232" onclick="window.open(this.href);return false; (art. 29)

Art. 29 is per 04/04/2015 nog gewijzigd:

Art. 29. [ 17] In afwijking van artikel 28 betaalt de contracthouder niets voor:
1° de gereserveerde kinderopvangdagen die vallen op sluitingsdagen van de
kinderopvanglocatie;
2° de gerechtvaardigde afwezigheidsdagen. Gerechtvaardigde afwezigheidsdagen zijn in het
opvangplan gereserveerde kinderopvangdagen boven op de sluitingsdagen, vermeld in punt 1°,
waarop de contracthouder het kind niet naar de kinderopvang laat gaan en waarvan de
organisator er minstens een minimumaantal moet toestaan per kalenderjaar, ongeacht de
reden. De organisator neemt dat aantal op in het huishoudelijk reglement en in de schriftelijke
overeenkomst.
De minister bepaalt het minimumaantal gerechtvaardigde afwezigheidsdagen per
kalenderjaar waarover de contracthouder beschikt.

Joeri_J
Berichten: 650

#9 , 10 mar 2015 11:06

Persoonlijk vind ik deze situatie dubbel en heb ik geen gepast antwoord, maar vind ik het niet echt correct lopend...


- betalen voor wat gereserveerd is.
vs
- de mogelijkheid om uit te zieken thuis zonder meerkost
- andere kinderen niet te besmetten door ziek te gaan naar de crèche.


vele crèches in regio's waar de vraag hoog is nemen gewoon het minimum aantal!


Deze winter was bvb een ramp in de crèche,
enorm veel zieke kindjes,
verschillende zelf gehospitaliseerd (uitdroging wegens overgeven en diarree, infectie op longen, ...)

Ouders die gewoon zeggen hun kind perdolan of neurofen te geven bij koorts waardoor ze half uur later bij begin opvang koortsvrij zijn,
en dus aanvaard worden, maar eigenlijk ziek zijn...
Maar wel de andere kindjes dus kunnen aansteken...


Als ik deze reglementering overzet naar de gewone werkwereld van volwassenen zou niemand deze aanvaarden denk ik.
ipv 20 wettelijke verlof dagen krijgt iedereen er bvb 30.
en je moet geen doktersbriefje meer binnenbrengen, geen administratie etc...
ben je meer als 30 dagen thuis? dan verlies je u loon voor die dagen,
aangezien de werkgever verwacht dat je zoveel dagen komt werken, dagen voorzien = dagen werken en anders niet betaald. (om even zelfde redenering door te trekken als K&G)
Want er zouden meer mensen ziek komen werken, en meer mensen aansteken...


Moeten ze dan niet een regeling maken dat ziekte net zoals bij werknemers/werkgevers via de ziekenkas (van de ouders?)? (ik zeg zo maar wat...)


Maar persoonlijk vind ik het mogen genezen wel belangrijk...
Als er financiële gevolgen aanhangen kiezen er sommige (vele?) het goedkoopste, maar dat heeft ook gevolgen voor derden...

leeuwke1969
Berichten: 311

#10 , 11 mar 2015 08:23

18 respijtdagen boven het jaarlijks verlof vind ik meer dan voldoende. Als werknemer krijg je 21 dagen plus 11 dagen familiaal verlof. Bij ziekte van het kind verlies je geen respijtdagen enkel bij ongeplande snipperdagen, ziekte ouders en daardoor kind niet brengen, onwettig afwezig zijn (lees zonder verwittigen). Ik vind het maar normaal dat er heel streng wordt opgetreden. Ik doe buitenschoolse kinderopvang. Deze kerstvakantie waren 4 kinderen niet aanwezig die wel hadden gereserveerd. Ik had andere kinderen moeten weigeren en dit was een hele hap uit mijn inkomen. Dat er nu moet betaald worden bij niet aanwezigheid vind ik maar heel normaal. En.... de correcte ouders zullen geen hinder ondervinden hoor, toch bizar dat zij degene zijn die wel begrip hebben terwijl de niet of minder correcte ouders de grootste klagers zijn. indien de ouders zich bij mij niet aan de regels houden kunnen ze een andere opvang zoeken.... maar welke onthaalouder begint om 5u En werkt tot 22u ? :D

Ik werk flexibel en dat doe ik niet voor mijn plezier, maar voor de ouders van mijn opvangkinderen. een klein beetje respect van de ouders is niet teveel gevraagd denk Ik zo.

workingmum
Berichten: 106

#11 , 11 mar 2015 09:05

Bij ziekte van het kind verlies je geen respijtdagen
Dat klopt dus niet bij ons. Ziekte van het kind wordt aanzien als 'niet tijdig verwittigd' en gaat dus wel van de respijtdagen af. Zelfs als je een dokterattest hebt. En net dat kan er bij mij niet in...

Ik ben een absolute voorstander van een maximum aantal respijtdagen boven op het verlof van de ouders, maar ziekte zou bij mij ook als gewettigd afwezig moeten aanzien worden.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#12 , 11 mar 2015 09:48

Bij ziekte van het kind verlies je geen respijtdagen enkel bij ongeplande snipperdagen, ziekte ouders en daardoor kind niet brengen, onwettig afwezig zijn (lees zonder verwittigen).
Opnieuw: bij ziekte van het kind verlies je WEL respijtdagen. Ook bij "geplande" snipperdagen, volledig wettig afwezig zijn, ...

In concreto: wij hebben een opvangplan van 3,5 dagen per week. We hebben dus recht op 12,6 (wss afgerond naar 12,5) respijtdagen .

Donderdag 15 januari is ons kind ziek geworden. 19 januari in het ziekenhuis opgenomen voor 1 week, daarna nog thuis moeten blijven tot 1 februari. Betekent dat we direct al 8,5 respijtdagen kwijt zijn. Nu 4 blijven over.

23 & 24 februari was hij dan weer ziek, nog 2 dagen over.

We zijn nu midden maart en nog slechts 2 dagen over. Daarmee moeten we in theorie ziekte, verlof en dergelijke allemaal bekostigen. Gelukkig is onze creche soepel en hebben we nog alle 13,5 respijtdagen. Voor "hetzelfde geld" koste de nieuwe maatregel ons zo'n 17 euro x (ongeveer) 20 dagen = 340 euro, gezien we op voorhand ons verlof reeds gepland hadden en die niet samenvalt met deze van de creche (en m'n vriendin als onderwijzeres sowieso iets vaker thuis is en we vroeger ons kind dan niet verplicht waren te sturen).

Sommige creches zullen echter strenger zijn en de nieuwe regeling volledige strikt toepassing.

KimSe
Berichten: 697

#13 , 11 mar 2015 11:07

Ook bij ons was er enorm veel onduidelijkheid aangaande de respijtdagen...
En omdat ik van de creche zelf geen duidelijk antwoord kreeg of naar gelang de medewerker een verschillend antwoord heb ik mijn vraag rechtstreeks aan Kind en Gezin gesteld.
Maar ik ben er nog verwarder door geworden!

Kind en Gezin heeft mij letterlijk gezegd: Dit zijn de regels, maar er kan overal contractueel van afgeweken worden, check je contract... *zucht*

Voor de toekomst betekent dit dus dat alle ouders overal een "modelcontract" zullen moeten opvragen om de crèches tegen elkaar af te wegen... als er al de luxe is om verschillende crèches te kunnen vergelijken...

leeuwke1969
Berichten: 311

#14 , 11 mar 2015 14:04

Ik heb de richtlijnen van onze dienst nog eens nagekeken en onze dienst trekt geen respijtdagen af bij ziekte kind, economische werkloosheid, weerverlet (met wettige attesten) en verlof ouders (minstens 1 maand op voorhand doorgegeven)

Joeri_J
Berichten: 650

#15 , 11 mar 2015 14:58

Amai, das pak beter al bij ons...
(en de crèches in de regio hier bij ons)

Wij hebben enkel 18 respijt dagen voor:
- ziekte (attest of niet,...)
- vakantie's (zelf maanden op voorhand doorgegeven maakt niet uit)
- ...

ze aanvaarden zelf geen attesten ofzo,
haalt niets uit...

Terug naar “Andere”