Mijn man heeft een kindje van vijf uit een vorige relatie (ik wil geen geslacht of naam prijsgeven uit angst dat ze hier ook ronddwaalt). Ze zijn uit elkaar gegaan toen de baby nog maar anderhalve maand oud was, omdat het al heel lang slecht ging tussen hen. Toen zij zwanger bleek te zijn is hij gebleven, maar kort na de geboorte ging het uiteindelijk echt niet meer.
Er is nooit een omgangsregeling op papier gezet, omdat zij altijd geweigerd heeft om iets te tekenen. Ze waren niet getrouwd. Mijn man is dus al vijf jaar aan haar goodwill overgeleverd. Het is pas sinds anderhalf jaar dat zijn kindje op bezoek mag komen, sinds een jaar mag het kind van haar blijven slapen. Voordien ging mijn man elk weekend bij haar thuis om zijn kindje te kunnen zien, onder haar arendsoog.
Het is een tijd redelijk okee gegaan, haar eisen waren redelijk, dus er waren geen problemen. Anderhalve week geleden heeft zijn ex echter ruzie gehad met de moeder van mijn man. (Lees: de moeder suggereerde een of andere hobby voor het kind, waarna de ex compleet ontploft is en door het lint ging)
Sindsdien lijkt ze mijn man te willen straffen voor de ruzie die zij gehad heeft met haar ex schoonmoeder. Hoewel we afgesproken hadden dat het kindje nog bij ons mocht komen logeren voor wij (en zij) op vakantie vertrekken, wil ze dat plots niet meer.
Wij hebben nog een document in ons bezit dat ze nodig heeft om met het kind op vakantie te kunnen gaan en ze eiste dat we dat aangetekend opstuurden, terwijl wij voorstelden om het haar persoonlijk te geven, aangezien we het kindje normaal toch nog zouden gaan ophalen.
Nu maakt zij mijn man in sms'en uit voor egoïst, dief (van dat document) en chanteur. Zo kan het echt niet verder.
Welke stappen ondernemen we best om voor eens en voor altijd een regeling te krijgen? Is het beter om bijvoorbeeld eerst een bemiddelaar onder de arm te nemen?