mag de post weigeren een aangetekende zending mee te geven

ingrid.priem
Topic Starter

mag de post weigeren een aangetekende zending mee te geven

#1 , 13 jun 2014 19:41

Beste,
mag de post weigeren om een aangetekende zending mee te geven omdat je identiteitskaart is verlopen?
Gisteren kreeg mijn man een aangetekende zending. Hij duidt aan de achterkant aan dat ik als zijn partner de zending mag gaan afhalen.
ik trek met mijn identiteitskaart, een copy van de identiteitskaart van mijn man, zijn rijbewijs en ons trouwboekje naar het postkantoor.
De bediende weigert om de zending mee te geven omdat de datum op de identiteitskaart van mijn man verlopen is.
Ik leg uit dat mijn man een nieuwe heeft aangevraagd maar dat deze nog niet is toegekomen. Toch willen ze de zending niet meegeven.
Mijn man trekt naar het gemeentehuis om een bewijs aan te vragen dat hij zijn identiteitskaart heeft verlengd. Daar zeggen ze dat zijn nieuwe identiteitskaart klaar ligt, maar dat ze nog niets kunnen doen omdat hij via de post nog geen PIN en PUK code heeft ontvangen.
Een bewijs van aanvraag krijgt hij echter niet mee!
Ik begrijp dat de post een identiteit moet controleren, maar ze zijn toch niet van de dienst bevolking en het is toch niet zo omdat je identiteitskaart is verlopen, je opeens je identiteit verliest ?

dank voor jullie advies
mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 13 jun 2014 21:52

Een vervallen identiteitskaart is niet geldig. Ik neem aan dat de Post als semi-overheidsbedrijf de wet moet volgen.

WP002

#3 , 14 jun 2014 18:30

En als die aangetekende zending nu juist de PIN en PUC-code is, dan zitten we hier met een kanjer van een vicieuze cirkel...

Reclame

mava105
Juridisch actief: Nee

#4 , 14 jun 2014 19:40

De puc en pincode van de ID kaart wordt gewoonlijk aan het loket van het gemeentehuis gegeven als je de nieuwe kaart komt afhalen, en je moet ze onmiddellijk gebruiken om de kaart te activeren.

Vandebos

#5 , 14 jun 2014 20:57

Indien uw echtgenoot nog een geldige internationale reispas heeft kan hij ook deze gebruiken om de aangetekende zending af te halen.

GB2702

#6 , 15 jun 2014 11:01

@WPOO2 en mava105: pin en puc code wordt met de gewone post verzonden. Wanneer U dit ontvangt dan kan U naar het gemeentehuis gaan om je nieuwe ID-kaart te gaan halen. Wanneer er een vervanging van een kaart gebeurt zal U deze niet meer ontvangen maar worden de huidige codes gebruikt indien U de pincode nog kent van de oude kaart. Deze codes worden dus niet aangetekend verzonden.

Casis

#7 , 15 jun 2014 15:17

Normaal krijg je 3 maand voor vervaldag een schrijven dat identiteitskaart gaat vervallen met elke maand opnieuw een rappel. Tenminste zo gaat het hier bij ons. Eind vorig jaar was mijn identiteitskaart nog een 2 dagen geldig en toen gaf men mij de raad bij BPost om er toch maar snel werk van te maken. Ik heb die brief netjes meegekregen ;-)

ingrid.priem
Topic Starter

#8 , 15 jun 2014 19:53

Ik krijg inderdaad ook een melding wanneer mijn identiteitskaart vervalt. Omdat mijn man een andere nationaliteit heeft krijgt hij dit niet. Wat zeer vreemd is. Het is dan ook logisch dat hij niet tijdig heeft gezien dat zijn pas verlopen is. Ikzelf kijk nooit naar de vervaldatum. Ik ga ervan uit dat je verwittigd wordt op voorhand. Wat nog leuker is is dat mijn man zijn identiteitskaarten, reispassen etc niet gewoon bij de gemeente kan verlengen maar dat hij zich hiervoor naar het consulaat moet begeven in Brussel of Antwerpen. Niet direct bij de deur en aangezien al onze gemeentediensten en het consulaat geen "werkmens vriendelijke" openingstijden kennen is het dus geen kwestie van even een kwartiertje vroeger stoppen met werken. Het is dan ook zeer frustrerend dat je opeens als een halve misdadiger wordt behandeld. In Nederland geldt een rijdbewijs ook als officieel legitimatiebewijs maar ook hier is België blijkbaar weer een uitzondering.
Voor mij ging het er vooral om dat je je bij Bpost moet kunnen legitimeren om een getekende zending af te halen. Maar daarin heb ik mij dus blijkbaar vergist.

eylis

#9 , 15 jun 2014 20:49

ingrid, als je man onderdaan van een EEGstaat is, kan hij zijn europees electronisch ID wél in de gemeente afhalen. enkel het paspoort van zijn land moet hij halen in de betreffende amabassade. En zelfs dat kan je eigenlijk per internet bestellen en betalen. Ik denk zelfs dat ze het opsturen als je er om vraagt? (tegen betaling).

Terug naar “Andere”