onderhoudsgeld

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#16 , 20 jan 2006 12:19

De gerechtsdeurwaarder treedt hier op als uw lasthebber(art.1984-2010 B.W.=Burgerlijk Wetboek).Die lastgeving is van contractuele aard.

Art.1996. De lasthebber is van de geldsommen die hij voor eigen gebruik heeft besteed,interest verschuldigd te rekenen van het tijdstip waarop hij van die sommen gebruik heeft gemaakt,en van het door hem verschuldigde saldo, te rekenen van de dag dat hij in gebreke gesteld is.(B.W.)

Stuur een A.Z en vraag om de maandelijks ontvangen som door te storten.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#17 , 20 jan 2006 12:28

Sperwer, ik neem aan dat je de detailrekening van die advocaat hebt gezien zodat je inderdaad kan besluiten dat het een dure advocaat is.

Nanake: loonbeslag is geen domiciliatie-opdracht zoals je die kan aanvragen om je maandelijkse elektriciteitsrekening te betalen: je moet inderdaad telkens naar een deurwaarder om het beslag te laten uitvoeren. Je advocaat heeft evenwel aan de deurwaarder opdracht gegeven om het beslag maandelijks uit te voeren tot hij de opdracht stopzet = dat is dus in orde. Maar het principe is anders dan wat Sperwer zegt (een automatisme van maken via de rechter). Het vonnis is immers al uitvoerbaar.

Deurwaarders zijn geen liefdadigheidsinstellingen die gratis werken: ze hebben bepaalde tarieven waar ze zich moeten aan houden. Voor een deurwaarder is een loonbeslag van 250 euro een klein loonbeslag. Hij vordert dat maar driemaandelijks, en hij doet dat in je voordeel: anders lopen de kosten van het beslag te hoog op voor jou, en dan krijg je maandelijks maar ? 100 euro ?van de 250 euro waar je recht op hebt. Opgeteld over drie maanden betekent dit: met driemaandelijkse inning krijg je 750 euro min 150 euro kosten, en met maandelijkse inning krijg je 750 euro min 450 euro kosten.
Hij ontvangt toch een 'inningsrecht'!

nana
Berichten: 14

#18 , 20 jan 2006 12:37

Ik heb hem al eens gebeld en gevraagd of dat niet mogelijk is dat maandelijks door te storten.
Nee, dus: ??n keer om de 3 maanden.
Dan moet dat nog 2 weken vast gezet wiorden om te kijken of er geen andere schuldeisers reageren (???? :? )

Toen ik zei dat ik het financieel moeilijk had en al meer dan een jaar wacht op geld (van november 2004) kreeg ik het onbeschofte antwoord dat als ik al zolang wacht ik ook nog 3 maanden langer kan wachten en gooide ze de telefoon neer... :shock: :? :roll:

Reclame

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#19 , 20 jan 2006 13:00

Art. 1993. Ieder lasthebber is gehouden rekenschap te geven van de uitvoering van zijn opdracht, en aan de lastgever verantwoording te doen...(Burgerlijk Wetboek)

Vraag de gerechtsdeurwaarder 'wanneer' hij de intrest zal storten op uw rekening! Verwijs naar atr. 1996 van het B.W. (zie mijn bericht van vandaag 12,19 uur)

sperwer
Berichten: 1155

#20 , 20 jan 2006 13:12

Lex,
dat gaat die deurwaarder niet lief vinden hoor en er is veel kans dat hij zich kwaad gaat maken.
zo'n mensen hebben een zwaar beroep en maken nogal wat mee.
zou hij zich niet opmachtig voelen tegen over zijn klient.
zonder hem geen geld.

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#21 , 20 jan 2006 22:00

...maar de mensen die de wetten maken, zijn mensen die een zekere macht hebben en deze zeker niet willen afgeven
De grijsgedraaide klaagzang van mensen en middelen moet ook maar eens genuanceerd worden,wetende dat we dubbel zoveel magistraten hebben dan Frankrijk of Nederland...We moeten bij justitie maar eens afgeraken van die ingebakken reflex dat we minimaal een paar maanden nodig hebben om iets gedaan te krijgen...is andermaal uiting van die trein der traagheid-mentaliteit bij (te) veel actoren van justitie...,SCHUERMANS,F.,substituut-procureur,in Juristenkrant 1 maart 2000

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#22 , 20 jan 2006 22:24

Lex,
dat gaat die deurwaarder niet lief vinden hoor en er is veel kans dat hij zich kwaad gaat maken.
zo'n mensen hebben een zwaar beroep en maken nogal wat mee.
zou hij zich niet opmachtig voelen tegen over zijn klient.
zonder hem geen geld.
De verbintenis is het juridisch equivalent van de plicht...de 'liefde' van de gerechtsdeurwaarder is geen plicht aan die verbintenis.

gescheiden vaders
Topic Starter

#23 , 21 jan 2006 14:49

je kan dus wel op de rechtbank gaan vragen om het onderhoudsgeld rechtstreeks door de loondienst van zijn werk naar jou te sturen.
vaak word gezegt dat dit via een deurwaarder MOET, dit is dus niet waar.
je kan dat regelen via de rechtbank. Oke, de maandelijks kosten voor hem zijn dan ook minder, maar jij staat sterker en bent zekerder dat je het maandelijks krijgt.
Mensenlief, wat krijgen we hier: loonbeslag via een simpele domiciliatie-opdracht???

De verplichting om onderhoudsgeld te betalen stond in een burgerlijk vonnis dat in kracht van gewijsde is getreden (= er werd geen beroep ingesteld, of dat werd verworpen), en dan is het aan de gerechtsdeurwaarder om dit uitvoerbaar burgerlijk vonnis uit te voeren.

Bijouke, waarom moest je het vonnis indertijd door een deurwaarder aan je ex laten betekenen? Omdat hij uit vrije wil toch niet zal betalen, en het door de overhandiging van de deurwaarder uitvoerbaar werd/wordt. Als je een uitvoerbaar vonnis hebt moet je niet nog eens naar de rechter om het uitvoerbaar te laten maken.

Een nieuwe tussenkomst van een rechter komt er enkel als de schuldenaar derdenverzet tegen het loonbeslag heeft ingesteld: dan zal de beslagrechter oordelen of het loonbeslag al dan niet terecht is. Als de beslagrechter het verzet verwerpt gaat de zaak evenwel terug naar de deurwaarder die het kan uitvoeren.

Sperwer, wat is je informatiebron dat loonbeslag rechtstreeks van de werkgever naar de begunstigde kan gestort worden, zonder tussenkomst van een deurwaarder?

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#24 , 21 jan 2006 15:30

Er is een groot verschil tussen een "loondelegatie" en een beslag onder derden.

Beslag onder derden kan enkel via een gerechtsdeurwaarder. Er zijn belangrijke deurwaarderskosten en kan enkel voor onderhoudsgelden die reeds vervallen zijn (achterstallen). Voor onderhoudsgelden die nog moeten vervallen zal men dan later opnieuw beslag moeten leggen enz.. De gelden moeten aan de gerechtsdeurwaarder worden betaald (aan niemand anders), die de samenloop met de andere schuldeisers moet organiseren en pas daarna kan doorstorten.

Bij een loondelegatie wordt het vonnis 1 keer aan de werkgever ter kennis gebracht door de griffie van de rechtbank. De werkgever kan het bedrag rechtstreeks aan de schuldeiser betalen, er komt geen deurwaarder bij te pas, en de loondelegatie geldt ook voor de toekomst.

Een loondelegatie moet uitdrukkelijk aan de rechtbank gevraagd worden. Als dit niet gebeurde op het ogenblik dat het onderhoudsgeld gevorderd werd kan dit (denk ik) ook nog na de echtscheiding in een afzonderlijke procedure gevraagd worden aan de vrederechter.

scorpioen

Gast
Topic Starter

#25 , 21 jan 2006 17:09

Als de werknemer bezwaar aantekent tegen loondelegatie wordt het toch deurwaarder.

Mijn ervaring leert me dat loonbeslag enkel een oplossing is als de onderhoudsplichtige goed verdient (= meer dan 2.000 euro per maand). Anders is het niet alleen een tijdelijke oplossing, maar is het zelfs contraproductief omdat het de af te betalen schuld nog groter maakt. De kans om ooit alles te kunnen betalen verdwijnt. Anders gezegd: de onderhoudsgerechtigde krijgt op korte termijn wel wat binnen, maar binnen enkele maanden is de bron helemaal droog.

neem nu dit geval: de ex-man verdient 1.200 euro zodat hij, na loonbeslag, 950 euro zal overhouden. Hij krijgt geen kindergeld en hij heeft ook geen personen ten laste: zijn belastingsbrief zal dus navenant zijn. Hij moet ook deftig huren om zijn omgangsrecht te kunnen vrijwaren (als hij sociaal onderzoek krijgt, moet hij minstens 2 slaapkamers hebben). Als hij de kinderen moet gaan halen/brengen heeft hij ook een auto nodig. Wanneer is het geld op: de 26ste of de 27ste van elke maand? Hoe gaat hij de deurwaarderskosten terugbetalen die zijn ex gaat vorderen?

werkgevers zijn wantrouwig tegenover werknemers met loonbeslag. Meestal worden ze na enkele maanden afgedankt "wegens reorganisatie". Iemand die loonbeslag heeft is immers een risicofactor, zeker als de werknemer met geld of met goederen of duur materiaal in contact komt. Stel je zelf even in de plaats van de werkgever en je begrijpt het meteen.

als de werknemer geen ontslag krijgt zal hij trouwens zelf wel ander werk zoeken. Voor enkele maanden. En dan zoekt hij weer ander werk: allemaal truukjes om loonbeslag te bemoeilijken (omdat de deurwaarder telkens naar de RSZ moet om te vragen waar hij werkt). Tot hij dat veranderen beu is, en gaat stempelen om uiteindelijk bij schuldbemiddeling uit te komen.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#26 , 21 jan 2006 17:41

Als de werknemer bezwaar aantekent tegen loondelegatie wordt het toch deurwaarder.
Je verwart met een loonoverdracht. Die wordt contractueel overeengekomen (meestal bij een lening) en valt onder toepassing van de wet van 12 april 1965 betreffende de bescherming van het loon der werknemers.

Dit is niet het geval voor een loondelegatie die door de rechtbank wordt toegekend voor inning onderhoudsgeld.
Mijn ervaring leert me dat loonbeslag enkel een oplossing is als de onderhoudsplichtige goed verdient (= meer dan 2.000 euro per maand). Anders is het niet alleen een tijdelijke oplossing, maar is het zelfs contraproductief omdat het de af te betalen schuld nog groter maakt
.

Bij een loondelegatie zit je niet met die kosten en wordt de schuld niet groter gemaakt.

scorpioen

nana
Berichten: 14

#27 , 21 jan 2006 19:26


neem nu dit geval: de ex-man verdient 1.200 euro zodat hij, na loonbeslag, 950 euro zal overhouden. Hij krijgt geen kindergeld en hij heeft ook geen personen ten laste: zijn belastingsbrief zal dus navenant zijn. Hij moet ook deftig huren om zijn omgangsrecht te kunnen vrijwaren (als hij sociaal onderzoek krijgt, moet hij minstens 2 slaapkamers hebben). Als hij de kinderen moet gaan halen/brengen heeft hij ook een auto nodig. Wanneer is het geld op: de 26ste of de 27ste van elke maand? Hoe gaat hij de deurwaarderskosten terugbetalen die zijn ex gaat vorderen?
Mijn ex verdient 1.200 euro en houd na loonsbeslag 0 euro over!!!!
Voor achterstallig onderhoudsgeld houden ze ALLES in!
Tot op de laatste cent.

Omgangsrecht is hij kwijtgespeeld door zijn eigen schuld.
Hij mag zijn kinderen niet meer zien van de jeugdrechtbank (enkel begeleid en dat weigerde hij)

Ik moet niks terugvorderen van deurwaarderskosten.
De deurwaarder houd rechtstreeks van dat loonsbeslag eerst zijn kosten af ?n ik moet gewoon langer wachten op mijn geld.
Ex staat nu 130.000 FRANK achter en die 130.000FRANKkrijg ik nog volledig door dat loonbeslag.
Met die deurwaarderskosten heb ik geen zaken....

gescheiden vaders
Topic Starter

#28 , 21 jan 2006 20:35

Mijn ex verdient 1.200 euro en houd na loonsbeslag 0 euro over!!!!
Voor achterstallig onderhoudsgeld houden ze ALLES in!
Tot op de laatste cent.

Omgangsrecht is hij kwijtgespeeld door zijn eigen schuld.
Hij mag zijn kinderen niet meer zien van de jeugdrechtbank (enkel begeleid en dat weigerde hij)

Ik moet niks terugvorderen van deurwaarderskosten.
De deurwaarder houd rechtstreeks van dat loonsbeslag eerst zijn kosten af ?n ik moet gewoon langer wachten op mijn geld.
Ex staat nu 130.000 FRANK achter en die 130.000FRANKkrijg ik nog volledig door dat loonbeslag.
Met die deurwaarderskosten heb ik geen zaken....

Het is dus wachten tot hij in slaap valt achter het stuur, en zich te pletter rijdt tegen een oplegger.

Nul euro overhouden: en toch is dat geen record! Mijn vereniging kent elk jaar een wisselbeker Absurdistan toe aan het meest absurde vonnis. Vorig jaar hebben we die gifbeker gegeven aan Paul V., die nu in totaal 110% van zijn netto-loon als onderhoudsgeld moet betalen, na zijn tweede scheiding. "Uw eerste scheiding zijn mijn zaken niet", zei de rechter.

sperwer
Berichten: 1155

#29 , 21 jan 2006 20:35

een loondelegatie kan na vast stelling dat het onderhoudsgeld niet of onregelmatig word betaald ten alle tijden worden aangevraagt op de rechtbank. deze beslist of ze zinvol is en geeft de opdracht. staat volledig los van nog te betalen schulden, maar heeft voorrang op loonsbeslag.

gescheiden vaders
Topic Starter

#30 , 21 jan 2006 20:56

volgens mij is loondelegatie enkel mogelijk tussen echtgenoten, en niet tussen ex-echtgenoten.

loondelegatie wordt gebruikt als voorlopige en dringende maatregel, op basis van 221 B.W. = als ??n van de echtgenoten niet voldoet aan zijn/haar plicht om het gezin te onderhouden (bv. wegens een gok- of alcoholprobleem).

Terug naar “Andere”