Belgen die in het buitenland werken, maar als domicilie België hebben, moeten jaarlijks gemeentebelasting betalen. Deze wordt berekend op de in het buitenland verworven inkomsten. Op de aanslagbrief staat dit bedrag vermeld bij "Gem.bel.vrijg.".
Geen probleem om dit te betalen, maar ik krijg van Financiën geen duidelijk antwoord over hoe dat bedrag berekend wordt. Er moet toch een formule zijn, waardoor je het kan narekenen? Ik werk voor een Duitse werkgever en daar heb je het brutoloon waar o.a. dingen zoals Lohnsteuer, Kirchensteuer en Solidaritätszuschlag afgetrokken worden vooraleer men aan het nettoloon komt.
In berichten op het internet zag ik dat deze gem.bel.vrijg. op het nettoloon berekend wordt? Via welke formule? Ik zeg maar iets: Bruto - Lohnsteuer - x - y *percentage vastgelegd door de gemeente. Over het percentage zelf heb ik geen vragen, dat weet ik dat dat door de gemeente zelf bepaald is (bijvoorbeeld 6,7%).
Ik vind dat mensen die gemeentebelasting betalen op hun buitenlandse inkomsten op z'n minst het recht hebben te weten hoe tot dit bedrag gekomen werd, want nu krijg je enkel het steeds terugkomende antwoord: "Het is het bedrag dat je zou moeten betalen indien je die inkomsten in België verdiend zou hebben". Tja, dat is wat makkelijk door de bocht omdat je in het Belgische en Duitse recht verschillende begrippen en belastingen hebt.