naar buitenland gaan wonen

hatchy
Topic Starter

naar buitenland gaan wonen

#1 , 01 aug 2007 19:31

Hoi

Eerst een kleine inleiding

heb met een man een relatie gehad en er is een zoontje uit geboren.
We hebben nooit officieel samengewoond en zijn ook nooit getrouwd geweest

Nu heb ik de aanbieding gekregen om naar het buitenland te gaan werken voor mijn belgische werknemer( voor 3 jaar) en alles wordt vergoed ook de internationale school van het kind

Er wou destijds( en nu nog steeds niet) door hem niets op papier gezet worden over omgangsrecht en over allimentatie.
Er is dus nooit iets op papier gezet
Mijn kind heeft altijd bij mij ingeschreven/ op mijn adres gestaan maar draagt zijn naam.
Heb ook altijd ingeshreven gestaan als alleenstaande moeder

heb ik het recht om mijn kind mee te nemen ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roderidder
Contacteer: Website

#2 , 02 aug 2007 15:38

Ja

zie ook: http://www.juridischforum.be/forum/viewtopic.php?t=5499

Een voorbeeld. Vader moeder en 2 kids gaan naar oma in de VS op vakantie. Moeder beslist ginder te blijven en houd de erg jonge kinderen achter. Eenmaal hier trekt vader naar kortgeding (Turnhout). Vader eist alles en vermits moeder niet daar is krijgt hij ook alles, ook de dwangsom stond in het vonnis. Rechter in VS wijst de kids toe aan moeder (via art. 12 verdrag Den Haag -het achterpoortje van het verdrag-) Vader ziet zijn kids +/- 1.5 jaar niet maar weet zijn kinderen hier te krijgen voor een vakantieregeling via een slopende en geldverslindende procedure

Eindresultaat: Moeder riskeerd cel in Belgie, vader in de VS
Moeder ziet de 2 kids al 1 jaar niet meer en alle contacten zijn verbroken

Het is niet vaak dat ik het advizeer maar hier wel. Ga rond tafel zitten met de papa en zorg dat er een regeling op papier komt. Trek daarna samen naar de rechter om de regeling te bekrachtigen.

RR

j.demoor

#3 , 03 aug 2007 19:40

Uit ?Mijn kind...draagt zijn naam? volgt dat hij het kind erkend heeft en dus de wettige vader ervan is met hetzelfde ouderlijk gezag als het uwe,tenzij dit bij vonnis zou gewijzigd zijn.

Art.374...Bij gebreke van overeenstemming over de organisatie van de huisvesting van het kind...kan de bevoegde rechter de uitoefening van het ouderlijk gezag uitsluitend opdragen aan ??n van beide ouders...Hij bepaalt de wijze waarop de ouder die niet het ouderlijk gezag uitoefent,PERSOONLIJK CONTACT met het kind onderhoudt...?(Burgerlijk Wetboek).

U hebt het recht om uw kind mee te nemen mits onderlinge overeenstemming of bij vonnis van de rechter bij gebreke aan onderlinge overeenstemming.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Reclame

Terug naar “Andere”