heeft de vader van een ongeboren kind rechten ???

Doubre13
Topic Starter

heeft de vader van een ongeboren kind rechten ???

#1 , 08 aug 2007 09:26

Sinds eind mei weet ik dat ik Vader ga worden. Aanvankelijk was de verstandhouding tussen aanstaande moeder en vader opperbest.
Sinds een maand leef ik nu omwille van heel uiteenlopende redenen in onvrede en ben ik als aanstaande vader 'verbannen' uit het leven van mijn kind en dat van de moeder.

vemits ik iemand ben met een groot verantwoordelijkheidsgevoel, wordt de situatie voor mij zo stillaan ondraaglijk

Heb ik als aanstaande vader dan geen rechten ( recht op informatie hoe het nu gaat met moeder en toekomstig kind ) :?:

Zal ik in de toekomst dit Kind kunnen erkennen als het mijne als de moeder alle contact blijft weigeren :?:

Wat zijn de gevolgen van die erkenning ? Zal ik inspraak hebben in de opvoeding van dat kind ? Als ik geen inspraak heb in de opvoeding en het kind toch zou erkennen, in hoevere ben ik dan medeverantwoordelijk voor de daden die dat minderjarig kind op latere leeftijd zou stellen :?:

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roderidder
Contacteer: Website

#2 , 09 aug 2007 23:13

Heb ik als aanstaande vader dan geen rechten ( recht op informatie hoe het nu gaat met moeder en toekomstig kind )
Dit lijkt me een intressante "politieke" vraag om eens gesteld te worden aan de minister van justitie

Volgens mij kan je op een juridische wijze bij onwil van de moeder op geen wijze succesvol aan nuttige informatie bekomen.

Dit lijkt me echter niet correct te zijn. Een mogelijkheid is de wet te veranderen !

De moeder zal bij geboorte wel moeten verklaren wie de vader is. Als jij kan bewijzen dat ze daar al valsheid in geschrifte pleegt (door op te geven "onbekend" dan sta je al heel wat sterker gelet dit een ernstig misdrijf is ten nadele van het kind (verlies van een gedeelte van identiteit etc etc)

Eenmaal geboren kan je wel je vaderschap gaan opeisen en zie geen reden waarom de moeder beter zou zijn dan de vader.

Raadpleeg een advocaat om er voor te zorgen dat het een en het ander alles zeer snel verloopt ... (vb. de dag van de bevalling = de dag dat je naar de papieren bij de deurwaarder binnendoet voor een kortgedingprocedure)--> Heb nog geen kennis van deze methode maar moet volgens mij perfect kunnen gelet het reeele gevaar dat het kind zal afgesneden worden van zijn biologische wortels

Uiteraard blijft de mogelijkheid tot verzoening met de moeder de eerste keus !

in Nederland is het nog erger: "Bij de bevalling aanwezig zijn is een criterium dat daar blijkbaar in de wet staat of niet bij de bevalling aanwezig ...

Rechten van ouders dienen gelijk te zijn, dus ook de prenatale rechten !

RR

j.demoor

#3 , 10 aug 2007 11:38

Als ?als AANSTAANDE vader? bent u een vreemde zonder rechten t.a.v. het ongeboren kind.

?Art.322(van kracht sedert 01/07/2007).Wanneer het vaderschap niet vaststaat krachtens de artikelen 315 of 317, noch op grond van een erkenning, kan het bij vonnis worden vastgesteld onder de bij artikel 332quinquies bepaalde voorwaarden......Art.332quinquies...? 2. Indien het verzet uitgaat van...degene van de ouders van het kind ten aanzien van wie de afstamming vaststaat, wijst de rechtbank...de vordering slechts af indien ze betrekking heeft op een kind dat minstens ??n jaar oud is op het ogenblik van de indiening ervan, en de vaststelling van de afstamming kennelijk strijdig is met de belangen van het kind...? 3. De rechtbank wijst de vordering hoe dan ook af indien het bewijs wordt geleverd dat degene wiens afstamming wordt onderzocht niet de biologische vader of moeder van het kind is...?(Burgerlijk Wetboek).

U kan dus pogen het kind te erkennen dat niet minstens ??n jaar oud is op het ogenblik van de indiening van het verzoek.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Reclame

Terug naar “Andere”