Een moeilijke situatie kort geschetst:
10 jaar samen, 8 jaar gelukkig getrouwd.
4 kids: 16j (biologisch niet van mij), 8j, 5j, & 3j.
Onze oudste zoon is sinds 2 jaar volop aan het rebelleren, en krijgt hierbij volle steun van zijn grootouders (moeders kant) tegen we wil in van ons beiden.
Na bijna 2 pittige puberjaren is de situatie in juni dusdanig geëscaleerd dat hij het huis verlaten heeft en bij zijn grootouders is gaan wonen. Er was nog heel oppervlakkig contact indien dit hem uitkwam. Maar nu is deze week gebleken dat hij met ons niets meer te maken wilt hebben zolang ik (papa) in dit gezin thuis ben, omdat ik in alles de 'slechte' ben. Alles is mijn schuld in hun (schoonouders en zoon) ogen, en dit is onomkeerbaar. 10 jaar geleden is hetzelfde gebeurd met mijn schoonvader zijn eerste dochter en haar gezin, resultaat is dat mijn schoonouders hun dochter, schoonzoon, 3 kleinkinderen en achterkleinkind niet meer zien.
Wat is de concrete vraag:
Hij wil niet meer naar huis komen, niets meer met ons te maken hebben en daar blijven wonen. Ze laten hem vrij 'los' en hij mag daar veel, ondanks weinig inzet op school (B-attest in BSO) en thuis.
Ik wil kost wat kost mijn gezin beschermen en heb lang getracht om brokken te lijmen, maar daar blijkt geen lijm sterk genoeg voor.
We (mijn vrouw & ik) willen een situatie waarbij we geen verantwoordelijkheid (financieel en emotioneel) meer hoeven te dragen over hem. Want een kind dat je niet ziet of hoort, waar je voor moet betalen en die losgelaten wordt om stommiteiten te begaan is iets wat ons gezin duur zou kunnen komen te staan.
Het doet ons beiden erg pijn, maar we zien geen andere uitweg meer na quasi 2 jaar aantrekken, afstoten, politie, leugens, ruzie,...
Mijn schoonouders steunen het feit dat hij niet meer naar huis wilt komen, en willen hem in huis houden (schoonvader is half verlamd na hersenbloeding) en dat is handig... Ze hebben hem de laatste 3 maanden dan ook alles toegelaten: een hond, tattoo, nieuwe slaapkamer, festivals, rebellie op school in de eerste schooldagen (van 4 BSO naar deeltijds en zo naar 3 BSO op enkele dagen tijd).
Hoe pakken we dit juridisch aan, zonder ons gezin hiervoor in het gevaar te brengen. Voorlopig lijkt dit nog steeds in onderlinge overeenstemming te kunnen met mijn schoonouders. Zoals wij het kunnen vinden, kan dit via een jeugdrechtbank of via pleegouderschap, maar wat zijn de gevolgen voor iedereen?!
Een moeilijk geval, maar indien jullie ons kunnen helpen, graag....