Wezenbijslag

julie3
Topic Starter

Wezenbijslag

#1 , 03 feb 2015 21:06

Ik heb een dochter van 6 jaar. Haar vader is overleden toen ze 3 was aan een hartaanval.
Ik ben nu in een nieuwe relatie met een man die zelf 2 zonen heeft.

Ik heb geen recht op wezenbijslag omdat ik in een nieuwe relatie ben. Mijn vriend zijn zonen zijn elk weekend bij ons, en daarbovenop betaalt hij elke maand 250 euro alimentatie aan hun moeder.
Ik ontvang van niemand alimentatie en vraag aan mijn vriend niets om tussenkomen in de kosten voor mijn dochter (school, kamp, opvang, lentefeest, kledij) Ik heb zelf weinig familie en de familie aan de kant van mijn dochter haar vader doet amper iets voor haar.

Ik begrijp niet hoe het kan dat de ex van mijn vriend, wel steun krijgt (kindergeld + alimentatie) terwijl zij ook in een nieuwe relatie is, terwijl ik voor alles zelf mag opdraaien en met moeite de eindjes aan elkaar kan knopen.
Ik en mijn vriend betalen van alles elk de helft van de kosten behalve van mijn dochter, dat is allemaal voor mij wat ik ook normaal vind.

Is er dan geen enkele instelling die mensen zoals in mijn situatie steunt?

Alvast bedankt voor jullie tijd!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 03 feb 2015 21:11

Krachtens art. 56bis, § 2, eerste lid, van de samengeordende wetten betreffende de kinderbijslag voor loonarbeiders, worden de kinderbijslagen ten behoeve van een wees niet verhoogd overeenkomstig art. 50bis, maar vastgesteld tegen de gewone schaal bepaald in art. 40, als de overlevende vader of moeder een huwelijk aangaat of een feitelijk gezin vormt met een persoon die geen bloed- of aanverwant is tot en met de derde graad.

In diezelfde versie bepaalt het tweede lid van die paragraaf dat het samenwonen van de overlevende ouder met een persoon die geen bloed- of aanverwant is als bepaald in het vorige lid, doet vermoeden dat er sprake is van een feitelijk gezin.

In de zin van de laatstgenoemde bepaling wordt onder «feitelijk gezin» het samenwonen van twee personen verstaan die noch echtgenoten noch bloed- of aanverwanten tot en met de derde graad zijn, maar in onderling overleg hun huishouden helemaal of op zijn minst hoofdzakelijk regelen door hun respectieve financiële of andere bestaansmiddelen, eventueel zelfs maar gedeeltelijk, samen te voegen.

De omstandigheid dat een van de samenwonenden niet over inkomsten beschikt, sluit het bestaan van een feitelijk gezin niet uit.

Cass. 18 februari 2008, RW 2008-2009
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

julie3
Topic Starter

#3 , 03 feb 2015 21:49

Is er geen achterpoort?

Reclame

roharro

#4 , 03 feb 2015 22:05

Ik begrijp niet hoe het kan dat de ex van mijn vriend, wel steun krijgt (kindergeld + alimentatie) terwijl zij ook in een nieuwe relatie is, terwijl ik voor alles zelf mag opdraaien en met moeite de eindjes aan elkaar kan knopen.
Dat is appelen met peren vergelijken.
Uw vriend is niet overleden. Waarom zou hij dan niet moeten bijdragen in de opvoedingskosten en andere kosten van zijn eigen kind???
De essentie van uw vraag ontgaat me volkomen. Vindt u het niet normaal dat men (samen met de andere ouder) de financiële gevolgen draagt van een kind dat men op de wereld heeft gezet?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 03 feb 2015 22:39

U hebt toch wezengeld gehad tot u bent gaan samenwonen correct?

Als de kinderen van uw vriend bij jullie ingeschreven zouden worden hebben jullie er drie voor het kindergeld.

julie3
Topic Starter

#6 , 30 mar 2015 13:24

Natuurlijk vind ik het normaal dat hij bijdraagt in de kosten voor zijn kinderen, ik wou gewoon aantonen hoe verschillend de steunmaatregelen zijn ivm mijn situatie. Ik heb meer het gevoel dat ik aan mijn lot wordt overgelaten.

julie3
Topic Starter

#7 , 30 mar 2015 13:26

Neen , ik heb voordien nooit beroep gedaan op wezenbijslag voordien. (wist niet dat dit bestond) Maakt dit iets uit? zou ik voor de periode dat ik alleen was de bedragen dat ik gemist heb kunnen terugvorderen?
De kinderen van mijn vriend zijn bij hun moeder ingeschreven.

roestie

#8 , 04 nov 2015 22:46

Ik ben weduwnaar met nog 1 kind van 12 die bij mij woont, ik trek weesgeld, das het probleem niet maar zou willen samen wonen met een vrouw met 2 kinderen die zijn in co ouderschap dus geen allu.geld.
Nu is mijn vraag, heeft mijn kind nog recht op weesgeld als ik samenwoon en zo niet, het is en blijft toch een wees hé wat de wet ook zegt.....

julie3
Topic Starter

#9 , 10 nov 2015 20:41

Heb je nieuwe relatie, trek je plan, alle kosten zijn voor jou en geen wezenbijslag, verwacht geen financiële hulp. Heb ik toch zo begrepen. Je kind heeft geen vader meer en jij hebt het overlijden moeten meemaken maar owee als je verder gaat met je leven, wordt je financieel afgestraft

Terug naar “Andere”