Domicilie en belastingsvoordelen?

OoopsMisclick
Topic Starter

Domicilie en belastingsvoordelen?

#1 , 27 aug 2014 12:04

Dag iedereen,

Ik heb een vraag ivm domiciliëring en eventuele belastingsvoordelen van het niet te doen.

Context:
Mijn ouders hebben recent een appartement gerenoveerd, wat ze mij nu aanbieden om te huren. Echter, mijn domicile staat nog bij mijn ouders. Nu twijfel ik of ik mijn domicilie moet aanpassen of net niet moet aanpassen.

Vraag:
Is er een belastingvoordeel door thuis gedomicilieerd te blijven staan terwijl ik in hun appartement woon? (FYI, ik werk voltijds, dus kindergeld enz zou 0 moeten zijn)

Dank u :)

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
VDG2

#2 , 27 aug 2014 12:09

u moet zich domiciliëren waar u effectief woont. Zoniet pleegt u domiciliefraude.

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#3 , 27 aug 2014 13:33

Fiscaal gaat dit voor jou geen verschil maken, denk ik. Wat wel een verschil maakt zou zijn wanneer één van jullie (jij of je ouders) een uitkering zouden ontvangen. In dat geval is het interessanter als je in het appartement gedomiciliëerd bent (hogere uitkering).

Fiscaal het interessantst zou zijn dat je het appartement van je ouders koopt tegen een gunstprijs (niet té laag, want dan gaan er belletjes rinkelen bij de fiscus) en hier een hypothecaire lening voor aangaat waarmee je de korf van je woonbonus kan opvullen (als dit systeem nog blijft bestaan onder de nieuwe regering...). Levert je al gauw honderden euros op per jaar, als je korf volledig gevuld is.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

Terug naar “Andere”