identiteitsfraude

jote123
Topic Starter

identiteitsfraude

#1 , 04 aug 2014 21:43

Ik vroeg me af hoe het een en ander wettelijk geregeld is in België wanneer je identiteit gestolen wordt.
Laat je ook wel eens een kopietje maken van je identiteitskaart? Klik je ook soms op linkjes die er op het eerste gezicht onverdacht uitzien? Voor computercriminelen is het een koud kunstje om met je persoonlijke gegevens aan de haal te gaan en ze te misbruiken. Ze halen je computer leeg of plunderen je rekening, voor je het weet rijden er gestolen auto's rond op jouw naam of wordt je door de politie aangehouden voor feiten die je niet hebt gepleegd.
Ik weet het, het lijkt overdreven en vergezocht, maar het gebeurt wel degelijk.
Ik wilde graag weten of er in België wetgeving bestaat hieromtrent.
Beste dank voor uw antwoord.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Juridisch actief: Ja

#2 , 05 aug 2014 08:43

Hoe zouden ze je computer leeg halen of je rekening plunderen enkel met een kopie van je identiteitskaart? Het eerste lijkt me totaal onmogelijk (heeft niks te maken met identiteitskaart), het tweede kan enkel bij een bankier die de regels niet volgt, waardoor je rekening vlug weer even gevuld zal staan als voorheen.

http://elfri.be/valse-naam" onclick="window.open(this.href);return false;

Oude Belg

#3 , 05 aug 2014 09:26

TS verwijst waarschijnlijk naar Nederland. Een Identiteitskaart is daar niet verplicht, je kan je legitimeren met een rijbewijs, een bankpas, een bibliotheekpasje,.... Ook een kopie van een identiteitskaart kan, en als je BSN (burgerservicenummer) leesbaar is, kan je daar veel mee doen, bijvoorbeeld nummerplaten aanvragen en dergelijke. In België is dat ondenkbaar.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Reclame

Terug naar “Andere”