Mijn 88 jarige alleenstaande ongehuwde kinderloze buurvrouw, die geen directe familie meer heeft is opgenomen in het ziekenhuis na een zware val.
Zij heeft mij als buur en vriend gevraagd om haar zaken wat te regelen in afwachting van haar herstel.
Vraag1.: Als vertrouwenspersoon beschik ik reeds geruime tijd over een huissleutel. Tijdens haar afwezigheid zorg ik voor de planten, dringend onderhoud en controleer haar briefwisseling op dringende zaken en facturen.
Maar moet ik daar eigenlijk geen schriftelijke toestemming van haar voor hebben? Stel dat de politie mij daar aantreft?
Vraag2: Omdat zij niet in staat is geld af te halen, heb ik enkele honderden Eu voorgeschoten voor dokters, apotheek en kleine boodschappen.
Er zijn ongetwijfeld nog verdere kosten, die contant zullen moeten betaald worden. Als zij terug thuis is, zal ze de eerste tijd het huis niet kunnen verlaten. Als bijvoorbeeld de kapper aan huis komt, of de bakker wil die contant betaald worden evenals de apotheker en de dokter.
Eerst wilde zij me schriftelik een volmacht verlenen om haar financieel zaken te behartigen tijdens haar afwezigheid, maar dit blijkt enkel mogelijk na overleg samen met de bankfiliaalhouder, wat momenteel dus niet kan.
Haar alternatieve voorstel is dat ze mij haar bankkaart en PIN geeft, zodat ik geldafnames voor haar kan doen.
Maar begeef ik me daarmee niet op glad ijs?
Mag dat wettelijk wel?