ingewikkelde situatie GAAT OVER KIND VAN 3J

PeterDebaere
Topic Starter

ingewikkelde situatie GAAT OVER KIND VAN 3J

#1 , 04 dec 2013 20:07

hallo,

nieuw op dit forum, hopelijk krijg ik hulp van jullie.
Mijn vriendin heeft aan haar 18 een kindje op de wereld gezet waarmee de biologische vader niets mee te maken wil hebben. ongeveer een jaar later ontmoet ze een man die zeer goed voorkomt en haar wijsmaakt op een geloofwaardige manier dat het geld met zijn zelfstandige zaak binnenstroomde. hij vervalste rekeninguittreksels had een eigen zaak die op faillissement stond, enzoverder. het komt erop neer dat zei hem zag als een goede, stabiele vaderfiguur met financiele zekerheid. ik heb de kerel toen zelf ontmoet en in eerste instantie zou je hem echt geloven. dat terzijde. uiteindelijk erkent die man het kindje en wordt dus zo de wettelijke vader. Natuurlijk komen er steeds meer leugens van haar vriend uit naarmate de relatie vordert en gaan zij uiteindelijk uiteen. Nog wat later ben ik dan samen geraakt met haar en we zijn sinds een jaar zeer gelukkig. nu staat haar kindje dus nog altijd op die kerel zijn naam en we zouden dat willen anders zien. Maar er is een factor van tijd want die kerel heeft enkele grote fraudemisdrijven gepleegd en er loopt nu een onderzoek tegen hem. mijn vriendin die op het einde van hun relatie doorhad dat het allemaal niet zo koosjer was heeft nu in dat onderzoek een verklaring tegen hem moeten afleggen. de federale politie is hier geweest en ze kon maar moeilijk liegen (medeplichtigheid). nu is haar angst dat een keer dat haar ex inzage krijgt in dat dossier en haar verklaring leest, hij zal zinnen op wraak. tenslotte is hij de wettelijke vader en als hij haar zoontje gaat afhalen van school kan niemand daar iets aan doen aangezien ze nog niets op papier hebben. hij heeft na hun breuk alle contact met het kind verbroken en geeft dus niet om het kind, maar hij is wel het type persoon waar een vijs aan los is en die in staat is zo een dingen te doen. ik heb zelf een kindje van drie jaar ook uit een vorige relatie en heb gelukkig een redelijke verstandhouding met de moeder (week/week), maar ik begrijp haar angst. nu is er snel een zaak opgestart in kortgeding die vandaag voor de rechtbank kwam en die kerel die nog niet weet dat mijn vriendin een verklaring tegen hem heeft afgelegd, zei dat hij daar met zijn advocaat aanwezig zou zijn en gewoon zijn akkoord zou geven. Natuurlijk, de kerel komt gewoon niet opdagen, noch een advocaat. de uitspraak moet nog volgen maar het advies van de procureur was dat de zaak niet dringend was. hebben jullie enige tips/opmerkingen die ons kunnen helpen bvb rond adoptie desnoods. ik ben niet zo een psycho kerel die zelfs al gaan we uit elkaar haar nog zou lastig vallen.. het zou mijn vriendin helpen want ze is angstig

Dankje Peter

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 06 dec 2013 08:27

‘uiteindelijk erkent die man het kindje’ houdt in “Art.334.Ongeacht de wijze waarop de afstamming is vastgesteld, hebben de kinderen en hun afstammelingen dezelfde rechten en dezelfde verplichtingen ten opzichte van de ouders en hun bloed- en aanverwanten en hebben de ouders en hun bloed- en aanverwanten dezelfde rechten en dezelfde verplichtingen ten opzichte van de kinderen en hun afstammelingen.”(Burgerlijk Wetboek=B.W.).

“Art.322.Wanneer het vaderschap niet vaststaat krachtens de artikelen 315 of 317, noch op grond van een erkenning, kan het bij vonnis worden vastgesteld onder de bij artikel 332quinquies bepaalde voorwaarden...”(B.W.).

De erkenning houdt in dat het vaderschap niet bij vonnis kan worden vastgesteld.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Andere”