Op wele naam heeft het kind recht

ganapathi tantre
Topic Starter

Op wele naam heeft het kind recht

#1 , 07 aug 2014 17:44

Mijn vriendin heeft een vier-jarig dochtertje.
Tijdens en ook na de zwagerschap heeft zij een zware depressie doorstaan
Net na de bevalling werd zij door haar toenmalige vriend de deur gewezen en die maakte van de situatie gebruik om het hoederecht te verkrijgen over het kind. Nu is er een regeling maar de situatie is er één van vechtscheiding. Het kind verblijft ook bij de grootouders en niet bij de vader. Maar dat is een ndere discussie mbt dat hoederecht.

Vandaag verneem ik dat het kind officieel de naam draagt van de vader. Mijn vriendin zegt echter dat zij nooit afstand heeft gedaan van het kind. Zijn waren gewoon samenwonend zonder één of ander contract. Maar hoe zit dat dan met de naam van het kind ? Onder welke voorwaarden kunnen ze dit kind officieel de naam van de vader geven/toewijzen. Ik dacht altijd de naam van de moeder tenzij erkenning door de vader (en dan nog) maar dat is in deze niet gebeurt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
duma

#2 , 07 aug 2014 18:17

Iemand moet het kind toch gaan aangeven zijn bij de burgerlijke stand?
Indien niet gehuwd, moet de vader het kind effectief erkennen, voor de geboorte of tijdens de aangifte (maar dan met de moeder erbij) om zijn naam te kunnen doorgeven.

Het is dus niet mogelijk dat de kind de naam van de vader draagt indien hij ook niet de wettelijke vader is. Het is ook niet bijna onmogelijk dat een persoon hoederecht verkrijgt over een kind, als het ouderschap niet vaststaat.

De vader zal wel degelijk de officiële vader van het kind zijn. Dat heeft ook niets te maken met afstand doen van het kind (of wat je daar ook mee bedoelt).

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 07 aug 2014 19:25

Er is steeds co-ouderschap.
Vader kan verblijfs ouderschap hebben.
Vader alleen kan kind bij niet gehuwd zijn nooit ALLEEN erkennen dus beide partners moeten VOOR geboorte SAMEN bij gemeente hebben getekend.
Na de geboorte is enkel de moeder geregistreerd en zal vader mits toestemming van moeder een procedure erkenning moeten opstarten.
Ofwel is moeder uit ouderlijke macht ontzet

Reclame

ganapathi tantre
Topic Starter

#4 , 07 aug 2014 20:40

oke ik stel mijn vraag anders:

Welke naam krijgt het kind automatisch toegekend bij een ongehuwd koppel ook al erkent de vader zijn nakomeling
Wanneer krijgt diezelfe vader het recht het kind op zijn naam te zetten en die naam dus officieel te dragen (en dus bvb niet die van de moeder)

scorpioen

#5 , 07 aug 2014 20:55

Hangt er van af wanneer de erkenning gebeurt.

Burgerlijk Wetboek

Art. 335
§ 1 Het kind wiens afstamming alleen van vaderszijde vaststaat of wiens afstamming van vaderszijde en van moederszijde tegelijkertijd komen vast te staan, draagt de naam van zijn vader
§ 2 Het kind wiens afstamming alleen van moederszijde vaststaat, draagt de naam van zijn moeder.
§ 3 Indien de afstamming van vaderszijde komt vast te staan na de afstamming van moederszijde, blijft de naam van het kind onveranderd. Evenwel kunnen de ouders samen of een van hen, indien de andere overleden is, in een door de ambtenaar van de burgerlijke stand opgemaakte akte verklaren dat het kind de naam van zijn vader zal dragen.

Ondertussen is de wet wel veranderd maar in veronderstel dat in het geval dat u interesseert nog deze wet van toepassing was.

Bedenk daarbij dat het mogelijk is een kind dat nog niet geboren is te erkennen zodat, als de vader dit deed, het kind bij de geboorte automatisch de naam kreeg van de man die het erkend had.

ganapathi tantre
Topic Starter

#6 , 07 aug 2014 21:54

met dank scorpioen

Franciscus

#7 , 09 aug 2014 18:39

Dus als papa kind niet amen met moeder erkend heeft VOOR de geboorte naam moeder.
Kind wordt geboren en vader is er niet bij ( of niet gehuwd) naam moeder.
Vader kan na geboorte kind maar erkennen ALS moeder toestemming geeft.
Bij geen toestemming dient vader steeds procedure op te starten voor erkenning en mogelijk naamsverandering

duma

#8 , 11 aug 2014 10:15

Of: Als het kind niet erkend is, maar vader en moeder gaan het samen aangeven, dan is het alsnog naam vader.

Terug naar “Andere”