erkenning nieuwe wetgeving 1 juli a.s.

miertje
Topic Starter
Berichten: 1

erkenning nieuwe wetgeving 1 juli a.s.

#1 , 14 jun 2007 10:30

Geachte,

Ik heb me laatste 2 kindjes(2 maanden en 21 maanden) die mijn naam dragen en de vader wilt hen erkennen maar kan dat niet omdat hij nog gehuwd is.Hij is van plan om te scheiden maar het blijft maar duren!Maar ze wonen wel al sinds 27/07/2006 niet meer op hetzelfde adres.Hoe kan ik dat oplossen? Want ik hoorde dat het versoepelt wordt vanaf 1 juli 2007.


Met vriendelijke groeten

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 14 jun 2007 18:38

B.W. Art. 319bis. <W> Wanneer de vader gehuwd is en een kind erkent dat is verwekt bij een vrouw van wie hij niet de echtgenoot is, moet die erkenning ter kennis van de echtgenoot of van de echtgenote worden gebracht.
Te dien einde, indien de akte van erkenning is opgemaakt door een Belgische ambtenaar van de burgerlijke stand of door een Belgische notaris, wordt een afschrift van de akte door hem verzonden bij een ter post aangetekende brief. Indien de akte niet is opgemaakt door een Belgische ambtenaar van de burgerlijke stand of door een Belgische notaris, wordt ze betekend bij deurwaardersexploot op verzoek van de vader, het kind of diens wettelijke vertegenwoordiger.
Totdat deze mededeling heeft plaatsgehad, kan de erkenning niet worden tegengeworpen aan de echtgenoot of de echtgenote, aan de kinderen geboren uit diens huwelijk met degene die het kind erkent en aan de kinderen die door de beide echtgenoten geadopteerd zijn.


Dit is de nieuwe tekst zoals hij van toepassing is vanaf 1 juli 2007.

scorpioen

YoeriS
Berichten: 271

#3 , 14 jun 2007 18:48

Nu kan hij het ook al erkennen, maar het is veel omslachtiger (naar de rechtbank, echtgenote mee in het geding betrekken etc...) Vanaf 1juli 2007 is het dus veel eenvoudiger zoals scorpioen heeft gepost.

Reclame

j.demoor
Berichten: 10360

#4 , 15 jun 2007 14:43

?Art.319.Inwerkingtreding uiterlijk op : 01-07-2007.Wanneer het vaderschap niet vaststaat krachtens de artikelen 315 of 317, kan de vader het kind erkennen onder de bij artikel 329bis bepaalde voorwaarden.Art.319bis.Wanneer de vader gehuwd is en een kind erkent dat is verwekt bij een vrouw van wie hij niet de echtgenoot is, moet die erkenning TER KENNIS van de echtgenoot of van de echtgenote worden gebracht.Art.329bis...? 2. Indien het kind minderjarig en niet ontvoogd is, is de erkenning alleen ontvankelijk mits de ouder ten aanzien van wie de afstamming vaststaat of...vooraf daarin toestemt...?(Burgerlijk Wetboek).

Nog gehuwd zijn is dus geen beletsel om te erkennen.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

calamity
Berichten: 18
Locatie: Tongeren

#5 , 17 jun 2007 16:43

nog gehuwd zijn is inderdaad geen belemmering dat hij het zou erkennen maar zijn echtgenote kan er tegenin gaan dat hij het kind zijn naam (familienaam) geeft. In dat geval, blijft het kind de naam dragen van de moeder of kan er later, na een scheiding toch nog een naamswijziging gevraagd worden maar dat kost geld.
moeilijk gaat ook

Terug naar “Andere”