Spaargeld na overlijden

Sammeke41
Topic Starter

Spaargeld na overlijden

#1 , 22 feb 2015 02:25

Graag eens een vraag.
Ik heb een tante die door hard te sparen en veel te werken in haar leven toch een aardig zakcentje zou hebben op haar oude dag.
Moest het niet zo zijn dat zij haar geld heeft vast staan op een spaarrekening bij de bank van haar conciërge boven het appartement waar zij woont.

Nu om eerlijk te zijn is mijn tante niet één van de 'slimmere' mensen, maar een vrij eenvoudig persoon met een niet al te hoge opleiding waardoor zij vaak documenten ondertekend bij deze conciërge in haar bank instelling, waarvan ze vaak niet eens weet waarover het gaat en pas achteraf tot besef komt dat dit niet geheel verstandig was.

Vaak krijgt ze ook haar kopieên niet eens mee nadat ze weer hier of daar voor getekend heeft, en zelf is ze ook niet al te mondig om deze te vragen.
Nu kwam ze me vragen haar rekening uittreksels eens na te kijken omdat ze er niet aan uit kon, en zo kwam ik er o.a. ook al op uit dat hij bijv. élke maand 187,89€ inhoudt van haar rekening gedurende de 6 jaar dat ze er woont voor de 'onkosten' van haar woonst (het kuisen van de vensters, het onderhoud van de trapzaal en minuterie), en deze onderhouds voorzieningen niet eens worden uitgevoerd.

Ik heb daar de huurdersbond reeds achter gezet en nu moet deze conciërge dus ook aantonen over de voorbije 6 jaar wat er met deze sommen is gebeurt want ook daarvan heeft ze niet één overzicht gekregen, kortom deze man is zeker corrupt!
Ze huurt haar appartement van een andere bankinstelling anders dan die waar haar conciërge zijn bank heeft en mijn tante haar geld, en deze waren geeneens op de hoogte van deze sommen voor deze 'onkosten' aan hem nadat de huurdersbond ook hen hier vragen over gesteld had, een éérste keer dat deze man aan de tand wordt gevoeld ook in àl de jaren dat hij mijn tante haar geld beheerd.

Nu vertelde mijn tante me vandaag dat ze enorme angst heeft dat ze misschien één of ander document zou hebben ondertekent enige tijd geleden waardoor hij misschien recht zou hebben na haar overlijden op àl haar nog overig gespaarde geld.
Het is wel zo dat deze zaak al jaren aansleept dat hij àl haar bank zaken benuttigd en we daar jammerlijk genoeg niet echt een geheel overzicht over hebben eveneens, en zoals nu aangetoond door deze 'onkosten-affaire' we aan hemzelf ook deze documenten niet kunnen opvragen.

Nu vroeg mijn tante mij of we daar enigszins nog iets aan zouden kunnen veranderen, ingeval zij zulk document zou hebben ondertekend bij haar conciërge, (dat hij aanspraak zou kunnen maken op haar centjes bij overlijden), zoals een soort rechtszaak of dergelijke
om te achterhalen of dit daadwerkelijk zo is dat zij misschien een volmacht daartoe zou hebben ondertekend en dit dan terug ongedaan zou kunnen gemaakt worden, vandaar mijn vraag hier.

Wat kunnen we ondernemen om te achterhalen of mijn tante haar geld safe staat na haar overlijden voor hem, en zij volledig naar eigen wens kan beslissen bij wie dit dan terecht zou komen, en hoe gaat dit net in zijn werking; bij wie moeten we daarvoor aankloppen voor advies hier omtrend a.u.b?

Met vriendelijke dank.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 22 feb 2015 08:57

Wie bedoel jij juist met conciërge? Is dat de syndicus?

roharro

#3 , 22 feb 2015 11:27

Er zijn niet veel concierges die eigenaar zijn van een bank.
Welke bank is dat?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

Sammeke41
Topic Starter

#4 , 22 feb 2015 15:15

Ja idd, de syndicus bedoel ik. En die is van de fintrobank.

Sammeke41
Topic Starter

#5 , 22 feb 2015 15:50

Ik heb haar net gevraagd of ze reeds haar erfgenamen zou hebben aangesteld via een akte of attest van erfopvolging, en dit zou nog niet zijn gebeurt hetgeen waarschijnlijk wel voor een probleem gaat zorgen om deze hele zaak uit te spitten nu, niet? Eveneens weet mijn tante niet meer of ze nu zulk document heeft ondertekend waardoor hij eveneens aan mijn tante haar geld kan na haar overlijden, zowiezo heeft hij alvast wel een volmacht op alles. Zo kwam ze me ook vertellen dat ze nog een kleine spaar som op een andere bank had staan waarvan haar syndicus weet gekregen had op één of ander manier, en hij heeft haar verplicht die som daar weg te halen en bij hem te zetten. Meestal laat hij haar kasbons of obligaties tekenen eveneens waar zij geen verstand van heeft. Kortom een echte knoeiboel. Maar welke stappen dienen we te ondernemen om dit alles nog recht te trekken a.u.b.? Alvast bedankt.

roharro

#6 , 22 feb 2015 17:38

Laat een advocaat i.o. van uw tante het hele boeltje eens opvragen.
Kwestie van indruk te maken.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Andere”