Zwangere vriendin zo snel mogelijk in België krijgen.

Ruben123
Topic Starter
Berichten: 5

Zwangere vriendin zo snel mogelijk in België krijgen.

#1 , 20 mei 2014 01:41

Situatie : Ik heb een Filippijnse vriendin die onverwacht zwanger is van mij en die ik graag in België zou laten bevallen.
Om heel mijn situatie te verduidelijken zal ik even zo kort mogelijk mijn verhaal doen. Ik ben tewerkgesteld in de scheepvaart en ik heb mijn vriendin leren kennen via een Filippijnse collega waar ik mee samenwerk. Mijn laatste contract had mijn ex-vriendin het uit gemaakt en ik geraakte er niet echt over. Aan boord van een schip is het isolement redelijk groot en eerst heel onschuldig ben ik met een Filipijnse vrouw beginnen chatten, die mij voorgesteld werd door mijn collega. Ik denk dat hij mijn depressieve toestand niet meer aan kon :) . Na een aantal maanden toen ik terug in België was heb ik dan besloten om haar te bezoeken. Uiteindelijk heb ik een 5 tal weken met haar rondgereisd in de Filippijnen. Ongeveer een week geleden heb ik te horen gekregen dat ze zwanger is. Dit was zeer onverwacht, vermits we 95% van de tijd contraceptiva gebruikt hebben. Haar zwanger maken is en zal ook in veel mensen die dit lezen als een enorme stommiteit aanzien worden, vermits onze relatie nog zo pril was. Ik geef hen bij deze gelijk. Ik had graag nog een paar jaar gewacht, maar spijtig genoeg kan de klok niet teruggedraaid worden. Het positieve is dat ik zeer verliefd ben op haar en zij ook op mij. We zijn beide 28 jaar oud. Ik wil dan ook met haar verder en ik zal dus mijn verantwoordelijkheden als vader zeker niet ontlopen.

Zij is nu 1 maand zwanger en ik zou ze graag laten overvliegen wanneer ze 6 tot 7 maanden is (later mag niet) om hier te bevallen. Nu ben ik aan het proberen uit te zoeken wat de beste weg is en dat blijkt niet zo eenvoudig te zijn. Ik weet echt niet waar te beginnen met mijn dossier. Ik heb volgende vragen.
1) Is het eerst en vooral een realistisch idee om haar hier te krijgen voor de zwangerschap of gaat al dat papierwerk nooit in een 5 tal maanden in orde geraken ?
2) Zou het helpen moest ik nu terugvliegen naar de Filippijnen om daar te trouwen ? Ik moet pas terug werken eind Juni en ik heb dus nog de mogelijkheid om terug te gaan. Ik zou haar toch nog graag terug zien nu ik weet dat ze zwanger is.
3) Hoe kan ik het kind erkennen ? Moet ik mij daar persoonlijk voor aanmelden in de Filippijnen ? Is een DNA test vereist ? Ik heb gehoord dat als ik officieel de vader ben op de geboorteakte het kind ook al automatisch de Belgische nationaliteit heeft, klopt dit ? voor de kritische lezers ben ik er gerust in dat het kind van mij is. Ik ben namelijk in de tijd dat ze zwanger is geworden geen seconde van haar zijde geweken :).
4) Welke papieren moet ik in orde hebben ? Ik heb een huis en een grond op mijn naam, maar de aktes zijn uiteraard in het Nederlands. Moet men deze dan ergens laten vertalen of moet ik daarvoor langs mijn notaris ?
5) Ik heb al op internet gelezen dat het erg helpt om een advocaat te nemen. Iemand enige ervaring met goede advocaten of enig idee waar ik hen kan vinden ? Indien niet nodig zou ik natuurlijk liever zonder doen, vermits het waarschijnlijk wel weeral een hoop extra geld gaat kosten.
6) Met wat moet ik eigenlijk beginnen. Ik heb al een paar telefoons gedaan en ze zeiden mij dat zij eerst naar het consulaat van België moet in Manilla om ons dossier te starten. Klopt dat ?
Het positieve van mijn situatie is dat ik een eigen huis heb en een vaste, goedbetaalde job. Ik ben dus financieel gezien in geen enkel probleem en ik kan haar volledig ondersteunen in alles wat ze nodig heeft. Mijn ouders staan ook volledig achter mij. Ik besef wel zeer goed dat men zeer moeilijk kan doen over het feit dat we maar een 5 tal weken echt samen waren. Ik denk niet dat een internetrelatie echt van veel waarde is bij een visumaanvraag.

Ik weet ook wel dat een heleboel van mijn vragen op het internet te vinden zijn. Het is echter zo verwarrend, dat ik alle hulp in mensentaal kan gebruiken. Ik heb een universitair diploma, maar veel van deze teksten blijken zeer verwarrend voor mij te zijn :)

Bij deze hoop ik dus dat er personen zijn met kennis van zaken of die soortgelijke situaties hebben meegemaakt, die dit lezen. Alle reacties zijn welkom en iedereen die reageert is bij voorbaat al zeer erg bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
berenod
Berichten: 942

#2 , 20 mei 2014 06:10

In het kort, de kans dat het gaat lukken is klein!
Praktisch zijn er slechts twee mogelijke visa's die ze kan aanvragen om naar België te komen:

1) Kort verblijf (type C) maximum 90 dagen per 180 verblijf in België. Dit kan zijn met reden : toerist visa, bezoek familie, vrienden etc.
2) Visum lang verblijf gebaseerd op gezinshereniging.

Bij het eerste type visa zal ze hoofdzakelijk moeten bewijzen dat ze voldoende reden heeft om na haar toegelaten verblijf terug naar haar thuisland te gaan.
Dit word meestal bewezen door haar, door hoofdzakelijk een vaste job te hebben, tezamen met een nota van haar werkgever dat ze na haar (toegelaten) vakantie terug aan het werk kan, en in mindere mate bijvoorbeeld eigendomspapieren van land/huis op haar naam, familiebanden (haar eventuele kinderen) enzovoorts.
Daarenboven moet ze over voldoende (legaal verkregen, niet snel door jou aangebracht) financiële middelen beschikt om de reis en haar verblijf te bekostigen.

Als alternatief kan jij voor haar borg staan, maar dit is niet meer zo gemakkelijk, je zal wel kwalificeren, maar het zal even duren aangezien de dienst vreemdelingenzaken nu een onderzoek moet doen naar je financiële draagkracht, en dit kan enkele weken duren..

Gezien haar zwangerschap, en het feit dat jij hoogstwaarschijnlijk zal moeten borg staan (waardoor men waarschijnlijk gaat vermoeden dat je een band met haar hebt), is de kans zeer groot dat men gaat vermoeden dat ze niet na het verlopen van haar visum gaat terugkeren, en men weet ook dat eens ze een kind in België gebaard heeft ze zeer moeilijk terug te sturen zal worden, en ze zal eindigen als illegaal in het land, wat jullie toekomst zeer onzeker kan maken!

De meeste Aziatische personen die succesvol dit visa verkrijgen hebben meestal een vaste job, zeer goede redenen om terug naar hun thuisland te keren, vragen de eerste keer een verblijf aan dat in lijn ligt met de gangbare vakantie termijnen in hun thuisland (bijvoorbeeld 2 of 3 weken) enzovoorts.
En dan moeten ze nog dikwijls meerdere aanvragen doen voor het lukt, tenzij ze zeer welstellend zijn en een volledig georganiseerde reis met hotel op voorhand betaald enzovoorts kopen.
Dat je vriendin zwanger is speelt serieus in haar nadeel, men is in Belgenland zeer bang dat ze de staat gaat geld kosten (ziekenhuis rekeningen enzovoorts), en dat ze eenvoudig weg niet meer terug naar haar thuisland gaat gaan!


Dan, uiteraard, voor een visum familiehereniging, ga je je relatie moeten aantonen. Zelfs al ben je legaal getrouwd! Men is tegenwoordig zeer snel wantrouwig i.v.m. schijnhuwelijken!
Aantonen doe je door:
- lengte van je relatie
- Hoe elkaar leren kennen
- Hoe dikwijls al ontmoet
- Bewijs communicatie
- Bewijs langdurige financiële steun

Enzovoorts.

In mijn opinie gaat het in jouw situatie zeer moeilijk zijn VOORDAT je kind geboren is, erna gaat het een heel stuk gemakkelijker worden, omdat dan gezinshereniging veel vlotter gaat gaan!

Ruben123
Topic Starter
Berichten: 5

#3 , 20 mei 2014 15:04

berenod , heel erg bedankt voor dit snelle antwoord. Ik veronderstel dus dat ik niet teveel moet hopen. Ik kan enkel maar proberen en anders zal het voor na de zwangerschap zijn. Ik hoopte dat als ze zwanger is van mij het eerder gemakkelijker zou gaan, maar dit blijkt dus niet zo te zijn.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38583

#4 , 20 mei 2014 18:24

Om te beginnen IS ze wel zwanger van U?

Ruben123
Topic Starter
Berichten: 5

#5 , 21 mei 2014 21:47

Het kind is zeker van mij. Het zou nu bijna 6 weken oud zijn. 6 weken geleden was midden in mijn vakantie met haar en we zijn geen moment niet bij elkaar geweest. Ze heeft de documenten van het onderzoek van de gynaecoloog opgestuurd. Ik vertrouw haar ook, al weet ik ook wel dat heel wat westerlingen met teveel vertrouwen in gelijkaardige situaties opgelicht worden. Ik ben mij er van bewust dat men voorzichtig moet zijn maar ik heb enkel geen enkele reden om aan haar oprechtheid te twijfelen en als ik de "fout" maak om haar zwanger te maken vind ik dat ik ook maar mijn verantwoordelijkheid moet nemen. Ik wil ook mijn verantwoordelijkheid nemen, omdat ik echt met haar verder wil.

Zij gaat morgen horen of bellen naar de ambassade van België in Manila voor meer informatie. Ik ga hier alle mogelijke documenten die kunnen helpen voor mijn dossier verzamelen. Ik vraag mij enkel af of al die Nederlandstalige aktes en officiële documenten niet vertaald gaan moeten worden.

berenod
Berichten: 942

#6 , 22 mei 2014 05:29

Neen, Nederlands is goed, men verstaat Nederlands op de Belgische ambassades!

Het is inderdaad uiteindelijk zij die haar visum moet aanvragen, eventueel met ondersteunende documenten van uwentwege.

Vraagje, om eventuele succeskansen in te schatten, wat doet ze van werk?

Eerlijk gezegd, laat het kind daar bevallen. Dubbelcheck alles. En beslis dan.

Papier van de gynaecoloog kost 1000 Pesos, en voor dat geld zet hij/zij erin wat zijn klant ook maar wil, met ultrasoon scans uit zijn archief naar keuze (heb er 20 jaar gewoond, dus niet "van horen zeggen").

Neem je verantwoordelijkheid wanneer je zeker bent dat je ze moet nemen, indien alles is zoals je zegt is er niets verkeerd van haar te laten bevallen in haar thuisland met de steun van haar familie, en zal het een pak goedkoper zijn.

Vergeet ook niet, indien je niet getrouwd bent, en ze komt naar België, dan gaat haar bevalling hier de volle pot kosten want er is voor haar geen ziekenkas die gaat betalen!
En dan ga je wel verschieten!!!

Trouwens nog iets!
In de Filipijnen is trouwen iets permanent.
Legaal kan je er nooit scheiden!!!


Trouwen is dus iets dat zeeer verregaande gevolgen heeft.

De enige manier om legaal uit elkaar te geraken is een "annulment", waarbij men voor de rechter moet bewijzen dat een van de twee partijen psychologische problemen had op het ogenblik van de trouw!!!

WP002
Berichten: 1479

#7 , 22 mei 2014 12:29

En nog een tip: als u wil dat ze in de toekomst legaal in België wil kunnen verblijven, schrijf haar dan sito presto in in een intensieve taalcursus Nederlands.

Ruben123
Topic Starter
Berichten: 5

#8 , 23 mei 2014 16:00

berenod, bedankt voor de informatie. Ik denk dat ik uw advies waarschijnlijk ga volgen. Het gaat enorm moeilijk zijn om ze nog hier te krijgen en ik begin ook te beseffen dat dit misschien ook niet de beste oplossing is. Ik ben ervan op de hoogte dat in de Filippijnen heel wat kan vervalst worden indien het juiste bedrag betaald wordt. Uw advies om alles te dubbel checken ga ik dus zeker volgen.

Ze werkte als receptioniste in een hotel maar is daar in December mee gestopt. Ze is dus nu werkloos wat serieus in mijn nadeel is.

Het is al een opluchting dat ik niet al mijn documenten moet laten vertalen. Het was misschien een stomme vraag, maar ge weet maar nooit in de Filippijnen.

Trouwen is dus geen goed plan op dit moment.

Bedankt voor al het advies. Ik ga verder werken aan mijn dossier :)

@WP002 Uiteraard als ze hier bij mij komt wonen in België zal ze een taalcursus moeten volgen. Wilt ze hier ooit een normaal leven willen leiden zal ze de taal moeten leren. Bedankt voor de tip.

Ruben123
Topic Starter
Berichten: 5

#9 , 23 mei 2014 16:42

Moest ik een "cohabitation visa" proberen aan te vragen en het wordt afgewezen. Heeft dit dan een negatief effect voor de volgende keer dat ik het aanvraag ? Anders kan ik gewoon proberen en dan zie ik wel hoe het loopt. Al zal ik eerst moeten proberen te weten te komen of er iets te regelen valt met de verzekering. Ziekenhuiskosten hier in België betalen zonder verzekering lijkt me niet echt een goed idee.

Johan_de_zutter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#10 , 26 apr 2018 20:32

Hello ik heb je vraag gelezen beste man je zou 1500 euro inkomen moeten hebben een toeristen visum kost 200 euro en dan moet je ook twee ticketten hebben heen en terug gewoon proberen en lukt het niet dan naar daar verhuizen wat ik eigenlijk van plan ben

berenod
Berichten: 942

#11 , 27 apr 2018 13:28

Hello ik heb je vraag gelezen beste man je zou 1500 euro inkomen moeten hebben een toeristen visum kost 200 euro en dan moet je ook twee ticketten hebben heen en terug gewoon proberen en lukt het niet dan naar daar verhuizen wat ik eigenlijk van plan ben
Ik denk dat 4 jaar nadat de topic starter de vraag gesteld heeft hij nu wel geen visum meer zal moeten aanvragen!!!

Terug naar “Andere”