huisbaas komt binnen zonder verwittigen

january_song
Topic Starter

huisbaas komt binnen zonder verwittigen

#1 , 27 aug 2014 15:26

mag dit ?

na opzegging van mijn contract laat hij mensen te pas en onpas binnen, zonder dat ik verwittig wordt.

de eerste keer verschoot ik, ik kwam juist uit de douche, hoor een sleutel die niet door deur geraakt omdat mijn sleutel er nog in zat. ik hoor geklop aan de deur, doe open en hij komt zomaar binnen met iemand die de studio wou zien met een korte "hallo".

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
fieke0509

#2 , 27 aug 2014 15:34

En de studio staat terug te huur of zijn het willekeurige mensen die eens willen komen kijken?

Nu in beide gevallen vind ik het vreemd en ongepast. Een huisbaas dient toch steeds op voorhand een afspraak vast te leggen en heeft slechts recht op één bezoek per jaar.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 27 aug 2014 15:40

Binnenkomen met een 'eigen' sleutel door de huisbaas is huisvredebreuk met gebruik van valse sleutel.
Bij wederverhuur moeten er vb twee dagen worden afgesproken een in de week en een in WOE vb woensdagavond van 19 -22 en ZA van 9-12 of drie dagen van 2 uur of samen af te spreken wanneer het kan.
Zo belde de makelaar naar een vriendin van ons met vraag kan het morgen om dat uur ? of overmorgen om dat uur of wanneer kan je zaterdag ...kwestie van met potentiële kopers kort op de bal te spelen.
Soms kon het zelfs direct ...
In uw geval MOET de huiseigenaar zonder uw toestemming zo wie zo buiten blijven.

Reclame

january_song
Topic Starter

#4 , 27 aug 2014 15:41

m´n studio staat te huur vanaf 1 september en nu zijn er bezichtigingen blijkbaar waarvan ik niet verwittigd wordt. had ik m´n deur niet gesloten stond hij dus gewoon binnen zonder dat ik van iets wist.

hij had daarboven nog de arrogantie te vragen het netjes te houden terwijl ik midden in een verhuis zit.

terwijl er rotplekken op het plafond zijn en het binnen lekt (kreeg de geïnteresseerde huurder niet te horen, heb ik dan maar gedaan).
Laatst gewijzigd door january_song op 27 aug 2014 15:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Franciscus

#5 , 27 aug 2014 15:46

Kan dus NOOIT moet altijd uw toestemming hebben ook voor de uren die zouden overeengekomen zijn.

fieke0509

#6 , 27 aug 2014 15:47

Je dient wel op de hoogte te zijn van deze bezoeken, hij mag onmogelijk zichzelf toegang verschaffen tot de woonst zonder dat je hiervan op de hoogte bent.

giserke

#7 , 27 aug 2014 15:49

U weet dus wat U moet doen, wanneer hij moeilijk doet voor het terugbetalen van de borg.: Hem duidelijk maken dat U hem kunt aangeven voor huisvredebreuk.

Turaki

#8 , 27 aug 2014 15:50

Laten weten dat u hier niet mee gediend bent, en dat u als dit nog eens voorkomt klacht zal indienen wegens huisvredebreuk. Ook meteen een redelijk voorstel doen voor de bezoekregeling. Als u dit mondeling wenst te doen, gesprek opnemen, dan heeft u ook meteen bewijs dat hij meent dat de wet niet op hem van toepassing is (in voorkomend geval).

january_song
Topic Starter

#9 , 27 aug 2014 16:08

ik vroeg hem iets te laten al was het via berichtje waarop hij kortaf zei "dat kan binnen 5 minuten zijn of binnen kwartier, dat er hier iemand staat".

hij heeft toch m´n telefoonnummer na licht aandringen genoteerd en deze keer een nieuw bezoek aangekondigd vanavond. goed dat ik het nu weet :roll:

Franciscus

#10 , 27 aug 2014 16:12

Duidelijk maken dat hij ZONDER uw toestemming niet binnen mag gaan.
Een kilo goud is zo snel meegepakt...

Turaki

#11 , 27 aug 2014 16:20

ik vroeg hem iets te laten al was het via berichtje waarop hij kortaf zei "dat kan binnen 5 minuten zijn of binnen kwartier, dat er hier iemand staat".
Door rechters zijn 2 systemen aanvaard. Het eerste is hier al aangehaald, met 2 vaste bezoekmomenten, zonder verwittiging. Het 2e is geen vaste bezoekmomenten, maar wel minstens 1 dag op voorhand (dus de dag ervoor) verwittigen. Als hij maar 5 minuten op voorhand (of een kwartier, of een uur, of zelfs een halve dag) iets laat weten, mag u hem gerust met zijn bezoekers voor de deur laten staan.

Voor mij zou dit onaanvaardbaar zijn, en zou hij met zijn kandidaten buiten blijven. Ik zou zelfs nog investeren in een ander slot, zodat hij niet met zijn eigen sleutel binnen kan. Maar aan u om te beslissen hoe zeer u op uw rechten wil staan.

fieke0509

#12 , 27 aug 2014 16:21

Laten weten wanneer is niet voldoende, hij moet jouw toestemming hebben. En jij dient dan op jouw beurt een redelijk aantal bezoeken toe te staan.

Hebben het zelf eens voorgehad met een makelaar die ons huurhuis opnieuw ging verhuren. Bleef aandringen om op onze verhuisdag bezichtigingen te houden. Nee stond niet in zijn woordenboek. Maar wij waren aan het verhuizen. Maar nee, het moest absoluut die dag doorgaan. Drie bezoeken gepland en niemand daagde op. 1,5u voor niks stil gestaan. Hij heeft toen de dweil gekregen om de verloren tijd in te halen. Je had moeten zien hoe snel die weg was ;-)

january_song
Topic Starter

#13 , 27 aug 2014 16:23

het was trouwens een partner van de huisbaas. had die man nog nooit eerder gezien, hij stelde zich zelf niet voor bij naam.

jammer dat ik dit nu pas weet. anders ging ik hem toch laten weten dat met tweede sleutel zonder afspraak of wat dan ook binnen komen toch niet zo netjes is.

Turaki

#14 , 27 aug 2014 16:26

anders ging ik hem toch laten weten dat met tweede sleutel zonder afspraak of wat dan ook binnen komen toch niet zo netjes is
"Niet netjes" is een understatement. Dit valt gewoon onder huisvredebreuk met gebruik van valse sleutel, en is dus strafbaar.

Franciscus

#15 , 27 aug 2014 16:27

http://www.angelfire.com/sc2/stalking/huisvrede.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.juridischforum.be/forum/view ... k&start=15" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Andere”