Voogdijschap over een persoon met verlengde minderjarigheid

Lost
Topic Starter

Voogdijschap over een persoon met verlengde minderjarigheid

#1 , 20 jun 2007 19:48

In het kader van een hoorzitting komende vrijdag bij de vrederechter heb ik de volgende vraag.

Ik ben toeziende voogd op de voogd van een persoon die in staat van verlengde minderjarigheid is verklaard.
Die voogd heeft het laatste jaar zijn functie niet naar behoren kunnen uitvoeren en nu zal de vraag gesteld worden of ik die functie wil overnemen.

Is er iemand die me precies kan vertellen wat dit inhoudelijk en practisch betekent. Houdt dit meer in dan alleen het administratieve werk van de betrokken minderjarige, zoals het jaarlijks neerleggen van de kostenstaat etc. ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 22 jun 2007 10:28

?Art.487quater.Zolang de ouders in leven zijn, blijft degene die in de staat van verlengde minderjarigheid verkeert, onderworpen aan hun ouderlijk gezag. Evenwel kan de rechtbank van eerste aanleg in het belang van degene die in de staat van verlengde minderjarigheid verkeert, op verzoek van de ouders of een van hen, dan wel op vordering van de procureur des Konings, gelasten dat het ouderlijk gezag wordt vervangen door de voogdij.De voogd en de toeziende voogd worden door de rechtbank benoemd...Art.487octies.Behoudens de in dit hoofdstuk bepaalde afwijkingen, vinden de bepalingen betreffende de voogdij over minderjarigen mede toepassing op de voogdij bedoeld in artikel 487quater.?(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

Zie verder de bepalingen inzake voogdij in art.389-420 B.W.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Vaoke

#3 , 22 jun 2007 13:29

Het een en ander in kort bestek hier uitleggen.. dat zou veel te veel tekst vragen; daarom zou ik willen voorstellen wat te gooooooooglen of gewoon de website van de uitgeverij Intersentia te bezoeken www.intersentia.be en er gebeurlijk de volgende publicaties te bestellen:
"Vermogensbeheer door ouder(s), voogd en voorlopig bewindvoerder" (Auteur: Tim Wuyts)... "De hervorming van het voogdijrecht (Auteurs: P. Senaeve, J. Gerlo en F. Lievens)... en verder zeer leesbaar en misschien wel het belangrijkste "Het Rechtskundig Weekblad" nr. 1 van 01.09.2001 bevattende o.m. het artikel "Het nieuwe voogdijrecht" (Auteurs: F. Swennen en K. Janssens).
Voor alle duidelijkheid, er kan nooit sprake zijn van het oorspronkelijke "ouderlijke gezag" naast de "voogdij".. het is het een of het is het ander!

Reclame

Terug naar “Andere”