15 jarige wil zich niet meer houden aan overeenkomst EOT

Danny Fjr
Topic Starter

15 jarige wil zich niet meer houden aan overeenkomst EOT

#1 , 11 mei 2014 07:31

Na 12 jaar echtscheiding heeft mijn 15 jarige, bijna 16, zoon te kennen gegeven zich niet meer te willen houden aan de co-ouderschapsregeling die destijds door beide partijen is aangegaan.
De pare week: van donderdagavond tot maandagmorgen bij mij, onpare week: van donderdagavond tot zaterdagmiddag bij mij.
Nu wil hij definitief bij moeder verblijven, en mij bezoeken wanneer het hem uitkomt.
Ik kan natuurlijk klacht indienen en via jeugdrechter mijn rechten als vader eisen maar dat zal de verhouding (die overigens verder prima is) alleen maar verzuren.
Wel staat zijn domicilie op mijn adres, was destijds zo ook overeengekomen.
Omdat ik met de nieuwe regeling die hij wil geen enkele vat meer heb op zijn opvoeding en doen en laten wil ik mij indekken tegen "domme dingen" die hij zou kunnen doen.
Blijf ik altijd medeverantwoordelijk voor zijn daden?
Best zijn adres laten overschrijven naar moeder?
Nieuwe regeling laten registreren bij notaris?

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
joppe_superheld

#2 , 11 mei 2014 11:01

Hij is oud genoeg voor het gerecht om daar over te beslissen. Moet hij wel eerst een aanvraag indienen. Maar als hij dat echt wil, zou ik hem niet tegenhouden maar juist 'ondersteunen'. Je kan laten weten hoe jij je er bij voelt maar laat hem ook weten dat, welke beslissing hij ook neemt, je altijd van hem zult houden.
Je blijft de vader en zult dus nog steeds alimentatie moeten betalen, wat inhoud dat jij nog steeds een zeg hebt op hem en zijn opvoeding. En dus ook nog verantwoordelijk bent.
Maar een klacht indienen om je rechten als vader op te eisen lijkt me een slecht plan. Dan moeten jullie beide voor de jeugdrechter komen en kan uw zoon vragen om een andere regeling.

joppe_superheld

#3 , 11 mei 2014 11:02

^Nuja, zo was het bij mij toch, toen ik 16 was.

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 11 mei 2014 22:54

Correctie, hij is oud genoeg om gehoord te worden door de jeugdrechter.
Tot 18 jaar is het de jeugdrechter die beslist.
Echter vanaf 14 jaar kan de minderjarige 'gehoord' worden.
Vanaf 16 jaar ...is dat weer een ander verhaal en hoe ouder de minderjarige wordt hoe meer er rekening mee zal gehouden worden.
Tot zover de officiële regels.
Best is dat uw met zoon en moeder rond te tafel zet en de zaak uitpraat.
Ook kan u best die nieuwe regeling op papier zetten en dan de zaak laten bekrachtigen door de jeugdrechter.
Adres wijzigen mogelijk heeft dat invloed op kindergeld - mogelijk ook op alimentatieregeling.
Maar als u en uw ex en de zoon daar een overeenkomst op papier zetten kan dat geen probleem zijn.

Terug naar “Andere”