kraaiende haan, de wanhoop nabij!

natasja
Topic Starter

kraaiende haan, de wanhoop nabij!

#1 , 22 jul 2007 14:05

Beste,
Hopelijk kan iemand me hier helpen, want na maanden onderbroken nachtrust ben ik( en mijn buren) een zenuwinzinking nabij.
Wijzelf en onze buren wonen in een rustige woonwijk. Achter onze huizen loopt een klein straatje. De tuinen van die huizen grenzen aan onze eigendom. Sinds vorig jaar is ??n van die huizen verhuurd. De man die er is komen wonen houdt blijkbaar van gevogelte: hij heeft meedere vogelkooien in zijn tuin en tot aan de perceelgrens heeft hij een kippenhok gezet.
Op zich hebben we daar geen problemen mee, maar bij die kippen zit dus ook een haan, wat ineens verklaart waarom hij zijn kippenhok niet bij zijn huis heeft gezet. Ekle nacht omstreeks 4 uur begint het: onophoudelijk gekraai. De slaapkamers van onze woning en onze buren bevinden zich op ettelijke meters van dit kippenhok (bij ons 5 of 6 meter, bij onze buur 10 meter). Zelfs wanneer onze slaapkamervensters gesloten zijn (wat in de zomer bijna niet te doen is) worden wij wakker van het gekraai. Wij zijn met 4 buren reeds enkele keren vriendelijk gaan vragen of het mogelijk is de haan 's nachts op te sluiten, maar we kregen een bijzonder agressieve reactie, en er is dus geen sprake van de haan binnen te houden gedurende de nacht. Blijkbaar heeft de man een reputatie van ruziemaker en vechtersbaas, waardoor wij ergens terughoudend zijn om nogmaals zijn medewerking te vragen.
Al maanden proberen we echt te wennen aan het lawaai, maar zelfs met slaapmedicatie lukt het niet. De reactie van de persoon in kwestie heeft ons erg van ons stuk gebracht, en we weten niet goed hoe wij deze vervelende situatie kunnen oplossen zonder in een hels conflict terecht te komen. De politie beweert hieraan niets te kunnen doen, aangezien wij zogezegd in landbouwgebied wonen, al is er van landbouw in onze verkaveling, waar meer dan 50 huizen staan met tuintjes van ongeveer 250m2, volgens mij weinig sprake.
Kunnen wij eventueel de vrederechter inschakelen en zo ja, hoe moeten wij dit aanpakken en wat zijn onze kansen voor een goeie afloop?
Alvast bedankt voor de raad.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
YoeriS

#2 , 22 jul 2007 21:37

Het moet dus gaan over abnormale burenhinder, wat vaststaat is dat u last heeft van burenhinder. Er is enkel betwisting over het "abnormale" karakter.
Een kraaiende haan om 4u snachts is abnormaal in een centrum, maar niet in een landbouwzone, daar wordt deze hinder als normaal zijnde beschouwd.

U kunt dus naar de vrederechter stappen en eisen dat de haan wordt verwijderd, of wordt opgesloten tussen 22u/8u en bij elke overtreding hiervan een dwangsom van xxx? wordt opgelegd. (vaststelling van de overtreding door politie).
De vrederechter zal waarschijnlijk ter plaatse komen en oordelen over de feiten (haan die veelvuldig kraait, kan het gebied nog als landbouwzone in aanmerking worden genomen).

Zoals u ziet is het dus een feitenkwestie die alleen de vrederechter kan beoordelen, ik geloof echter wel dat u een degelijke kans heeft om dit te winnen.

U kunt, vooraleer een echt proces te starten, om een verzoeningspoging (kosteloos) vragen bij de vrederechter. Dit kan u met dit formulier (http://home.scarlet.be/~smelis2/publiek ... oening.htm)
Als er een akkoord komt in de verzoening is het bindend, is er geen akkoord of als de partij niet verschijnt (niet verplicht). Dan blijft er de mogelijkheid om uw buur te dagvaarden.
De dagvaarding kost zelf ongeveer 150? en het proces zelf niet zoveel, en deze kosten komen uiteindelijk ten laste van de verliezer (dus enkel als u verliest moet u deze kosten uit eigen zak betalen, anders schiet u de kosten gewoon voor).
Als u een advocaat onder de arm neemt dan zijn die kosten wel altijd voor u, maar voor dit hebt u niet echt een advocaat nodig.

Meer informatie over het vredegerecht: http://www.vredegerecht.be

mvg

Heye

#3 , 22 jul 2007 22:32

Hallo,

Hier vindt U een relevant artikel:

http://www.seniorennet.be/Pages/Nieuws/ ... h.php?ID=4&

Met vriendelijke groeten
Heye Andy

P.S. Landbouwgebied wordt niet gedefinieerd aan het aantal huizen die er staan.

Reclame

natasja
Topic Starter

#4 , 24 jul 2007 14:10

Beste,
Bedankt voor de antwoorden, Ik ben blij te horen dat dit op voorhand geen verloren zaak is. Ik ga de mogelijkheden met onze buren bespreken, en dan zien we wel wat er beslist wordt.

bmkookai

#5 , 17 jun 2012 20:45

Wij zitten hier met hetzelfde probleem . Onze overbuur heeft 2hanen in praktisch hetzelfde kot met een draad tussen een open afbakening eigenlijk want ze blijven buiten zitten . Die beesten beginnen tussen 4u en 5u30 aanhoudend te kraaien. Wij hebben al meerdere malen gevraagd om die beestjes voor de nacht in een hok te zetten maar tevergeefs. Dit is nu ongeveer een jaar aan de gang en ben het nu wel kotsbeu . Ik kan er niets aan doen dat meneer slechthorend is en geen last heeft van zijn hanen . Wijkagent heeft al meerdere malen proberen te bemiddelen en hij ging ze in een kot steken maar veegt daar dus zijn voeten aan en doet dit niet . Wij hebben nu ons ramen veranderd en hebben al geprobeerd met oordopjes maar ook dat helpt niet , het gekraai komt er gewoon door . Hij vind dat de jeugd zich maar moet aanpassen. Eigenlijk kraaien die beesten constant maar daar kunnen we weinig aan doen en dat is ook het probleem niet maar nu we met serieus slaaptekort beginnen te zitten moet er echt iets gebeuren , eigenlijk lacht diene mens daar gewoon mee en vind dit echt niet kunnen . We hebben ondertussen een dochtertje van 7maand en wil niet dat ook zij hier onder begint te leiden . Dus hebben we nu een advocaat genomen en gaan hem voor de vrederechter dagen als gewoon praten niet helpt en hij ons nog eens uitlacht ook dan weet men met wat voor soort mensen men te maken heeft . Ik hoop echt dat dit snel opgelost geraakt . Ze hebben al eens een haan afgeschoten en vergiftigd dus ook andere mensen hebben hier serieuze last van maar hij koop gewoon weer nieuwe die direct al goed kraaien bij
We zijn ten einde raad

Terug naar “Andere”