Beste,
Hopelijk kan iemand me hier helpen, want na maanden onderbroken nachtrust ben ik( en mijn buren) een zenuwinzinking nabij.
Wijzelf en onze buren wonen in een rustige woonwijk. Achter onze huizen loopt een klein straatje. De tuinen van die huizen grenzen aan onze eigendom. Sinds vorig jaar is ??n van die huizen verhuurd. De man die er is komen wonen houdt blijkbaar van gevogelte: hij heeft meedere vogelkooien in zijn tuin en tot aan de perceelgrens heeft hij een kippenhok gezet.
Op zich hebben we daar geen problemen mee, maar bij die kippen zit dus ook een haan, wat ineens verklaart waarom hij zijn kippenhok niet bij zijn huis heeft gezet. Ekle nacht omstreeks 4 uur begint het: onophoudelijk gekraai. De slaapkamers van onze woning en onze buren bevinden zich op ettelijke meters van dit kippenhok (bij ons 5 of 6 meter, bij onze buur 10 meter). Zelfs wanneer onze slaapkamervensters gesloten zijn (wat in de zomer bijna niet te doen is) worden wij wakker van het gekraai. Wij zijn met 4 buren reeds enkele keren vriendelijk gaan vragen of het mogelijk is de haan 's nachts op te sluiten, maar we kregen een bijzonder agressieve reactie, en er is dus geen sprake van de haan binnen te houden gedurende de nacht. Blijkbaar heeft de man een reputatie van ruziemaker en vechtersbaas, waardoor wij ergens terughoudend zijn om nogmaals zijn medewerking te vragen.
Al maanden proberen we echt te wennen aan het lawaai, maar zelfs met slaapmedicatie lukt het niet. De reactie van de persoon in kwestie heeft ons erg van ons stuk gebracht, en we weten niet goed hoe wij deze vervelende situatie kunnen oplossen zonder in een hels conflict terecht te komen. De politie beweert hieraan niets te kunnen doen, aangezien wij zogezegd in landbouwgebied wonen, al is er van landbouw in onze verkaveling, waar meer dan 50 huizen staan met tuintjes van ongeveer 250m2, volgens mij weinig sprake.
Kunnen wij eventueel de vrederechter inschakelen en zo ja, hoe moeten wij dit aanpakken en wat zijn onze kansen voor een goeie afloop?
Alvast bedankt voor de raad.