Minderjarige zoon moet naar vader maar wil niet!! Dringend !

FabianD
Topic Starter

Minderjarige zoon moet naar vader maar wil niet!! Dringend !

#1 , 25 jun 2014 09:02

Korte schets; minderjarige zoon van 10, ouders in vechtscheiding. Relaas van de relatie. Vader 1 generatie ouder dan moeder. Moeder wordt aanzien als de verleidster maar het is vader die haar heeft verleidt en bedrogen. Er is verbale, fysieke en psychologische mishandeling geweest door vader naar moeder en kind. Kind heeft altijd aangegeven dat hij nooit meer naar zijn papa wil. Moeder heeft zoon altijd aangegeven dat hij dat zal moeten. Moeten wat de jeugdrechter voor hem zal beslissen. Vader liegt en bedriegt zowel zittingen bij vrederechter, jeugdrechter en laatst op hof van beoep. Laatste zitting bij jrb werd een foute periode voor zomervakantie opgenomen. Kind moet voor 1.5 maand naar vader en maar 2 laatste weken bij moeder. Begin deze week naar hof van beroep gegaan voor fout recht te zetten.
Jeugdrechter daar was zeer kort van stof naar moeder en onaanvaardbaar, vond de voorstellen van moeder die tijdig waren ingediend, niet aanvaardbaar. Eisen van vader met vraag naar meer omgang die niet tijdig werd geleverd en niet door jeugdrechter doorgenomen, werden aanvaard. Kan moeder naar deze jeugdrechter iets ondernemen? Er is ook twijfel dat vader zijn "connecties" heeft aangesproken. Moeder is na elke zitting er slechter uitgekomen. Haar voorstellen "zeer 50/50" opgesteld werden telkens afgewezen.
Jeugdrechter bij hof van beroep liet aan moeder weten dat de uitspraak pas binnen 2 weken via haar advocaat zou kenbaar gemaakt worden maar dat uitspraak pas vanaf 2015 van toepassing zou zijn.
Moeder wil het slechte nieuws niet aan zoon vertellen, omdat ze bang is dat zoon zou gaan vluchten bij verblijf bij vader. Moeder wil geen fout begaan om geen dwangsom en/of gevangenisstraf te krijgen. Moeder voelt zich hulpeloos en door het rechtsysteem in de steek gelaten.
Vader met alle waarheden van moeder voor jeugdrechter zit door leugens alle waarheden van moeder in zijn voordeel te verdraaien, krijgt ook telkens zijn gelijk. Hij is de leugenaar, de manipulator, de acteur, de bedrieger....
Moeder weet niet meer wat ze kan doen om haar zoon in bescherming te nemen. Heeft al overal geinformeerd. Nergens raad gekregen wat ze kan of niet kan.
Stel dat zoon absoluut niet mee wil met vader. Stel dat zoon weet dat hij voor 1.5 maand bij vader moet en hij loopt weg bij vader? Kan Jongerenwelzijn of een andere organisatie via haar kanalen een oplossing bieden voor deze wegloper??? Wat kan de moeder in dit geval het best doen?
Weet iemand ons dringend raad?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
giserke

#2 , 25 jun 2014 10:05

Waarom zijn geen onderzoeksdaden gesteld naar de vermeende mishandelingen? Heeft de moeder klacht neergelegd voor mishandeling tegen haar ex?
Heeft ze van iedere mishandeling aangifte gedaan bij de politie?

FabianD
Topic Starter

#3 , 25 jun 2014 10:51

Om een zeer lang verhaal, kort te houden. Moeder werd letterlijk tegen de muur geheven tot ze bezweek, daarna werd ze als ze op de grond lag, in elkaar geschopt. Kind werd als baby en peuter door moeder in bescherming genomen. Op die momenten kroop het al onder te tafel. Het heeft zelfs op een gegeven moment iets wat vader naar moeder smeet, terug naar vader gesmeten. Omdat ze bij de keel werd gegrepen en geschopt en bedreigd is ze nooit tot bij de politie geraakt, noch durven gaan... Er is dus van vaders' daden geen enkel spoor. Moeder wou ook na hem uit huis te hebben gezet via procedure bij Vrederechter asap van hem af te zijn. De enige bedreiging die vader nog heeft gemaakt is dat hij haar kapot zou maken, zowel fysisch, psychisch als financieel. Vader heeft zich in de 8 jaren samen zijn nooit 1 vinger van het kind bekommert. Het enige wat hij nog zei is dat hij haar kind van haar zou afpakken en daarvoor alles zou doen. Moeder heeft vermoeden dat hij zijn "gerechterlijke connecties" heeft aangesproken omdat ze altijd bot vangt op eender welke juridische bespreking... Vader is ook zodanig manipulatief, verbaal zeer sterk en kan zijn leugens en andere verbale interventies zeer geloofwaardig doen overkomen. Hij wordt altijd geloofd. Moeder NOOIT !!!
Indien er voor de zoon geen andere oplossing is en hij 1.5maand naar zijn vader moet, is het risico er dat zoon of in een MOF of POS situatie terecht komt. Op dat ogenblik wordt het kind de afrekening van de daden van zijn vader.... Dat is nu ook niet de bedoeling maar de mogelijkheid bestaat.

Reclame

FabianD
Topic Starter

#4 , 26 jun 2014 13:53

Mijn vraag/verhaal wordt wel gelezen maar ik krijg maar bitter weinig antwoord!!! Ik ben op zoek naar een dringend en correct advies.
Kan iemand mij meer vertellen over wat de mogelijke mogelijkheden zijn???

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 26 jun 2014 15:41

Zoals reeds is geschreven.... Zijn er voor de Intra Familiaal Geweld feiten ooit PV opgesteld?
Voor de bedreigingen?
Voor het langs zijn kant niet nakomen van vb het omgangsrecht gedurende 8 jaar?
Dat zowel vrederechter (dringende maatregelen) - jeugdrechter (eerste aanleg) en jeugdraadheer (Hof van beroep) door zijn connecties uitspraken in zijn voordeel zouden gedaan zijn... ???
Los daarvan de mogelijke tussenkomsten van CBJ - politie - Vagga of een andere psychologisch-sociale dienst - CLB enz die ook bij zo' zaak kunnen betrokken worden lijkt me zeer onwaarschijnlijk.
Daarbij hebt u ook nog uw advocaten die uw belangen EN de belangen van de minderjarige verdedigen.

Meestal ligt aan een vraag zoals u ze hier stelt een gans verhaal ten grondslag ( vechtscheiding) waar wij niet alle elementen van hebben of kennen.
Ik doe hier evenmin enig oordeel hoor maar ik geef enkel aan. Wij kunnen dus ook geen standpunt innemen .... en dikwijls is dat wat mensen hier dikwijls vragen partij te trekken.

Het enigste wat we kunnen zeggen is dat een arrest van het hof van beroep indien betekend en in kracht en gezag van gewijsde is gegaan definitief is.

Wat heeft uw advocaat allemaal gedaan in die 8 jaar.
Hebt u een dokter waar u eens mee kan praten of een psycholoog want heel veel van uw uitspraken wijzen ook op een onderliggend psychisch probleem.
Wat - ook hier geef ik geen oordeel- na acht jaar perfect verklaarbaar is.

Ik heb in mijn loopbaan heel wat vergelijkbare zaken op mijn dienst gehad
http://www.juridischforum.be/forum/view ... 89&t=46358" onclick="window.open(this.href);return false;

Misschien nu toch eens langs de dienst SLAchtofferZOrg van uw lokale politiezone gaan .. deze kunnen u tenminste op basis van de juridische documenten doorverwijzen naar
Dienst aangiften - indien er nog bewijsbare strafbare feiten kunnen opgenomen worden in een PV
Sociale dienst jeugdpolitie gezien de feiten rond de minderjarigen
Doorverwijzing naar externe hulp zowel voor moeder als zoon.

Ik weet dat dit antwoord niet aan uw verwachtingen zal voldoen maar gezien dit een forum, zoals reeds geschreven, hebben we enkel maar de summiere uitleg.
Mocht u nog vragen hebben stel ze maar.

giserke

#6 , 26 jun 2014 16:03

In heel dit verhaal lijkt me dat de vaststelling van vermeende strafbare feiten nooit correct zijn geregistreerd.
En zoals Franciscus terecht opmerkt hebben we over uw dit verhaal veel te weinig info.
Bovendien lijkt het me ook zeer eigenaardig dat zelfs het hof van beroep uw ex vrijgesproken heeft, indien uw verhaal zou kloppen.
Dat betekend dat U ook een advocaat had? Wat heeft hij dan inderdaad die 8 jaar gedaan?

Franciscus

#7 , 26 jun 2014 17:49

Trouwens er zijn zo wie zo twee type van procedures te voeren
1- de strafrechtelijke weigeren omgangsrecht - niet betalen alimentatie
- de IFG feiten - opzettelijke slagen en verwondingen, poging doodslag enz
- arrestatie aanhouding voorwaarden onderzoeksrechter
2- de burgerlijke met voorlopige maatregelen VR en in de echtscheiding de regeling wat kinderen betreft - standaard is deze Co-gezagsouderschap maar de co-verblijfsregeling kan anders zijn.

Dat uw ex zo'n lange periode in de vakantie heeft en u maar twee weken is raar maar mogelijk is er geen vakantieregeling voor paas en kerstvakantie of en voor krokus en herfstverlof..of geen WE regeling of.... dat weten we dus allemaal niet.

NotAJudge

#8 , 15 aug 2014 21:17

Beste ,
Ik heb enkele jaren geleden hetzelfde meegemaakt ,
Ik weigerde naar mijn moeder te gaan voor dezelfde reden , indien ik niet zou gaan zou mijn vader een schadevergoeding moeten betalen .
Wij zijn toen naar een psycholoog gegaan dewelke een attest heeft opgesteld dat het voor mij onmogelijk was om naar mijn moeder te gaan omwille van psychische redenen .
Dit hebben wij netjes aan de jeugdrechter , beide advocaten , tegenpartij afgegeven en ik ben nu 8 jaar later nog steeds niet moeten gaan .

Hopend dat ik je hiermee geholpen heb .

Groetjes
Sarah
We leven allemaal onder dezelfde hemel, maar hebben niet allemaal dezelfde horizon.

Franciscus

#9 , 15 aug 2014 21:28

En jeugdrechter heeft zelf geen deskundige aangesteld of was er al een sociaal onderzoek lopende?
Lijkt me een zeer afwijkende beslissing?
Wat was de motivatie van jeugdrechter?
En wat was de leeftijd toen onderzoek van psycholoog werd gedaan?

eylis

#10 , 15 aug 2014 21:40

en een psycholoog kan géén diagnose stellen..enkel een advies suggereren. Een diagnose én noodwendige behandeling (of manier hoe om te gaan met het probleem) dat kan enkel een psychiater stellen. Dus dit voorbeeld is inderdaad een afwijkende beslissing die zeker niet als standaard genomen kan worden.

willycato

#11 , 18 aug 2014 16:15

Ik heb een soortgelijke situatie meegemaakt, moeder met dochter van toen 12 jaar. Ik heb elke keer klacht neergelegd wegens bedreiging en/of fysiek geweld. Werd telkens zéér ernstig genomen. Vader kreeg bezoekrecht doch dit 1 x per maand en onder toezicht ! Dochter wou zelfs dit ook niet en heeft gevraagd te mogen verhoord worden door de jeugdrechter. Dit is ondertussen 7 jaar geleden en dochter heeft vader nooit meer (hoeven) te zien.

Terug naar “Andere”