Alimentatie via gerechtsdeurwaarder ???

Missbuddytje
Topic Starter

Alimentatie via gerechtsdeurwaarder ???

#1 , 10 dec 2013 12:20

Mijn partner had gedurende enkele jaren volledig loonbeslag.
Het alimentatiegeld voor zijn zoon (bevoorrechte partij) werd via de gerechtsdeurwaarder doorgestort.
Op zich misschien allemaal niet zo abnormaal, ware het niet dat:
- de gerechtsdeurwaarder die het loonbeslag uitvoerde dit om de zoveel maand doorstortte naar een andere gerechtsdeurwaarder die het dan doorstortte naar zijn ex.
Naar ik weet duurde het soms maanden tot ze dit geld doorgestort kreeg (dit stond zo op de verdeling van het geld, opgemaakt door de deurwaarder). Dit vind ik al behoorlijk afwijkend, daar mijn partner dan vaak de opmerking kreeg 'je hebt weer niet betaald' terwijl hij daar zelf niks aan kon regelen.

- sinds vorig jaar alle schulden afgelost zijn maar de gerechtsdeurwaarder loonbeslag blijft uitvoeren en dus doorsturen naar die andere deurwaarder,enz... terwijl er geen achterstal meer is ! Mijn partner wil graag gewoon het maandelijkse onderhoudsgeld storten zoals dit in de echtscheidingsakte staat.
De gerechtsdeurwaarder die maandelijks beslag legt op een deel van het loon voor de alimentatie, zegt dat hij zolang hij van die andere gerechtsdeurwaarder of van mijn partner zijn ex-vrouw geen akkoord hiervoor krijgt, niet kan stoppen met de opdracht.
Hij raadde ons aan om zelf contact op te nemen met die tweede deurwaarder maar deze zegt dat het niet stopgezet kan worden, omdat het gaat om een "periodieke schuld" en deze enkel kan gestopt worden als de ex zegt dat er niet verder gevorderd moet worden en alles op de "normale" manier mag doorgaan.
Mijn partner heeft 3 maand geleden een bestendige opdracht aangemaakt voor de betaling van het alimentatiegeld, omdat zijn ex het nodige zou doen om die vorderingen stop te zetten (zei ze aanvankelijk). Dit is dus niet gebeurd, ze zegt dat ze het gestorte geld via de bestendige opdracht terug zal storten, wat tot op heden niet gebeurde.

Er is nooit een vonnis geweest betreffende het alimentatiegeld. Kan dit dan allemaal zo maar dan ??? De zoon van mijn partner is 10 jaar en het kan toch niet zijn dat mijn partner nog 10-15 jaar loonbeslag zal hebben voor alimentatiegelden die wij liever gewoon zouden betalen.
Nu komt er voor beide partijen (mijn partner en zijn ex) ook nog maandelijks een hoop gerechtsdeurwaarderskosten bij, geld dat mijns inziens beter aan het zoontje dan aan de gerechtsdeurwaarders besteed kan worden.
Stel dat mijn partner ooit eens ergens een lening voor wil aangaan... met loonbeslag ??? Wij willen eindelijk een normaal leven waarin mijn partner eindelijk een streep kan trekken onder de miserie van de laatste jaren !

Gaan we best naar een vrederechter ?
Laatst gewijzigd door Missbuddytje op 10 dec 2013 21:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 10 dec 2013 14:43

Er is NOOIT een vonnis geweest schrijft u .... op wat baseert de deurwaarder dan de claim?
Of is er een authentieke akte via notaris?

Missbuddytje
Topic Starter

#3 , 10 dec 2013 20:48

Ja, er is een echtscheidingsakte, waarin het bedrag (geïndexeerd) vastgesteld werd en de datum tegen wanneer er overgeschreven moet worden. Het is deze regeling die wij ook willen volgen.
Mijn partner vroeg dit ook hoe er nu een "periodieke schuld" kan zijn als er geen schuld meer is. Volgens ons is dat helemaal niet wettelijk maar hoe geraken we hier vanaf ???
Het enige wat de gerechtsdeurwaarder deed, was boos worden... en zo kom je natuurlijk geen stap verder !
Volgens de gerechtsdeurwaarder (van de eisende partij) zal het op deze manier blijven verlopen tot zolang er onderhoudsgeld betaald moet worden. Maar dat kan dus nog 15 jaar zijn !!! Wij hebben geen enkel bezwaar om het onderhoudsgeld te betalen en het zoontje van mijn partner komt ook om de 14 dagen gewoon naar hier en zo.

Reclame

Franciscus

#4 , 10 dec 2013 21:34

En wat is een echtscheidingsakte ....wie stelt die op volgens u?

Missbuddytje
Topic Starter

#5 , 11 dec 2013 17:15

Ja, de notaris ! Maar juist daarom dat ik niet inzie waarom daar 2 gerechtsdeurwaarders tussen moeten zitten die beiden geld kosten !
Vandaar mijn vraag hoe we dat kunnen oplossen want de ene deurwaarder verwijst ons naar de ander en de ander zegt dat mijn partner zo nog jarenlang moet betalen.
Maar als je rekent: maandelijkse deurwaarderskosten x 12 maanden per jaar x minimum nog 8 jaar of meer... Da's al een mooi extra zakcentje voor de kleine dat nu in de zakken van gerechtsdeurwaarders verdwijnt en dan nog onterecht !

Franciscus

#6 , 12 dec 2013 00:12

Fout ELKE echtscheidingsakte is een VONNIS.
Bij een EOT kan er een overeenkomst tussen partijen via een notaris worden opgemaakt dat is correct.
Het is deze akte die daarna bij de rechtbank eerste aanleg - burgerlijke kamer wordt bekrachtigd.

En het DAAR dat u moet zijn wil dit vonnis laten wijzigen.

http://www.belgium.be/nl/familie/koppel ... scheiding/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://justitie.belgium.be/nl/themas_en ... scheiding/" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Andere”