#8 , 06 sep 2014 21:40
Ik heb; weliswaar als meerderjarige, 8 jaar in het buitenland gewoond. Netjes mezelf uitgeschreven uit het Belgische inwonerregister, en bij de ambassade in nieuwe thuisland aangemeld. Tot mijn verbazing deden de meeste andere expats in het bedrijf dat niet, en lieten die hun domicilie gewoon in hun thuisland staan, vaak zonder dat iemand van de overheid of gemeentebestuur op de hoogte was gebracht van langdurig vertrek naar het buitenland. Sommigen verbleven al jaren in het buitenland maar hadden nog hun domicilie in eigen land én nooit aangemeld bij de ambassade in hun nieuwe thuisland.
Om maar te zeggen: de regels worden niet echt strict gecontroleerd in vele gevallen, als je dan ook nog eens Belgische nationaliteit hebt heb je alle recht om te verblijven en wonen in België.
Maar best toch dat legaal document opstellen, om de redenen in voorgaande posts vernoemd (als minderjarige heb je soms een goedkeurende handtekening nodig van een voogd, denk aan schoolinschrijving etc). Maar echt moeilijk doen ze er in mijn ervaring niet over.
Dubbele nationaliteit is al lang toegestaan bij mijn weten. Een kennis van me z'n zoon kan 5 paspoorten aanvragen: geboren in de VS maar woonachtig in Canada met z'n ouders, waarvan de vader Belg is en de moeder de dubbele nationaliteit Frans-Duits heeft. In theorie kan die een Amerikaans, Canadees, Belgisch, Frans én Duits paspoort aanvragen. België heeft met de meeste landen akkoorden rond dubbele nationaliteit, of zelfs meervoudige (meer dan 2) nationaliteiten.